Ga naar inhoud


Vraag over Nederlands & Belgisch BTW tarief


Greatone

Aanbevolen berichten

Ik heb een groothandel, en nu heeft een Belgische klant mij benaderd om goederen bij mij af te nemen.

 

Nu hebben wij het volgende probleem:

 

Ik ben verplicht om 19% b.t.w. te vorderen, echter wordt er in Belgie 21% b.tw. gevorderd.

Als de klant dus bij mij inkoopt kan hij niet zijn b.t.w. terug vragen in Belgie vanwege het verschil en omdat ik geen b.t.w. afdraag in Belgie.

 

Zijn er regelingen of "omzeilingen" voor deze kwestie??

 

Het is een vrij grote klant die voor een paar duizend euro wil afnemen, zou hem dus graag als klant binnen willen halen blush

 

 

* VU+ Duo 2 sat/kabel - Amiko A3 combo - Coolstream Trinity - Dreambox 800 HD SE - Xsarius Fusion HD SE - Mag254 iptv *

* LG 65inch smart 3D tv - Playstation 4 *

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik denk dat e.e.a. moeilijk wordt.

 

Een soortgelijke kwestie speelt zich ook af in Duitsland, als je als Duitser in Nederland wat koopt zit je ook met het BTW probleem, en is niet terugvorderbaar

En de hartelijke groeten van Poetsdoekje...

 

COMPUTERS ??!!.... De meeste fouten zitten tussen het toetsenbord en de stoel........

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij export was het in het verleden zo dat je exclusief btw kon verkopen bij export, je moet wel de uitvoerdocumenten van het produkt hebben.

De koper moet dan btw betalen bij invoer in zijn land.

Weet niet of regels op dat gebied de laatste jaren veranderd zijn

 

ET10000 DVB-C C C C/T 2TB HDD.

SAT ET7000 ET6000  OpenPLI Triax 88 multifeed 4 quad LNBs

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krijg net een mailtje van een kennis die zegt dat het volgende mogelijk is:

 

Als de Belgische klant een b.t.w. nummer heeft, dan moet ik die verifieren bij de Nederlandse belastingdienst. Als de b.t.w. nummer klopt, dan mag ik de bestelling b.t.w. vrij verzenden naar Belgie. Voorwaarde is wel dat ik de b.t.w. nummer van de klant ook op de factuur vermeld.

 

Iemand die hier meer van afweet?? Denk dat het in ieder geval verstandig is om maandag contact op te nemen met mijn vrienden van de belastingdienst wink

* VU+ Duo 2 sat/kabel - Amiko A3 combo - Coolstream Trinity - Dreambox 800 HD SE - Xsarius Fusion HD SE - Mag254 iptv *

* LG 65inch smart 3D tv - Playstation 4 *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast sat-elite
Origineel bericht van: Greatone
Krijg net een mailtje van een kennis die zegt dat het volgende mogelijk is:

Als de Belgische klant een b.t.w. nummer heeft, dan moet ik die verifieren bij de Nederlandse belastingdienst. Als de b.t.w. nummer klopt, dan mag ik de bestelling b.t.w. vrij verzenden naar Belgie. Voorwaarde is wel dat ik de b.t.w. nummer van de klant ook op de factuur vermeld.

Iemand die hier meer van afweet?? Denk dat het in ieder geval verstandig is om maandag contact op te nemen met mijn vrienden van de belastingdienst wink


dit klopt
als het een zakelijke klant is dan mag je zelfs geen btw rekenen.
intercommunitair verkeer noemt men dat
plus de klant moet zich binnen europa bevinden.
en controleer zijn btw nummer 2 keer of het klopt en laat de inkoper zich legitimeren of je ook met de juiste handelspartner te maken hebt,hier wordt namelijk veel in gefraudeerd en blijft de verkopende partij met het openstaande btw tarief zitten !
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm?

 

Met alle respect, maar, je hebt een groothandel, en bent niet bekend met de diverse regelingen en mogelijkheden op dit gebied?

 

Of de man heeft een BTW-nummer, is ondernemer, en je factureert hem ex BTW, of het is gewoon een particulier, je factureert hem ook de BTW, die hij dan zelf weer terug kan vorderen, om vervolgens het iets hoger tarief weer te betalen......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thnx voor je antwoord, ga het in ieder geval maandag ook natrekken bij de belastingdienst.

 

Als het klopt, dan inderdaad vragen of de klant een copie legitimatie wil mailen met zijn b.t.w. nummer.

