Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Wanneer ik een vinkje bij DHCP zet, is mijn DM600 zichtbaar in het netwerk en als ik dat vinkje weghaal niet meer.

Hoort dat zo?

Groetjes,
Hoeba

DM 600 S PVR 160 GB, OpenPli, DM 8000 S/C, OpenPli, Nokia Dbox2 C, PB-7, Cisco dvb-C, RaspberryPi 2b

Geplaatst:

Hoeba dat klopt.

Wanneer DHCP aanstaat deelt je router een IP adres uit aan je dreambox.

Als je het vinkje weghaalt moet je zelf deze gegevens invullen

IP nummer = nummer dat je kastje krijgt

Sub net: = meestal 255.255.255.0

Gateway: = nummer van je router (is de weg naar buiten toe)

en in een andere tab de DNS (is voor nameresolving van internet sites) is afhankelijk van je internet provider

Tuurtje

Geplaatst:
Origineel bericht van: satvet
en het IP adres dat je box standaard heeft valt dus niet in de IP range van je LAN.

Bedankt voor de antwoorden.

Heb nu wel in mijn modem, speedtouch 780, het ip nummer van de dreambox vast gezet. Dat ip nummer is gelijk aan het nummer als het vinkje aanstaat.
Alleen ziet hij dat ip nummer nog steeds niet als het vinkje weg is. Ook dat klopt?

Groetjes,
Hoeba

DM 600 S PVR 160 GB, OpenPli, DM 8000 S/C, OpenPli, Nokia Dbox2 C, PB-7, Cisco dvb-C, RaspberryPi 2b

Geplaatst:

de speedtouch 780 kan sowieso twee ranges zonder veel instellingen verdelen

maar dat wil nog niet zeggen dat je indien de pc in 192.168.1.xxx staat een 10.0.0.xxx ziet

of andersom.

in welke range zit je pc?

start

uitvoeren

cmd (in dat regeltje en enter)

dos-achtige box en daar typ je

ipconfig /all

in je webinterface kun je dat zien onder (zie afbeelding)

de in het image van de dreambox ingestelde ipnummer na flashen is niet persee die je ook wilt gebruiken wegens de pc etc.

Empire State Of Mind (part II) broken down

Alicia Keys

Geplaatst:
Origineel bericht van: Hoeba

Alleen ziet hij dat ip nummer nog steeds niet als het vinkje weg is. Ook dat klopt?

Dat klopt idd, wat je feitelijk doet als vinkje aanstaat in de dreambox is om een ip adres vragen van een dhcp server.
Dat is in jouw geval de speedtouch. Deze geeft de dreambox een ip adres, netmask, gateway en dns instellingen.
Bij dit dynamische adres hoort een lease time. De dreambox zorgt er zelf voor dat deze lease niet verloopt door telkens de lease te verlengen voordat deze verloopt.

Als je nu in de speedtouch een apparaat, in dit geval je dreambox een vaste lease geeft dan koppelt de speedtouch telkens aan het mac (soort serienummer) netwerkadapter van de dreambox een vast ip adres. Voordeel: de dreambox behoud altijd dit ip adres (tenminste zolang je het vinkje aan laat staan!)

Wat ook nog kan is dat je het vinkje in de dreambox weghaald, je maakt dan een static ip-adres. Dit is op zich niet verstandig, immers dit is een ip adres uit de dhcp scope en als je in de speedtouch niet hebt staan: fixed voor dit apparaat dan loop je over 3 weken hier te posten dat je dreambox niet meer op internet wil smile

Kortom: geef je dreambox een static adres (zonder vinkje!) buiten de dhcp scope van de speedtouch. De box is in dit geval altijd onzichtbaar (registreert zich immers niet bij de dhcpserver in de speedtouch!)

OF

Stel in de speedtouch een vast adres in voor de dreambox en laat altijd het vinkje aanstaan in de box (altijd zichtbaar omdat de dhcpserver in de speedtouch het ip adres verstrekt!)
Geplaatst:

theparasol, een waarheid als een koe...

niets tussen te krijgen, waarvoor dank.

echter is het zo ? dat hoeba, na 't flashen die dreambox in de juiste range heeft staan of niet

als ik enkele images flash... en het netwerk wil configureren:

staat die 10.0.0.97 met haakje op dhcp

dat is dus niet per definitie de range waarin 't LAN functioneert

ik noem dit mede;

vooral ook al omdat netmask, gateway en dns (nameserver) in een dm 600 niet automatisch kan worden ingesteld,,,, via de DHCP server SpeedTouch

terwijl (ik erg verrast was) dat de dm800 die WEL exact uitleest en instelt.

ik heb nog geen enkele keer bij de dm600 gezien dat automatisch gateway en nameserver juist ingesteld werd, anders dan het manueel te doen.

chiao

Alicia Keys

Geplaatst:
Origineel bericht van: Tonskidutch
ik heb nog geen enkele keer bij de dm600 gezien dat automatisch gateway en nameserver juist ingesteld werd, anders dan het manueel te doen.

Toevallig heb ik een dm600pvr, draai met Pli Jade en netwerk staat op dhcp. Alles wordt correct ingesteld.
Probeer eens voor de aardigheid of pli jade het verschil maakt.
Zoniet dan zullen we het de speedtouch op de kop moeten geven.
Mijn Fritz!Box werkt in elk geval perfect samen met de pli jade@dm600pvr.

