Ga naar inhoud


Ubuntu: I love it


mifi

Aanbevolen berichten

Ik gebruik nu zo'n twee jaar dagelijks Ubuntu. Van versie 6 naar de meest recente op dit moment, 8.10. En ik ben ongelofelijk tevreden. Lekker vlot. Geen enkele crash. Heel handig uit te breiden en goed configureerbaar.

 

Het is interessant om te zien hoeveel vooruitgang daar in zit. Ik was niet zo tevreden over 8.04 (er gaat er wel eens een de mist in ;-) maar verder wordt het steeds beter.

 

Opmerkelijk dat mensen die niet in computers geïnteresseerd zijn en ze alleen gebruiken als gereedschap, ook heel tevreden zijn over Ubuntu:

 

Mijn moeder van in de 80 belde me na een week Ubuntu op om te zeggen dat ze nooit meer terug wilde naar Windows (voorheen gebruikte ze XP). Ze kon alles vinden en vond het overzichtelijker. Bovendien is de levensduur van haar oude celeron PC met drie jaar verlengd.

 

Hetzelfde hoorde ik van een zelfstandig interim directeur die over de wereld zwerft en lezingen houdt met zijn Ubuntu laptop. hij loopt er inmiddels een jaar mee rond en heeft ook geen enkele behoefte om terug te gaan naar windows.

 

IBM heeft begin dit jaar een microsoftloos werkstation op de markt gebracht. En ze hebben gekozen voor Ubuntu 8.10..

 

Dell was al veel eerder op de markt verschenen met een desktop en een laptop met Ubuntu pre-installed.

 

Het blijft een questie van smaak, dus laten we vooral geen linux versus windows discussie beginnen in dit forum. Boeit me ook niet. "Religieuze discussies" leveren toch geen nieuwe inzichten op.

 

Het lijkt er op alsof Ubuntu echt bezig is serieus van de grond te komen als het alternatief voor Windows. Ik ben erg benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen de komende jaren.

 

Wat denken jullie? Gaan we, na jarenlang automatisch voor windows te gaan, weer keuze krijgen als we een PC aanschaffen?

 

m

 

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: Tonskidutch
weet niet of de vrije markt, de pc-winkel, dat gaat overnemen

Weet ik ook niet. Ik weet wel dat ik hier een zaak heb gevonden die me PC's wil verkopen zonder windows er op. Dat scheelt de licentiekosten (zo'n 100 euri).

Origineel bericht van: Tonskidutch

het zou alleszins mooi zijn als je gevraagd wordt bij aankoop en niet iets door je strot gedrukt krijgt...
bovendien is ook een behoorlijke besparing voor velen.

De OEM versie van windows home edition is ongeveer 100 euro, heb ik me laten vertellen. Daar kan je dan weer 2GB extra geheugen voor kopen.

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik ubuntu sinds versie 6.06 en het is wonderbaarlijk hoe snel het is gegroeid als volwaardig OS.

Helaas heb ik zelf nog steeds ook windows nodig.

Het is wachten op (nog betere) ondersteuning an hardwarefabrikanten en ook al is dat tegen het zere been van veel linuxaanhangers, ook de commerciële software moet betere ondersteuning gaan geven voor Ubuntu (Linux). Pas dan kun je echt kiezen. Persoonlijk hoop ik dat ubuntu zich binnen linux nog verder kan onderscheiden, waardoor dit OS steeds interessanter wordt voor leveranciers van allerlei.

 

Het is wachten op versie 9.10 : dan gaat ubuntu blijkbaar royaal op de schop, en wordt het op veel vlakken gemoderniseerd. Wat ik me hierbij precies moet voorstellen weet ik niet, maar ik ben erg benieuwd.

 

Nadeel: bij verder groeiende populariteit zullen cybercriminelen zich hier ook meer op gaan richten

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja, software in de schappen voor de argeloze consument is voor 99% alleen geschikt voor Windows.

Je ziet dat de mac nog wat inhaalt maar dan heb je het gezegt ook.

Linux is leuk, heel leuk zelfs, superstabiel, je hebt er geen kanon van een PC voor nodig en met de GUI kan iedereen werken, echter, de leek (hij die kwalijk Office weet te starten) zal er niks mee kunnen.

die stelling durf ik wel aan als IT'er smile

 

 

 

merDe

deze ruimte is te huur
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste M,

 

wat doet nu de doorsnee leek met zijn PC ?

 

Email, internet bezoeken en een briefje tikken, foto's uit zijn toestel halen.

 

Dit kan prima met gratis programma's zoals Mozilla, OpenOffice, Thunderbird. Programma's die hij ook in een Windows versie kan gebruiken.

 

De file structuur is even wennen. Maar die ziet hij dagelijks als hij op internet wat opzoekt.

 

Na een Windows crash zet ik er voor de leek Windows en Linux op met dual boot. Met het advies voor veilig internet gebruik bij voorkeur Linux te gebruiken. En op beide OS'n dezelfde programma, zoals hiervoor aangegeven.

 

Men is er zo aan gewend en men gebruikt vervolgens Linux als standaard. Tja, voor een spelletje spelen kun je inderdaad beter een Windows programma nemen. Maar dat kan gemakkelijk met dual boot optie.

 

De IT branche zelf wil liever geen Linux, hier is namelijk weinig aan te verdienen. En veel IT's zijn wat betreft kennis, Windows only.

