Ga naar inhoud


[all] is de dreambox 8000 wel zijn geld waardig ?


ghostecho

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Toxic[Q
]Je slaat de plank naar mijn mening totaal mis.
Met een DM8000 koop je een kant en klaar apparaat. De software is al voor je gemaakt en wel geheel op de hardware gemaakt.
Wat jij doet is PC onderdelen kopen, zelf in elkaar zetten, je extreem intensieve linux kennis gebruiken om zelf de software in elkaar te knutselen.
Dat is voor 998 van de 1000 satelliet TV liefhebbers niet weg gelegd. Zelfs enkele zeer ervaren PC gebruikers op dit forum (zie TFH), hebben het zelf niet voor elkaar gekregen zoiets (op basis van linux) te bouwen en moesten meermaals een expert inschakelen.
Zelfs al zet je dan (eventueel) met veel hulp van experts/mede hobbyisten wat in elkaar, kan het qua satellietontvanger gebruik (daar koop je een dreambox toch primair voor) niet tippen aan een DM7025, DM800HD, DM800HD.
Tel je dan voor de eerlijkheid ook even alle uren (zeg maar virtueel arbeidsloon) en alle hardware bij elkaar op, zit je zo op 2000 euro! Nu is een fabrikant zo gek om zoiets kant en klaar voor je te maken, inclusief de software ontwikkeling en installatie, alles er op en er aan en vind jij dat te duur. Dat mag, maar ik heb een geheel andere mening. Hard en software ontwikkeling is heel wat waard en mag best wat kosten. Zeker als je dan hoort dat de ontwikkeling van de DM8000HD 560.000,00 euro heeft gekost! Dan hebben we het alleen over de hardware en niet over de 4 dure full time programmeurs die al ruim 2 jaar de hele dag aan enigma2 en drivers zitten te werken.
Ik snap ook wel dat als ik een KIT-Car in onderdelen zonder support en garantie koop en zelf automonteur ben, zo'n ding met wat tips en truucs op diverse internet sites een stuk goedkoper kan bouwen dan een kant en klare funcar met garantie uit de showroom halen.
Ik vind 1000 euro ook een berg geld, maar al had hij 1200 euro gekost, had ik hem nog gekocht. Het is voor mij de beste oplossing en voor mij is het dat geld daarom meer dan waard. Ik heb geen zin in een lompe traag zapppende stroomslurpende PC met zelf in elkaar geknutselde software in de woonkamer, maar wil gewoon een stand-alone stabiel zapmonster waar niet alleen de hardware, maar ook de software gesupport wordt en ik zelf niets hoef te programmeren, compileren etc, maar het e.e.a. hooguit aan mijn wensen hoef aan te passen.
En als het topmodel dan 1000 euro kost, dan koop je die of ga zelf wat bouwen als je dat te veel geld voor jouw potomonnee vind. Maar laat het de keuze van iedereen voor zich zijn en doe geen harde beweringen. Die keuze en het waardeoordeel zijn geheel persoonlijk en aangezien je niet kan vergelijken (er is immers NIETS vergelijkbaars), kan je ook geen prijzen vergelijken om te beoordelen of iets (te) duur is of niet.

Ron



Er zijn al complete HTPC's voor 1000 euro te koop incl twee DVB-S2 tuners, double layer dvd brander, 500gig HD , twee CI modules. en plug en play software.

Bijvoorbeeld deze:

http://www.macrosystem.de/downloads/DVC_Katalog_2008_2009.pdf

49865.jpg

43350.jpg
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 62
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Daarom zeg ik, naar mijn mening wink

 

Je hebt gelijk op bepaalde punten. Toevallig heb ik het geluk dat ik kennis heb van zaken als Linux, compileren, patchen, etc. Des ondanks denk ik dat met de door mij gefabriceerde Wiki mensen in relatief weinig tijd een werkende VDR configuratie kunnen produceren en een HTPC kunnen verkrijgen voor relatief weinig geld. Dat er vervolgens hardware wordt gebruikt waarvoor het één en ander moet worden uitgezocht (waarvoor mijn expertise was benodigd) dat is het gevolg van een hobby. Een hobby kost nou immers tijd (en geld wink ) waardoor het virtuele arbeidsloon nagenoeg nihil is. Daarvoor is het immers een hobby smile