 

 

* VU+ Duo 2 sat/kabel - Amiko A3 combo - Coolstream Trinity - Dreambox 800 HD SE - Xsarius Fusion HD SE - Mag254 iptv *

* LG 65inch smart 3D tv - Playstation 4 *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: metoo
bij export was het in het verleden zo dat je exclusief btw kon verkopen bij export, je moet wel de uitvoerdocumenten van het produkt hebben.
De koper moet dan btw betalen bij invoer in zijn land.
Weet niet of regels op dat gebied de laatste jaren veranderd zijn

de actuele stand van regels weet ik ook niet,
export is altijd btw vrij
Ik vermoed dat als je een pakje naar het buitenland stuurt
moet je bij de post opgeven prijs aard van de goederen enz.

Ik vermoed dat dit papier geld als uitvoer bewijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zorg dat je belgische klant zijn BTW nummer aan je geeft en zet dat op de factuur, je eigen nummer staat er ook op. DAN kan je gewoon aan 0 tarief naar een EU land verkopen. Geen probleem, doe het ook zo. Is het een particulier dan betaald die gewoon de NL BTW.... hij koopt tenslotte in NL...

 

Op naar de 2000 .....duurt nog even :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Stoker

Je moet bij de belastingdienst het formulier voor intracommunitaire leveringen aanvragen. De eerste keer moet je die aanvragen, daarna sturen ze die automatisch op.

 

Het btw nummer van deze klant moet gecontroleerd worden, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe je dat doet.

 

Vervolgens moet er op de factuur zowel jouw, als het btw nummer van de klant op staan. Verder moeten alle gegevens van de klant naar Belgie verwijzen (ook leveradres!). De spullen mogen in principe niet door jou in Nederland afgegeven worden.

 

Het btw tarief is dan 0% (moet op de factuur staan).

 

Waar je op moet letten: In principe kan iemand van slechte wil proberen btw-fraude te plegen. Namelijk, jij vraagt de Nederlandse btw terug. Als hij deze goederen in Belgie niet aangeeft (lees in z'n boekhouding verwerkt), heeft hij spullen gekocht zonder btw (wat niet mag).

Als er ooit problemen zijn, moet je ervan uitgaan dat de belastingdienst gaat proberen die btw te recupereren.

 

Wees dus wel op je hoede. Probeer een beetje te controleren of het bedrijf legitiem is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Stoker

Wees dus wel op je hoede. Probeer een beetje te controleren of het bedrijf legitiem is.


De belasting heeft ondoorgrondelijke regels en altijd ten
gunste van de belasting.

Als je kan aantonen dat de goederen het land verlaten heeft
is jou btw afdracht verplichting weg maar valt het onder de
belasting dienst van het land waar de goederen zich bevinden.

Voeger (nu?) ging dat via het T1 of T2 formulier welke door de
bevoegde instantie (belasting,post enz) afgestempeld wordt
als bewijs van uitvoer.


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: Stoker

Het btw nummer van deze klant moet gecontroleerd worden, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe je dat doet.



Dat doe je >hier<

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een groothandel in inventarissen voor de kapsalon, de klant is dus iemand die een nieuwe kapsalon wil beginnen/opzetten in Belgie.

 

Het is dus niet zo dat er "malafide" verkoopwaren zijn wink maar het gaat hier gewoon om pompstoelen, wasunits, kaptafels etc.

 

De order wordt ook afgeleverd in Belgie zelf (Turnhout). Hij mailt ook gewoon via een Belgische mailadres (Skynet.be) en met dit soort verkoopwaar kan ik me haast niet voorstellen dat de klant kwaad zou willen (al moet je altijd op je hoede zijn natuurlijk!).

* VU+ Duo 2 sat/kabel - Amiko A3 combo - Coolstream Trinity - Dreambox 800 HD SE - Xsarius Fusion HD SE - Mag254 iptv *

* LG 65inch smart 3D tv - Playstation 4 *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat op het moment dat je kan afleveren bij de

zaak in turnhout dat de zaak wel rond is ,dus BE btw nummer en adres

bekend dan kan je zorgeloos zonder btw leveren.

 

Dus zonder btw nummer niet zonder btw doen ,of via de

moeilijke T1/T2 uitvoer verklaring.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier vindt je wat uitleg mbt dit topic (België)

 

http://www.senaat.be/www/?MIval=/Registe...S=1&LANG=nl

 

In sommige locaties van België doen ze B2B altijd zonder BTW. Met namen de regio Turnhout doet het zo.

In de rest van het land wordt altijd BTW gerekend.

 

Ik vond het heel raar toen Ik dat hoorde van mijn broer. Hij is schrijnwerker en rekend geen BTW aan bij andere bedrijven.

 

Voor export is het altijd zonder BTW dat geld ook voor buiten de EU!

 

mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...