Ga naar inhoud


Is diseq soft of hardware?


Gast m.boretti

Aanbevolen berichten

Gast m.boretti

Ik vraag mij af hoe een Diseq in een ontvanger gezet wordt?

Is dit iets software- of harwarematig?

En is het mogelijk de Diseq versie op te waarderen, bijv. van 1.0 naar 1.1 of 1.2?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Het is zowel hard als software.

 

De hardware is voor alle versies van Diseqc gelijk, namelijk een schakelsignaal, gesuperponeerd op de voedingsspanning voor de LNB.

 

Hoe de informatie, die met het schakelsignaal verstuurd wordt eruit ziet, wordt door de software bepaald.

Voor deze software moet door de fabricant van de ontvanger een licentie (per ontvanger) betaald worden.

 

Upgraden van de diseqc versie kan dus software matig gedaan worden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja Sjaak, dat kan.

De fabrikant van je ontvanger moet daarvoor de besturings software van de ontvanger aanpassen, en in je ontvanger zetten.

En de centjes voor de licentie afdragen aan de licentiehouder van het diseqc protocol.

 

(en daarom gebeurt dat in de praktijk bijna nooit.)

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast m.boretti

De reden waarom ik het eigenlijk vraag is het volgende:

ik heb de nieuwe M-vision HD 200. Leuk apparaatje voor weinig geld.

Nu heb ik een Echostar 5020, met 7 aangesloten LNB's. Ik wilde daar de M-vision er naast zetten, maar deze werkt alleen met Diseq 1.0 en kan dus niet 1.1 aan.

Aangezien de HD zenders over nogal wat verschillende satellieten verspreid zitten, is het jammer dat M-vision er niet een diseq 1.1 ingezet heeft.

Nu kijk ik in de 'kinder'kamer HD. Wat een beeld!

Ceesv, is het trouwens een dure zaak, een upgrade naar 1.1?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Max, het hangt van de wil van de fabrikant af, of hij het wil implementeren.

Meestal blijft het bij de originele staat van uitlevering, en worden er daarna geen mogelijkheden bijgebouwd.

 

Bij sommige ontvangers, die met "originele Canaldigitaal etc." software draaien, worden de mogelijkheden achteraf wel uitgebreid.

 

Bij mijn Nokia 9800 werd bijvoorbeeld na 2 jaar de Dolby digitaal uitgang door nieuwe software geactiveerd.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ m.boretti,

 

Als je deco een 12 volt aansluiting heeft, kan je 4 lnb's op 0 volt en die andere 4 op 12 volt schakelen. Mijn oude m-vision 7000 heeft zo'n schakeling.

 

Salu2, D.Quijote

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast m.boretti

Toch nog even goed gekeken aan de achterkant, maar helaas...geen 12 v aansluiting.

Wel merk ik en het menu, dat er wel een diseq 1.2 compatible op zit.

Moet ik dan een motor gebruiken, of kan ik ook zonder die motor mijn switch met meerdere satellieten hiermee aansturen?

En als dat kan, hoe doe ik dat dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

er zijn ook diseqc schakelaars, 10 ingangen, die je aanstuurt met diseqc 1.2

Zo'n schakelaar simuleert een rotor. Ik gebruik hem zelf voor mijn wavefrontier, en het werkt prima.

Googel maar eens op Satconn 10/1 Diseqc switch.

 

Er schijnt zelfs al een 16-1 diseqc 1.2 switch te zijn.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Max, het hangt van de wil van de fabrikant af, of hij het wil implementeren.
Meestal blijft het bij de originele staat van uitlevering, en worden er daarna geen mogelijkheden bijgebouwd.

Bij sommige ontvangers, die met "originele Canaldigitaal etc." software draaien, worden de mogelijkheden achteraf wel uitgebreid.

Bij mijn Nokia 9800 werd bijvoorbeeld na 2 jaar de Dolby digitaal uitgang door nieuwe software geactiveerd.

Zo ook Topfield. Die levert in Duitsland op haar TF7700HDPVR boxen geen Diseqc 1.2, terwijl de firmware voor dezelfde box in Nederland of Zwitserland dat wel heeft. Dat zorgt dus voor nogal wat firmware-wisselingen bij de Duitsers.

Mut@nt HD51 OpenPli 6 | VU+ Duo | Topfield TF7710HD PVR (Enigma2 / HDMU)
Astra 19.2 | Astra 23.5 | Astra 28.2/5 | Hotbird 13.0 | Eurobird 9.0 | Digitenne

OSCam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast m.boretti

Cees, ik heb de Satcon 10/1 besteld. Nu zit ik even verder te denken, hoe het werkende gemaakt moet worden.

Ik sluit dus binnenkort de 10/1 switch aan.

Nu geeft het menu van de M-vision 200 HD twee menu's aan, nl. Diseq (hier kan de keuze gemaakt worden uit 4 sats) en motorbesturing, dit is de 1.2 Diseq switch.

Er kan gekozen worden uit usals en motorbesturing, in mijn geval kies ik dus voor de motor.

Dan wordt er nog aangegeven plaats van bevinding in graden(uitzetten neem ik aan), en vervolgens voer ik dan dus de diverse sats in die op mijn diseq switch aangesloten zijn.

kan je nog even doorgeven precies hoe jij de instellingen op je tuner hebt staan, en of ik het zo goed doe?

Alvast bedankt.

Max

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Max, het instellen van de diseqc 1.2 i.c.m. de satcon schakelaar verschilt een beetje van ontvanger tot ontvanger.

Je moet inderdaad de "motor" stand hebben, en niet de usals.

 

Maak van tevoren een lijstje, welke lnb je op welke ingang wilt hebben.

Tip, neem astra 1 op ingang 1. Sommige ontvangers geven namelijk bij inschakelen geen diseqc signaal naar de "rotor", waarna je moet heen en weer schakelen tussen 2 sat posities, om beeld te krijgen.

Ingang 1 staat dan default doorgeschakeld.

 

Wat er in mijn Humax HDCI 2000 gebeurt, wanneer je omschakelt van normaal diseqc naar 1.2 is, dat dan de gehele zenderlijst gewist wordt.

Je zult daarna een "rotor positie" moeten linken aan een satelliet.

 

Als ik het goed herinner, maar daarvoor moet ik de gebruiksaanwijzing even opzoeken, kom je in de configuratie, door 3 keer op je ontvanger op "store sat" o.i.d. te drukken.

Wanneer je dan je "rotor" laat draaien, zal de een na de andere ingang actief worden.

 

Wat ik gedaan heb, is op mijn gemak, zittend naast de ontvanger de switch met een kabeltje aan de ontvanger verbonden. Ik heb toen een voltmeter verbonden met de eerste ingang van de switch en gekeken wanneer er spanning werd doorgeschakeld op die ingang, en die "positie" toen in de ontvanger geprogrammeerd. Dit heb ik toen ook voor de overige ingangen herhaald.

 

Iemand anders had 10 f-connectors genomen, en daar led's gesoldeerd,(met serieweerstand voor 18 volt) en door de rotor op zijn ontvanger te draaien was door de led's eenvoudig te zien, wanneer er welke uitgang werkte.

 

Wanner je meteen alle lnb's aansluit, en dan gaat zoeken, is het moeilijker vast te stellen, wanneer je een uitgang doorgeschakeld hebt, en naar welke sat je dan kijkt.

 

Wanneer je nog vragen hebt hoor ik het wel.

 

p.s. de schakelaar wordt normaal uitgeleverd in mode 6, dit is de diseqc 1.2 mode. Je hebt daarom geen bijbehorende programmer nodig.

 

Succes,

Cees.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast m.boretti

Cees,

 

moet je dan een LNB op de switch aansluiten, en/of de andere ingangen dichtsluiten met zo'n weerstandje?, of kan je alle ingangen gewoon 'open' laten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...