Ga naar inhoud


[LCD TV] Deawoo DLP-3212 strepen in beeld


Matchless

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Ik moet deze tv nakijken voor een kennis. Het schijnt dat deze tv al eens voor dezelfde fout weg is geweest.

 

Wat kan de fout zijn?

Het lijkt me niet het scherm zelf want de strepen reageren op het beeld.

 

dlp-3212.JPG

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Fout waarschijnlijk zelf al gevonden.

 

Videochip of video-geheugen chip kapot.

Het geheugen is nog wel te vervangen maar als het de videochip is dan is dat door een hobbyist waarschijnlijk niet te doen (BGA gesoldeerd).

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • Moderator

Voordat ik iets doe wat onnodig is hoop ik of iemand me een tip kan geven of wat voor test ik kan doen om zekerheid te krijgen.

 

Omdat het ook op een brom lijkt zou het ook niet de voeding kunnen zijn?

 

Heeft er iemand een schema van deze tv?

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

super service.. wink

 

Ik zag dat je hem op de server had gezet via een ander forum smile

 

Ik ga de scoop eens op de voeding zetten. Door de manual weet ik tenminste waar en wat ik moet meten.

 

Kan je me een zoekrichting geven als de voeding in orde zou zijn? Mijn vermoeden is het videogeheugen want als de tv warm is en ik me vinger erop hou de storing veranderd/gedeeltelijk verdwijnt. Er zit een voor mij herkenbare brom op (50Hz brom) maar die vertikale streepjes ken ik niet (geen ervaring met LCDs).

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Problem solved smile

 

Het was idd de geheugen chip die kapot was. Een nieuwe erin gezet en het beeld is weer in orde.

 

Tis wel een stuk minder mooi beeld als me oude matchline 100Hz (ik heb de tv over kunnen nemen voor een redelijke prijs).

 

Dichtbij lijkt me dreambox beeld alsof het analoog is. Erg veel ruis in het beeld.

 

[edit]

 

Das balen..

 

Na een half uurtje kijken springt het beeld ineens weer in zijn oude fout frown

Iets molt de geheugen chip. Morgen maar eens de spanningen meten op de chip..

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Citaat:
je had beter van te voren kunnen meten ,of een nieuwe printplaat kunnen kopen

 

gemeten en getest had ik, daarom wist ik (min of meer) dat de geheugen chip kapot was.

 

Dat chippie kost 3 euro maar een mainboard is nogal moeilijk te vinden en als je hem vindt zal hij volgens mij behoorlijk in de prijs zitten.

 

Ook de link die je gaf had dit board niet (maar ik ben je toch dankbaar voor het meedenken hoor smile )

 

Als ik de tv even uitlaat en weer aanzet zijn de strepen weer weg. Ik heb niet gewacht tot de strepen terug komen want dan weet je zeker dat je de chip molt.

 

Het geheugen wordt dus overbelast en de oorzaak moet ik nu vinden. Ik denk dat hij te warm wordt. De voedingprint geeft wel de nodige 3,3volt maar door de manual van steve kan ik kijken of de spanningen en scoop signalen kloppen. Het vreemde is echter dat maar 1 chip kapot gaat. De andere werkt wel.

 

Of zou het nu komen omdat ik 2 verschillende SDram merken erin heb? Mischien dat een expert mij hier een uitsluiting over kan geven. Andere chip ook vervangen nuttig of overbodig?

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De spanning gemeten op de regelaar die de chip voed en die haf een rimpel van 650 mV. In de manual was max 500mV aangegeven.

 

2 Elko's en de regelaar vervangen en nu loopt de tv al 2 uur zonder problemen. Ook dat ruisen in het beeld is weg.

 

Morgen maar eens een kijkdag houden maar het ziet er iig al goed uit smile

 

 

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Oke..

 

Het schijnt dat het probleem opgelost is. Ik heb hem nu 2 uur draaien.

 

SDRAM geheugen chip type :(merk = ESMT) M12L64322-a-7T op positie-nr ICS2 vervangen door (merk = ISSI) IS42S32220C1-6TL.

 

Na halfuur fout terug en vanaf begin ruis in beeld. Daarna spannings regelaar LD1117S-3.3 met positie-nr ICP12 vervangen door AMS1117-3.3 . Tevens 2 elko's 100uF/16V met positie-nrs CEP20 en CEP21 vervangen.

 

Problem solved smile

 

Ik hoop dat iemand anders er ook wat aan heeft.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

gotv..

 

Na 4 uurtjes weer probleem terug.. Mischien dat de andere memchip ook een klap van de regelaar heeft gehad. Ze worden immers door dezelfde regelaar gevoed.

 

Of heeft iemand een ander idee?

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hopelijk heb je 105c kondensatoren gebruikt,anders zijn ze vrij snel weer defekt,vooral op plaatsen waar veel warmte vrijkomt dit kan de levens duur aardig verkorten,een grotere capp.kan soms ook wonderen doen.,ook bij nieuwe condensatoren heb je vaak een afwijking naar beneden 100u is soms 86u.Je moet soms alles van tevoren testen tegen woordig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • Moderator

Citaat:
Hopelijk heb je 105c kondensatoren gebruikt

 

Gebruik ik altijd.

 

Update:

 

Ik heb de chip solderingen met een microscoop op 40x vergroting nagekeken en met een naald getest op losse contacten.

 

Daar zat het probleem volgens mij want ik heb de boel even na gesoldeerd (86 pinnen onder een microscoop.. pfff) en het toestel draait nu 24 uur zonder problemen.

Dus ik hoop dathij nu goed is.

 

Wat ik wel geleerd heb van deze fout is dat strepen in een LCD tv of monitor gezocht moeten worden in de GPU of geheugen. Die strepen zijn volgens mij bitjes die niet geplaatst worden omdat er een datalijn uit is gevallen.

 

Hoe de structuur van het beeld opbouw is weet ik nog niet. Mischien wordt het beeld in blokken of in stroken opgebouwd.

Iig anders als de gewone beeldbuizen want dat wordt in lijnen opgebouwd.

 

Kan iemand een tipje van deze sluier opluchten?

 

maar ik wil de leden die me op de goeie weg hebben geholpen hartelijk bedanken.. top smile

 

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...