 

Maar als ik kijk naar kant-en-klare producten en kijk naar de eigenschappen van de DM8000 (Twin HD receiver voorzien van multimedia aspecten). Dan is minimaal 989 Euro gewoon te veel geld. En dat de ontwikkeling zoveel tijd heeft gekost, dat scheelt mij gewoon niet. Het bedrag is het gewoon niet waard. Niet als hobby en zeker niet vanuit het oogpunt als consument.

 

De reden is als volgt. De DM8000 is volgens jouw, kant en klaar (wat eigenlijk niet waar is, want je moet een alternatieve image erin plaatsen en gebruik maken van een softwarecam omdat de interne slots alleen bepaalde zaken decrypten. En de support binnen deze software wordt niet vanuit DMM gedaan maar vanuit de image-builders zelf. DMM zal dus geen enkele ondersteuning geven op deze image van derden en de standaard image kan gewoon helemaal niks meer dan bijvooorbeeld een Humax HD Twin receiver!) en wordt gepresenteerd als een een all-in-one sollution. Maar het apparaat is gewoon te duur voor de reguliere consument als je kijkt naar alternatieven (even buiten het feit van een HTPC). De reguliere consument zal met een standaard Philips HD ontvanger beter uit te voeten kunnen komen of gaan voor een Humax als zij zo graag een Twin-Tuner met PVR mogelijkheid willen hebben. En deze zijn minimaal 50% goedkoper en net zo makkelijk te bedienen en met zaken als de SmartWi of LinKey uit te breiden met interne share mogelijkheden. En voor multimedia praktijken, dan kopen ze een multimedia player van Conceptronic, WD of Popcorn. Standaard apparaten, WAF acceptatie geen probleem en het doet wat het moet doen. Des ondanks vele malen goedkoper dan een DM8000. En dan is de afwezigheid van een extra afstandsbediening toch een behoorlijk prijsverschil.

 

Zelf vind ik het geen probleem om extra te betalen voor kwaliteit en kleine extraatjes als het gaat om hobby. Maar als ik dan de standaard mogelijkheden bekijk die de consument kan verkrijgen met de diverse andere kant en klare producten, dan is de DM8000 minimaal 250 Euro tot 300 Euro te duur zonder de eventuele opties. En voor een hobby is dit toch wel enorm veel geld en een behoorlijk prijsverschil hoor.

 

Maar goed, je moet zelf besluiten of je de aanschaf waard vindt. Maar persoonlijk vindt ik het bedrag gewoon te hoog gezien de mogelijkheden die je verkrijgt met de DM8000 en met wat ik nu heb. De DM8000 heeft binnen mijn situatie geen toegevoegde waarde en ondanks zijn voordelen zal ik hem niet kopen.

 

Als ik een zeer goede baan had, dan had ik er niet over nagedacht en had hij bij mij al in huis gestaan. Maar helaas is dit niet het geval en daarom bepaald mijn portomonnee dat de DM8000 zijn geld niet waardig is.

 

Mvg,

 

Niels Wagenaar

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zullen het nooit eens worden, maar dat is niet erg. Ieder zijn mening nietwaar?

Jouw setup is voor een leek extreem moelijk zo niet onmogelijk zelf te bouwen. Met alle respect, aan jouw kant en klare gebruiksaanwijzing heb je in feite weinig tot niets want wijkt er één puntje af, kan je al niet verder. Dan heb je echt gedegen kennis van de materie nodig om je probleem zelf op te kunnen lossen.

Moet je naderhand wat vervangen en is Niels naar een ander forum vertrokken of heeft geen interesse in het satellietgebeuren meer, sta je daar met je linux based PC en geen beeld op de Nederlandse zenders.

Vandaar dat mijn voorkeur naar een breed ondersteund kant en klaar product gaat.

