Ga naar inhoud


Uitlijnen 88cm schotel op Jaeger Rotor : Wie kan me helpen?


Stefaand

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

mijn vorige Jaeger motor is stuk. Die rotor moest je installeren met de arm naar beneden. Ik had alles satellieten van 40E naar 40W.

 

Nu heb ik een nieuwe rotor, ook van Jaeger, die je installeert met de arm naar boven. Nu heb ik problemen met de uitlijning. Ik krijg hem niet echt goed in een geostationaire baan.

 

Is er iemand die hier meer verstand van heeft en die me hierbij wil helpen, eventueel met een monitor als we op het (plat) dak zitten zodat we niet telkens naar beneden moeten om te kijken of we beeld hebben of niet.

 

Wie kan me helpen ?

 

Bedankt,

Stefaan

 

 

 

2 x Dreambox 800HD

1 x Dreambox 800SE HD

VU Ultimo 4K

Technisat Multytenne 45 (19E,13E,23E,28E

Link naar reactie
Delen op andere sites


Stefaand , bij dit soort vragen is het handig om je locatie te vermelden .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg niet veel (lees: geen) reakties.

Zal het dus zelf moeten gaan doen.

Ik had dit vroeger (10 jaar geleden) wel eens gedaan en ik was er in geslaagd om van 40E naar 40W te draaien en ik had daarbij alle satellieten (behalve een paar zoals Nilesat en zo).

 

Mijn coordinaten zijn : 51.07 N Breedtegraad en 3.73 O Lengtegraad.

 

Ik heb heel wat artikels zitten lezen hier op het forum en beetje bestudeerd en samenvattend komt het neer op hetvolgende:

 

1. Ik moet mijn rotor op stand 0 (nul) graden zetten.

2. De inclinatie van de rotor moet ik op de breedtegraad zetten, dus in mijn geval 51 graden. Er staat een graden meter op de rotor.

3. De inclinatie hoek van de schotel op de rotor moet tussen de 21 en 23 graden zijn. Waarom dat zo berekend is weet ik niet goed. Ik weet niet hoe met die 21 a 23 graden berekent. Maar als ik mijn rotorblok, die op 0 graden staat, naar 0,8W draai, dus de volledige rotor blok aan de paal, dan sta ik pal zuid en als ik dan de inclinatie van de schotel bijregel zodat ik op mijn satbeeper het signaal van THOR(1W) zeer goed hor, dan zou mijn schotel in princiepe goed moeten staan ten opzichte van de rotor. De rotor zet ik dan VAST aan de paal.

4. Daarna moet ik manueel gaan draaien aan de rotor(omdat ik op het dak zit en met een JAEGER ROTOR werk) en dan zo een paar graden naar links draaien (naar het oosten) om dat te zien of ik daar maximale ontvangst heb van een of andere satelliet. Als ik door het naar achteren trekken van de schotel een beter signaal ontvang, dan moet ik terug naar de 0 stand en mijn inclinatie van de rotor verminderen zodat mijn boog niet te scherp wordt bij het draaien. Dus de inclinatie van 51 naar 50 brengen zodat de opwaartste arm iets rechter komt te staan...en dan moet ik de scohtel wel iets meer naar achteren bewegen en vastzetten.

Als ik dan draai naar links dan zou ik geen beter signaal moeten kunnen ontvangen als ik de schotel naar achteren trek of naar voor duw.

 

Dat is zo een beetje was ik geleerd heb uit alle threads die ik hier gelezen heb.

 

Ja, het probleem bij mij is, ik kruip op het plat dak en ik moet alles daar afregelen met een satbeeper, omdat het toch wat lastig is telkens op en af dat dak te kruipen.

Het is jammer dat ik geen betere apparatuur heb zodat ik als ik op het dak zit toch iets wijzer ben van WELKE satelliet ik vast heb.

Ach het komt er gewoon op aan dat, als ik manueel aan de rotor draai dat ik de satellieten hoor fluiten en dit met het hogst mogelijke signaal...dat betekent dan dat ik de exacte geostationaire baan van de satellieten gevonden heb.

Daarna kan ik het motortje die de rotor aanstuurt van beneden weer aan de rotor bevestigen en dan met telkens 1 puls (=1 graad) de rotor doen draaien naar de verschillende satellieten en dus de posities van de satellieten vastleggen.

 

Zijn er dingen die ik verkeerd doe of waar ik beter kan doen...post je feedback hier maar. Of is er iemand die een betere sat-zoeker heeft die ik eens mag gebruiken want een sat-beepertje is maar een sat-beepertje he.

 

bedankt,

sat-freak, stefaan

2 x Dreambox 800HD

1 x Dreambox 800SE HD

VU Ultimo 4K

Technisat Multytenne 45 (19E,13E,23E,28E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja , Nijmegen is wat ver weg !! Maar je hebt goed gelezen .

Mijn coordinaten zijn : 51.07 N Breedtegraad en 3.73 O Lengtegraad.

Met de rotor op het nulpunt , moet dus eigenlijk richten op een satelliet die op 3.73º oost staat , op 4º oost zou een signaal moeten zitten (Eurobird 4) maar zelfs met m'n 120 gregorian zie ik em niet .