 

Inderdaad ligt Linux software voor 99% niet in de schappen. Vrijwel alles kun je eenvoudig downloaden en automatisch installeren.

 

Vrijwel alle hardware wordt standaard ondersteund in Linux. Je hoeft er niet eens een CD bij te hebben van de fabrikant van de hardware. Ik zou niet weten welke hardware er nu nog niet werkt in Linux. Extra hardware zoals routers en sat ontvangers werken uitsluitend op Linux.

 

De leek is blij dat hij met Linux van het gezeur over virussen en van een Virus scanner update af is en steeds die vervelende mededeling van uw systeem is onveilig.

 

De leek begrijpt hier niets van en raakt steeds in verwarring, wat hij moet doen. Weer geld overmaken ?

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier thuis is het zo:, op de gewone pc staat een dual boot, WIndows XP en ubuntu, als er per ongeluk ubuntu wordt opgestart wordt alles weer afgelsloten om xp te starten, ik citeer "wat is dat voor een mongolisch kut programma" (dat is dan mijn zusje) over ubuntu

 

MVG. Gerard

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

 

-George Bernard Shaw

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben sinds een dik jaar door het linux virus gebeten. Dat is dan ook het enige virus waar ik last van heb :D

 

Zelf ben ik geen ubuntu gebruiker, maar gebruik ik Opensuse. (hangt geheel van persoonlijke voorkeur af)

 

Ik heb dezelfde ervaringen als hierboven beschreven. Eens naar linux is niet meer terug naar windows.

 

Enige nadeel van linux is idd de weinige ondersteuning van commerciële programma's.

 

Voor de rest mis ik niets in linux wat ik met windows deed.

 

 

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Ome Merde
[...] echter, de leek (hij die kwalijk Office weet te starten) zal er niks mee kunnen.
die stelling durf ik wel aan als IT'er

Ik niet. Ik heb juist in mijn oorspronkelijke post twee ervaringen beschreven van absolute leken die er heel blij mee zijn.

Die types die er iets vanaf denken te weten, zijn eigenlijk veel gevaarlijker.

Gebruikers kan je opdelen in groepen:
1) De absolute leek die alleen maar gereedschap wil.
2) De eigenwijs die er net te weinig van af weet.
3) De kenner die zijn grenzen kent en geen zin heeft om iets anders dan windows te leren.
4) De (aankomend) echte kenner, die onbevangen de zaken bekijkt op hun waarde.

Kort door de bocht:
Voor groepen 1) en 4) is Ubuntu interessant. Groep 3) is kansloos en groep 2) mekkert ;-)

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle pc's zijn, op 1 na (vriendin), zijn hier allemaal linux (CentOS of Kubuntu)! Ok, mijn pc is (nog) een dual boot voor als ik wil gamen. Linux is nu mijn default boot OS en ik kan voor de rest echt alles wat ik onder windows ook kan en wil.

 

Voor het thuiswerken heb ik een Virtualbox (XP) image gemaakt met alles geinstalleerd wat ik daarop nodig heb en niet (of niet goed genoeg) op/onder linux beschikbaar is. Op deze manier blijft mijn "eigen" windows schoon van programma's die ik "normaal" niet of bijna nooit gebruik. Dit geldt zo natuurlijk ook voor de (thuiswerk)image welke op beide OS-en (en weet ik waar nog meer) zo te gebruiken is.

 

Ik persoonlijk mis dus nog 2 dingen onder linux, dat zijn natuurlijk de (native draaiende) games maar zeker nog (voordat echt waarheid kan worden) een goede driver, met 3D ondersteuning, van/voor mijn ATI kaart. Met WINE kan je ver komen en sommige games draaien nog best aardig (zeker met een Nvidia kaart) al moet de 3D ondersteuning nog wel veel beter worden.

 

Zodra ik echt goed kan gamen onder linux, liefst native of desnoods met behulp van WINE (niet alles zal ooit native worden), gaat windows er helemaal af en wordt mijn dualboot zeker weer een singleboot en zal (is mijn verwachting) ook me vriendin heel snel naar linux overstappen (moet ze zelf weten en regelen).

 

@mifi, je heb die types van gebruikers aardig goed omschreven al denk ik dat er nog wel 1 bij kan nl. "een gebruiker die alles nog onbevangen bekijkt" wink

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: NINjak

@mifi, je heb die types van gebruikers aardig goed omschreven al denk ik dat er nog wel 1 bij kan nl. "een gebruiker die alles nog onbevangen bekijkt" wink

Je hebt gelijk. De kids van mijn broer vallen daaronder.
Mijn broer heeft voor zijn kinderen (vier en zeven) ieder een oude PC met Ubuntu ingericht. Ze weten niet beter en spelen erop los.
Leuk, zo'n generatie kweken die straks bij de Engelse les het woord 'windows' gaan leren en er gewoon een raam onder verstaan :D

Houdt ook mooi allerlei sadistische knokspellen buiten de deur wink

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moeten zij (of jij voor hun) maar eens naar "World of Goo" kijken! Een zeer leuk puzzel/bouw spelletje en pas OOK voor op linux uitgekomen.

 

De demo is zo te downloaden en natuurlijk ook te spelen het echte spel kost maar 20 dollar en is helemaal vrij van DRM of andere beveiliging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...