Valt Dream Multimedia morgen om, is er een enorme community die precies dezelfde hardware heeft en je met eventuele vragen en problemen kan helpen en wordt er door anderen verder aan software gewerkt. Dat er zo'n grote community is, is natuurlijk ook een verdienste van de fabrikant. Die hebben ons de hardware en de software "geschonken" waarop deze community gebaseerd is. Zonder die twee ingredienten was er nooit zo'n grote community geweest. Zonder Dream Multimedia geen dreambox, geen enigma1, geen enigma2 etc.

Ik bedoel met kant en klaar dat ik er meteen mee aan de slag kan.

De HDD zet de dealer er voor je in of kan iedereen wel zelf.

Een image laden is kinderspiel en met de meeste images is het dan meteen kijken.

Wil je een originele image gebruiken, is ook dat mogelijk met een CI module of door het vrij eenvoudig na-installeren van een plugin waarmee dan vervolgens CCcam, mgcamd, camd3, newcs etc. etc meteen binnen handbereik zijn.

Veel meer hoef je niet te doen.

Je praat een beetje te minachtend over originele software. de andere images zijn niet meer of minder dan een uitbouw van die software, grotendeels door toevoegen van wat plugins en download managers. 95% van de software wordt toch echt door Dream Multimedia zelf gemaakt.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft de ontwikkeling van bijvoorbeeld de iCord Humax ook geen klauwen met geld gekost?

Jij doet als het ware voorkomen dat de prijs van de 8000 gerechtvaardigd is omdat er veel ontwikkeling in zit en er nog steeds mensen bezig zijn met het doorontwikkelen. Nou, dat gebeurd bij de meeste fabrikanten.

 

Dat er een grote community achter de Dreambox zit die zelf verder gaat met de (alternatieve) ontwikkeling is iets wat Dream Multimedia geen cent kost, maar eigenlijk wel een beetje uitgemolken en gebruikt wordt door een exorbitant bedrag te vragen voor de 8000.

 

Een honderdje of 6/7 had een mooi bedrag geweest voor de 8000, maar bijna 1000 euro is geen kattepis. wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat wij het nooit eens zullen worden, dat komt omdat wij beide verschillende personen zijn. En dat is geheel niet erg! smile

 

Ik moet je gelijk geven dat mijn configuratie wel veel computer kennis benodigd. Mensen die amper weten hoe ze in XP/Vista moeten werken, verwijs ik graag naar hardware van Dreambox, IPbox, DGStation, Philips of Humax. En dat is misschien meer het probleem met mijn HTPC configuratie: Bij gebruik van VDR en/of Linux heb je gewoon een hogere kennis nodig op gebied van computers en software. Heb je dit niet, dan is het inderdaad moeilijk behappen.

 

Des ondanks wil ik ook opmerken dat het verschil bij de overstap van de standaard ontvangers van bijvoorbeeld Philips, Humax, etc naar DMM ook behoorlijk groot is voor dezelfde computer leek (ik praat uit eigen ervaring). Gelukkig zijn er fora's als Sat4all waarbij ik mijn niveau redelijk heb kunnen opvoeren zodat ik alsnog een image erin kon zetten, welke image ik moest gebruiken en hoe ik bepaalde softcams moest configureren.

 

En wat betreft een community. VDR en/of Linux HTPC hebben net zo goed een hele grote community (VDR-portal.de en Blije sat websites bijvoorbeeld) achter zich zitten. Immers, daar heb ik ook mijn informatie vandaan. Mocht ik tegen een boom rijden of op welke manier niet meer verder kunnen met mijn Wiki, dan zijn er nog zat legio andere bronnen om verder te gaan. Het enige wat ik heb gedaan, is deze bronnen samengevoegd en in het Nederlands heb verduidelijkt. Dus ook dit stukje zal voor de wat gevorderde computer gebruiker ook niet op gaan.