Is trouwens niet eerste keer dat ik zulke verhalen hoor, ook in combinatie met andere apparaten zoals nas units "lees" ik zulke verhalen.
Geplaatst:

ah, dan ben ik niet helemaal van de pot gepleurd.

met Gemini is me dat geen enkele keer gelukt.

(hetwelk ik op enigma1 als voorkeur gebruik)

laat ik nu net te weinig Pli ervaring hebben, maar dat is mijn probleem, dus dat is wel een fijne extra informatie betreffende de Pli's

echter is het wel andermans probleem, dat het niet altijd werkt bij "bepaalde Images" en een DHCP server.

op zich is dat dus (voor mij) nieuwe tip om op te letten.

chiao

Alicia Keys

Geplaatst:
Origineel bericht van: theparasol
Origineel bericht van: Hoeba

Dat klopt idd, wat je feitelijk doet als vinkje aanstaat in de dreambox is om een ip adres vragen van een dhcp server.
Dat is in jouw geval de speedtouch. Deze geeft de dreambox een ip adres, netmask, gateway en dns instellingen.
Bij dit dynamische adres hoort een lease time. De dreambox zorgt er zelf voor dat deze lease niet verloopt door telkens de lease te verlengen voordat deze verloopt.

Als je nu in de speedtouch een apparaat, in dit geval je dreambox een vaste lease geeft dan koppelt de speedtouch telkens aan het mac (soort serienummer) netwerkadapter van de dreambox een vast ip adres. Voordeel: de dreambox behoud altijd dit ip adres (tenminste zolang je het vinkje aan laat staan!)

Wat ook nog kan is dat je het vinkje in de dreambox weghaald, je maakt dan een static ip-adres. Dit is op zich niet verstandig, immers dit is een ip adres uit de dhcp scope en als je in de speedtouch niet hebt staan: fixed voor dit apparaat dan loop je over 3 weken hier te posten dat je dreambox niet meer op internet wil smile

Kortom: geef je dreambox een static adres (zonder vinkje!) buiten de dhcp scope van de speedtouch. De box is in dit geval altijd onzichtbaar (registreert zich immers niet bij de dhcpserver in de speedtouch!)

OF

Stel in de speedtouch een vast adres in voor de dreambox en laat altijd het vinkje aanstaan in de box (altijd zichtbaar omdat de dhcpserver in de speedtouch het ip adres verstrekt!)

Hallo,

Ik heb dus in de Toolbox bij Delen van Spelen & Toepassingen de DM600 op een vast ip adres gezet via DHCP.
Wil wel de DM600 kunnen blijven benaderen vanuit mijn pc, want als hij onzichtbaar is kan dat natuurlijk niet.

Zoals Tonskidutch aangaf, (ff offtopic, hoe zet je screenshots hier neer) valt dit vastgezette IP adres in het adresbereik van de ST780, maar op die pagina heb ik "DHCP-server gebruiken:" wel ingeschakeld staan. Gebruik de andere range, 192.168.1.254/24.

Als ik de DM600 flash heeft hij nu standaard altijd hetzelfde IP adres als dat wat in mijn modem bij Delen van Spelen & Toepassingen staat en hoef ik niet meer te gissen.

Zo moet kennelijk het vinkje in de Dreambox altijd aan blijven staan in dit geval en is dit je laatste gegeven "OF" optie?

Het gekke is dat hij soms wel even zichtbaar is met het vinkje uit in de DM600, na een aantal keer alle aparaatuur te hebben gereset, dus zowel de pc als de DM600 als de ST780. Dan zie ik hem een poosje weer wel in het netwerk, maar op onverklaarbare wijze is hij dan ook weer enige tijd onzichtbaar.

Moet de netwerknaam ook misschien hetzelfde zijn?

Groetjes,
Hoeba

Geplaatst:

@ Hoeba

Als je je dreambox een vast ip geeft ligt dit vaste ip dan in de dhcp range of ligt deze erbuiten.Voorbeeld.Ik heb mijn dhcp van 192.168.1.100 tot 192.168.1.150 lopen.Alles vanaf 192.168.1.2 tot 99 geef ik dan een vast ip.

Verder laat ik mijn dreambox eerst altijd connecten met dhcp.Daarna zet ik het vinkje altijd uit en geef ik hem een vast ip buiten de dhcp range.

Werkt hier altijd prima.

DM500HD | DM7020HD | DM800HD se | DM8000

Geplaatst:

Hoi Hoeba,

(off topic >

druk Prt Scr toets naast functietoets F12

open paint goedkope windows teken/schets program

Ctrl V

daarmee plak je de screenshot

gebruik het window crop tooltje om de uitsnede te beperken

druk Crtl C

open new > save cancel

druk Crtl V

en daarmee plak je de uitsnede in een vers wit blad

sla op als JPG

> On Topic)

natuurlijk moet de werkgroep de zelfde zijn.

Alicia Keys

Geplaatst:

Dank voor de info.

Het leuke is dat als ik het netwerk DREAMBOX noem het vanzelf afgekort wordt tot DREAM in het netwerk en bij Properties.

Zal maar niet meer vragen hoe dat nu weer komt, want ik heb op mijn aanvankelijke vraag immers al een antwoord.....

Groetjes,
Hoeba

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen