Jump to content

Expressie probleem sql

newbier
 Share

Recommended Posts

Hoi,

ik probeer een expressie aan te passen maar het lukt me niet. Ik heb ook niet veel kaas gegeten van expressies maar misschien heef iemand een idee.

Dit is de expressie:

IF(VERHUURKOP.CUSTOMBOOL3='J','Uw bagage zal op '+ REFORMATDATE(qryVerhuurReg.VERWACHTTEAFHAALDATUM,'dd-mm-yy') + ' worden gebracht naar uw vaktieverbijf '+qryVakantieadres.ZTOMSCHRIJVING+'. Op '+ REFORMATDATE(qryVerhuurReg.VERWACHTTERETOURDATUM,'dd-mm-yy') +' wordt uw bagage weer vervoerd van '+qryVakantieadres.ZTOMSCHRIJVING+' naar de boot. Als u aankomt kunt u een afspraak met de chauffeur maken wanneer de bagage weer opgehaald moet worden.', ' ' )

Nu wil ik er het volgende aan toevoegen.

Ik schrijf het maar even in "gewone taal"" :

Als er in het veld qryVerhuurReg.DATABAGAGE1 een andere datum staat als in

qryVerhuurReg.VERWACHTTEAFHAALDATUM moet hij de datum invullen die ingevuld is in qryVerhuurReg.DATABAGAGE1. In alle andere gevallen de qryVerhuurReg.VERWACHTTEAFHAALDATUM.

Als er in het veld qryVerhuurReg.DATABAGAGE2 een andere datum staat als in qryVerhuurReg.VERWACHTTERETOURDATUM moet hij de datum invullen die ingevuld is in qryVerhuurReg.DATABAGAGE1

Iemand die me hiermee kan helpen?

Gr Newbier

• V.I.P.

Nou gokje dan maar. SQL is ook niet mijn hobby.

Je hebt hier een IF...THEN...ELSE constructie waarbij de ELSE tak leeg blijft, als ik het zo bekijk. Dus als CUSTOMBOOL3 iets anders dan J.

Nu moet je deze expressie uitbreiden met een tweetal extra IF THEN ELSE constructies.

Dus je vervangt REFORMATDATE(qryVerhuurReg.VERWACHTTEAFHAALDATUM,'dd-mm-yy') door

IF(qryVerhuurReg.DATABAGAGE1<>qryVerhuurReg.VERWACHTTEAFHAALDATUM , REFORMATDATE(qryVerhuurReg.DATABAGAGE1,'dd-mm-yy'), REFORMATDATE(qryVerhuurReg.VERWACHTTEAFHAALDATUM,'dd-mm-yy'))

Maar je ziet dat deze query onleesbaar wordt.

Kan je niet gewoon met variabelen werken?

Dus je vult eerst een paar variabelen met de juiste datum en vervolgens gebruik je de variabelen in de expressie.

Rozen verwelken en schepen vergaan

dus lig niet te melken en doe er wat aan.

Drs. P.

Het is geen SQL, maar -denk ik- een scripting taal van excel of access.

Ben er helaas niet bekend mee, had je anders graag een voorbeeld gegeven... Als het beschikbaar is in excell/access, kun je misschien beter de 'CASE' expressie gebruiken, ipv nested if's.

Origineel bericht van: Psychosammie
Ik dacht aan PL/SQL en daar kan je heel wat meer mee dan alleen SQL.

Maar het zou ook PHP kunnen zijn.

Maar hoe dan ook, is mijn verhaal nog steeds geldig.

Dat is geen php, maar wat het is weet ik ook niet??

php zou er als volgt uitzien

<?php
if(VERHUURKOP.CUSTOMBOOL3 == 'J'){
echo 'Uw bagage zal op '. date('d-m-y', $qryVerhuurReg.VERWACHTTEAFHAALDATUM) . ' worden gebracht naar uw vaktieverbijf '. $qryVakantieadres.ZTOMSCHRIJVING . '. Op ' . date('d-m-y', $qryVerhuurReg.VERWACHTTERETOURDATUM). ' wordt uw bagage weer vervoerd van ' . $qryVakantieadres.ZTOMSCHRIJVING . ' naar de boot. Als u aankomt kunt u een afspraak met de chauffeur maken wanneer de bagage weer opgehaald moet worden.';
}
?>

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10