 

En wat betreft de originele software, daar doe ik geheel niet minachtend over. Maar het is een algemeen feit dat DMM afhankelijk is van vele alternatieve images. De DMM images zijn in eerste instantie (te) beperkt ten opzichte van de alternatieve images. Juist door het gebruik van (downloadbare) plugins binnen de alternatieve images hoeven mensen niet met een Putty sessie in te loggen om vervolgens diverse obscure bestandjes te editten zodat bijvoorbeeld de door jouw genoemde softcams automatisch worden opgestart. Dan kom je namelijk terug op hetzelfde gedeelte waar mijn HTPC configuratie in valt, dit is voor een normale gebruiker echt niet te behappen.

 

En doordat Enigma2 gedeeltelijk opensource is, geeft de community ook veel informatie terug aan DMM. Want ik weet nagenoeg zeker dat DMM ook enorm veel code verkrijgt van derden die zij vervolgens opnemen in Enigma2. Dit is niet meer dan normaal.

 

Maar deze punten doen in principe niet terzake over de DM8000 en mijn mening over het bedrag wat deze ontvanger moet opbrengen. Als ik kijk naar datgene wat de DM8000 moet doen, ik bekijk de specs en ik bekijk het vanuit mijn zijde als consument, dan zegt mijn portomonnee dat het bedrag gewoon niet gerechtvaardigd is.

 

Dat andere personen dat wel vinden, dat is hun goed recht. Maar mijn bankrekening zegt echt wel wat anders laugh

 

Mvg,

 

Niels Wagenaar

 

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Apple740

Een honderdje of 6/7 had een mooi bedrag geweest voor de 8000, maar bijna 1000 euro is geen kattepis. wink


Ik vind het een mooi introductiebedrag. De early Adopters hebben dan tenminste het idee dat ze wat exclusiefs in huis hebben gehaald. De prijs zal op termijn wel wat onderuit gaan zakken en dan koop ik hem wel.

Kan helaas niet meer aan elke hobby grill gehoorgeven wink
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: theparasol
Origineel bericht van: Apple740

Een honderdje of 6/7 had een mooi bedrag geweest voor de 8000, maar bijna 1000 euro is geen kattepis. wink


Ik vind het een mooi introductiebedrag. De early Adopters hebben dan tenminste het idee dat ze wat exclusiefs in huis hebben gehaald. De prijs zal op termijn wel wat onderuit gaan zakken en dan koop ik hem wel.


Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat de prijs zal dalen maar uiteindelijk alleen maar duurder wordt.
Zeker door de toevoeging van allerlei extra hardware.

Het enige voordeel, lijkt mij, van het langer wachten is dat door kleine toevoegingen, aanpassingen aan soft- en hard-ware het apparaat duurzamer wordt.







Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Niels Wagenaar

Maar deze punten doen in principe niet terzake over de DM8000 en mijn mening over het bedrag wat deze ontvanger moet opbrengen. Als ik kijk naar datgene wat de DM8000 moet doen, ik bekijk de specs en ik bekijk het vanuit mijn zijde als consument, dan zegt mijn portomonnee dat het bedrag gewoon niet gerechtvaardigd is.

Mvg,

Niels Wagenaar


Ik ben het helemaal eens met Niels wat dit betreft.
1000 Euro is absoluut niet meer realistisch. Zeker als je leest dat er al plastic frontjes loslaten,krasjes op zitten als hij uit de verpakking komt en displays waarvan bekend is dat ze relatief snel verouderen en inbranden. Hierop wordt dan ook nog eens geïrriteerd op gereageerd dat mensen niet zo moeten zeuren over dat soort zaken. Voor 1000 euro mag je een perfect afgewerkte behuizing verwachtten.
Ik vraag me alleen af van mensen die zo reageren of ze ook niet gaan zeuren als ze een plasma scherm kopen en er zitten krasjes op de rand.Alle kans dat ze het van dergelijke fabrikanten niet accepteren.
Ik vindt het nogal lef hebben om in deze tijd zo'n prijs ervoor te vragen. Ik denk dat de huidige crisis wel ervoor zal zorgen de verkoopsprijs zich relatief snel een flink stuk naar beneden corrigeert.
trinity

Link naar reactie
Delen op andere sites

muv dat display vind ik het allemaal incidenten.