Dus is Sirius op 5º oost de dichts bijzijnde . daar moet je signaal op zien te krijgen door inderdaad het hele rotorblok met de hand op de paal te verdraaien .

De elevatie instelling van de rotor moet zoals je zegt op 51º staan .

De inclinatie hoek van de schotel op de rotor moet tussen de 21 en 23 graden zijn. Dat is omdat je een OFFset schotel gebruikt (neem ik aan)die ± 22º is dus de Offset-hoek .

 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat de offsethoek betreft van de schotel tov de motor:

als je op Thor afstemt (0,8W) dan is de elevatie 31,4 graden. Thor ligt op 31,4 graden boven zee niveau.

De offset waarde van een offsetschotel van 88cm blijkt 26 graden te zijn, dus de inclinatie van de schotel is 31,4 - 26 en zou dus 5 graden moeten zijn.

Als je de bovenkant van een 95 cm lange schotel neemt en een loodrechte lijn naar beneden laat lopen dan moet de onderkant van de schotel 8,9cm van die loodlijn liggen.

 

2 x Dreambox 800HD

1 x Dreambox 800SE HD

VU Ultimo 4K

Technisat Multytenne 45 (19E,13E,23E,28E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je exakt de offset waarde van je schotel kent , dan kun je hem al voorinstellen en door zoeken/verdraaien de best mogelijke afstelling te vinden .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

het zou op 4 E moeten lukken er zit al een heele tijd een feed kanaal wat continu uitzend hier de gegevens.CHANNEL

Name: "AL-KASS" Provider: "TandbergTV"

TRANSPONDER

10960, H, 6111 QPSK FEC 3/4

4.0°E (0040 - Eurobird)

Signal: 62% Quality: 71%

VIDEO

4:2:0 1920x1080 25fps 240kbps 16:9

IDs

NetwordID: 65535 TransponderID: 1 ServiceID: 1

PIDs

Video: 308 Audio: 256 - eng (MPEG-2)

PCR: 8190 PMT: 32 Teletext: 0

DATE/TIME

5-1-2009 9:43:25 (GMT +1)

REPORTER: jalza

 

Dreambox 800HD 90 cm noname Draaibaar openPLI powerd
Dreambox 500HD 90cm Draaibaar OpenPli powerd
2x skystar2 + Prof 7300 op draaibaar 90cm

Arriva 102 mini voor onderweg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"AL-KASS"

Zendt nu uit op 10962, H, 10400 FEC 3/4

 

Service Name AL_KASS

Service Provider TandbergTV

VPID 0134h (308d)

APID 0100h (256d)

PCRPID 1ffeh (8190d)

TPID ffffffffh (-1d)

TSID 0001h

ONID ffffh

SID 0001h

PMT 0020h

Video Format 1920x1080

Satellite 4,0 E Eurobird 4

Frequency 10962 MHz

Symbol Rate 10400 KSymbols/s

Polarisation Horizontal

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap ook niet waarom 'ie op 0,8 West uitricht terwijl 'ie op 3~4 Oost woont. Hij moet op 4 Oost uitrichten, ofwel Sirius op 4,8 en daarna fijnafstellen.

 

Die hoek van de schotel haal je uit het boekje dat bij de rotor zit. Ezelsbruggetje: uiteindelijk komt het erop neer dat de schotel pal op het zuiden gericht in onze contreien zo goed als loodrecht staat; misschien een centimeter naar achteren gekanteld.

 

Je kunt een walkie talkie kopen, zodat je vrouw/zoon/buurman in de kamer de ontvangst kan melden. Of zet gewoon het geluid van een kanaal op Sirius aan. Mocht je een Sat-kaart in je computer hebben, dan kun je het programma satfinder proberen: dat meldt met een toon of je ontvangst hebt, en daarna met een stem hoeveel procent: heb je geen buurman meer nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

ok, ik wist niet dat ik best op Sirius begon met de schotel/rotor af te stellen. Bedankt voor de info. Dus Sirius is dan, gezien mijn positie, voor mij de hoogste satelliet en van daaruit maak ik dan de boog naar de andere satellieten?

Groetjes,

stefaan

2 x Dreambox 800HD

1 x Dreambox 800SE HD

VU Ultimo 4K

Technisat Multytenne 45 (19E,13E,23E,28E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjaak,

ik heb het allemaal nog eens grondig doorgelezen en inderdaad, ik moet Sirius hebben want ik zit met mijn lokatie op 3.4489 graden Oost en Sirius zit op 4,8 Oost dus nagenoeg pal zuid voor mij.

Bedankt,

Stefaan

2 x Dreambox 800HD

1 x Dreambox 800SE HD

VU Ultimo 4K

Technisat Multytenne 45 (19E,13E,23E,28E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Stefaand
Sjaak,
ik heb het allemaal nog eens grondig doorgelezen en inderdaad, ik moet Sirius hebben want ik zit met mijn lokatie op 3.4489 graden Oost en Sirius zit op 4,8 Oost dus nagenoeg pal zuid voor mij.
Bedankt,
Stefaan



dat stond er al eerder :

Mijn coordinaten zijn : 51.07 N Breedtegraad en 3.73 O Lengtegraad.
Met de rotor op het nulpunt , moet je dus eigenlijk richten op een satelliet die op 3.73º oost staat

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...