Ga naar inhoud


[azbox hd] geheugen vervangen


bliksem

Aanbevolen berichten

Heb het nagekeken, volgens mij is het werkgeheugen (RAM) niet uitbreidbaar, dit is 128MB (+ 128MB videogeheugen).

 

De DOM module is standaard 256MB en zoals bliksem laat zien wel uit te breiden. Een uitbreiding is vooral nuttig als je er geen harde schijf in/aan hebt (of als je je harddisk met FAT hebt geformatteerd) en je extra ruimte nodig hebt voor plugins. Op zich is de 256MB al behoorlijk ruim, dreamboxen hebben maximaal 32MB flash en daar zijn veel meer plugins etc. voor beschikbaar.

hobby4all

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat is niet juist. Het flash geheugen van een DM800 en DM8000 is veel groter dan 32MB (en vooral veel sneller).

DM800HD: CPU: 300Mhz MIPS, 64MB Flash, 256MB RAM

DM8000HD: CPU: 400Mhz MIPS, 128MB Flash, 256MB RAM (DDR2 dus heel erg snel)

Daarnaast is het flash geheugen van deze Dreamboxen veel sneller dan wat een IDE controller (Azbox) toelaat.

Ook in een Dreambox is het flash geheugen natuurlijk (virtueel onbeperkt) uit te breiden met compact flash en USB2, maar ik heb die 64MB bij de 800 en de 128 MB van de 8000 nog niet vol kunnen krijgen.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

De AZbox heeft dus 256MB RAM geheugen dat niet uitbreidbaar is. Dat is overigens DDR1 geheugen volgens de specificatie van de chip. De snelheid van het flashgeheugen op de IDE flashdisk is helemaal afhankelijk van het merk en type flashdisk. De IDE controller zelf zou veel sneller kunnen zijn als de CPU kan gebruiken, ook dat is afhankelijk van het ontwerp. De CPU van de AZbox is een embedded 667MHz MIPS, die is dus weer aanzienlijk sneller als bij de Dreamboxen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Dat van die CPU snelheid is waar, maar de werkbare snelheid is weer afhankelijk van een aantal factoren:

 

1. Software en drivers en vooral de effectiviteit van het gebruik van de processor specifieke functies.

 

2. Of de CPU hardwarematige decoders heeft. Ik heb me niet in de specificaties van de SIGMA DESIGNS chip verdiept, maar het zou eventueel kunnen dat die een aantal zaken softwarematig moet doen en dat kost processorkracht. Ik heb geen idee of dat ook zo is.

 

3. De snelheid waarmee de CPU met andere hardware kan lullen. Indien het flash geheugen, RAM geheugen of communicatie met een andere belangrijke bus traag is, zal een box met een snelle CPU traag blijven.

 

Het RAM geheugen van de Azbox is in ieder geval standaard DDR geheugen terwijl de DM8000 over DDR2 geheugen beschikt. Dat is toch wel een bottleneck bij de azbox. Hij zal naar mijn mening nooit in staat zijn meerdere (HD) opnames tegelijk te maken en het zal nooit een echte snelheidsduivel worden. Maar dat mag dan ook wel, want hij kost ook minder dan de helft. Dan mogen er best een paar zaken wat minder zijn.

 

Ik heb geen idee wat de oorzaak is van het traag reageren van de azbox, maar ik vind het tot nu toe in het dagelijks gebruik geen bijzonder snel apparaat en vind hem zelfs in sommige menus te traag om hem fijn te kunnen gebruiken.

 

Ik vermoed dat dit aan de standaard sigma drivers ligt. Die zullen standaard verre van optimaal zijn. Misschien komen er van Sigma nog nieuwe drivers, maar ik hoop eerder dat de software mannen van de azbox zelf de kennis in huis hebben die drivers optimaal te herschrijven zoals Dream Multimedia dat deed bij de diverse dreamboxen.

 

Ik hoop wel dat er spoedig een software versie komt die minimaal 2 dingen tegelijk kan. Niet op kunnen nemen terwijl je wat anders wilt kijken en niet af kunnen spelen, terwijl je wat anders opneemt is echt een verloren zaak. Daar moeten de softwaremannen echt met spoed achteraan, anders heeft dit toestel geen enkele kans.