Dat komt overal wel eens voor, als je daar niet mee kunt leven breng je het apparaat terug. Normaalste zaak van de wereld.

 

Mbt dat display ben ik ook niet overtuigd, ik lees dat je dat inbrandeffect alleen ziet als je geloof contrast in het extreme zet, dan lees je vaag iets van discovery.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Toxic[Q
] Zeker als je dan hoort dat de ontwikkeling van de DM8000HD 560.000,00 euro heeft gekost! Dan hebben we het alleen over de hardware en niet over de 4 dure full time programmeurs die al ruim 2 jaar de hele dag aan enigma2 en drivers zitten te werken.

Ron


Dat valt eigenlijk best wel mee 560.000 euro, uitgaande van een winst van 150 euro per dreambox 8000, hebben ze die kosten er al naar 3700 verkochte dreambox 8000 uit.

Dan heb je nog de vier programmeurs gedurende twee jaar. Aangezien dit niet zo'n complex programmeer werk is, zal zo'n programmeur 40.000 euro per jaar kosten. Dit maal 8 is 320.000,- .
Dus dat zijn nog eens 2133 stuks dreambox 8000.

Dus om break even te draaien moeten ze ongeveer 6000 stuks van de dreambox 8000 verkopen. Bij een verkoop aantal van 25.000 zou men een winst maken van 2,8 miljoen euro.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: theparasol
Beetje kort door de bocht. Er moet ook een assembly lijn opgezet worden, personeel die produktie verzorgt, inkoop onderdelen, logistiek, marketing. Ik vergeet vast nog enorm veel posten.

Die "winst" van 2.8 miljoen zal wel niet zo veel van terecht komen


De productie doet dream niet zelf, maar is uitbesteed (kost natuurlijk ook geld. Maar de winst van 150 euro per box lijkt me zeer realistisch, zeker omdat er waarschijnlijk veel meer dan 25.000 stuks verkocht worden en dan zakt de kostprijs.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: xarxar2
Origineel bericht van: Toxic[Q
Zeker als je dan hoort dat de ontwikkeling van de DM8000HD 560.000,00 euro heeft gekost! Dan hebben we het alleen over de hardware en niet over de 4 dure full time programmeurs die al ruim 2 jaar de hele dag aan enigma2 en drivers zitten te werken.

Ron


Dat valt eigenlijk best wel mee 560.000 euro, uitgaande van een winst van 150 euro per dreambox 8000, hebben ze die kosten er al naar 3700 verkochte dreambox 8000 uit.

Dan heb je nog de vier programmeurs gedurende twee jaar. Aangezien dit niet zo'n complex programmeer werk is, zal zo'n programmeur 40.000 euro per jaar kosten. Dit maal 8 is 320.000,- .
Dus dat zijn nog eens 2133 stuks dreambox 8000.

Dus om break even te draaien moeten ze ongeveer 6000 stuks van de dreambox 8000 verkopen. Bij een verkoop aantal van 25.000 zou men een winst maken van 2,8 miljoen euro.


@xarxar2,

Er zijn wel enkele kanttekeningen te maken, ervan uitgaande dat
het (nog) onbevestigde bericht van Ron uit (tot nog toe) onbekende bron klopt.

Een kanttekening is bijvoorbeeld dat je waarschijnlijk een marge van 150 Euro bedoelt
en niet een winst van 150 Euro per verkochte/geproduceerde Dreambox 8000.
Economisch gezien zit er een wereld van verschil tussen de begrippen marge en winst.
Daarnaast kent een bedrijf veel meer kostenposten dan alleen
loonkosten van programmeurs en ontwikkelingskosten van hardware.

Aan de hand van een financieel jaarverslag is er misschien iets meer over te zeggen
hoewel dan ook waarschijnlijk nog heel veel vraagtekens zullen blijven staan.


Met vriendelijke groeten wink

sattaz
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...