 

Cu,

 

Michel

 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: iNvIsIbLe
Niet op kunnen nemen terwijl je wat anders wilt kijken


dit probleem heb ik niet.
buiten het feit dat er nog geen 2e tuner inzit kan ik rustig ned1 opnemen en ned2 kijken.
ik moet natuurlijk nu nog wel op dezelfde transponder blijven.

edje

Vu+ Solo2
Dreambox 800s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: iNvIsIbLe
Dat van die CPU snelheid is waar, maar de werkbare snelheid is weer afhankelijk van een aantal factoren:

1. Software en drivers en vooral de effectiviteit van het gebruik van de processor specifieke functies.

2. Of de CPU hardwarematige decoders heeft. Ik heb me niet in de specificaties van de SIGMA DESIGNS chip verdiept, maar het zou eventueel kunnen dat die een aantal zaken softwarematig moet doen en dat kost processorkracht. Ik heb geen idee of dat ook zo is.


Drie keer raden !! Deze chip is ontwikkeld voor dit werk, en heeft vanzelfsprekend hardware decoders !! Dat is de reden dat je deze chip in allerlei mediaspelers tegenkomt.

Citaat:
3. De snelheid waarmee de CPU met andere hardware kan lullen. Indien het flash geheugen, RAM geheugen of communicatie met een andere belangrijke bus traag is, zal een box met een snelle CPU traag blijven.

Het RAM geheugen van de Azbox is in ieder geval standaard DDR geheugen terwijl de DM8000 over DDR2 geheugen beschikt. Dat is toch wel een bottleneck bij de azbox.


Dat is de vraag. Het is best mogelijk dat DDR snel genoeg is, en dat DDR2 niet echt iets toevoegt.

Citaat:
Hij zal naar mijn mening nooit in staat zijn meerdere (HD) opnames tegelijk te maken


Waar baseer je dat op? Heel veel oudere ontvangers die prima meerdere opnames kunnen maken hebben echt geen DDR2 aan boord. En of het nu een HD of SD opname is, dat maakt niets uit.

Citaat:
en het zal nooit een echte snelheidsduivel worden. Maar dat mag dan ook wel, want hij kost ook minder dan de helft. Dan mogen er best een paar zaken wat minder zijn.

Ik heb geen idee wat de oorzaak is van het traag reageren van de azbox, maar ik vind het tot nu toe in het dagelijks gebruik geen bijzonder snel apparaat en vind hem zelfs in sommige menus te traag om hem fijn te kunnen gebruiken.


De software is nog in ontwikkeling.

Citaat:
Ik vermoed dat dit aan de standaard sigma drivers ligt. Die zullen standaard verre van optimaal zijn.


Alle codecs komen bij mijn weten bij Sigma vandaan. De overige drivers zullen waarschijnlijk door iedere fabrikant van een box zelf geschreven moeten worden.

Citaat:
Misschien komen er van Sigma nog nieuwe drivers, maar ik hoop eerder dat de software mannen van de azbox zelf de kennis in huis hebben die drivers optimaal te herschrijven zoals Dream Multimedia dat deed bij de diverse dreamboxen.

Ik hoop wel dat er spoedig een software versie komt die minimaal 2 dingen tegelijk kan. Niet op kunnen nemen terwijl je wat anders wilt kijken en niet af kunnen spelen, terwijl je wat anders opneemt is echt een verloren zaak. Daar moeten de softwaremannen echt met spoed achteraan, anders heeft dit toestel geen enkele kans.

Cu,

Michel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast dutchmatrix

Zelfs al lukt opnemen en kijken tegelijkertijd niet.

 

Dan ben je met 2x een Azbox Premium nog goedkoper uit dan met een Dreambox 8000.

 

Maar heb vanmiddag de specs van de sigma chip bekeken en die zijn aardig goed.

Zal binnenkort eens proberen of hij ook hd-dvd speelt vanaf mijn usb hd-dvd(xbox360 dingetje)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Citaat:
Zelfs al lukt opnemen en kijken tegelijkertijd niet.

 

Dan ben je met 2x een Azbox Premium nog goedkoper uit dan met een Dreambox 8000.

 

Je moet wel reeel blijven. De azbox is momenteel qua satelliet ontvanger mogelijkheden niet eens vergelijkbaar met een DM800, laat staan een DM8000.

Zelfs een DM800 kan media afspelen terwijl je wat opneemt of op dezelfde transponder naar een andere zender kijken terwijl je 1 of 2 andere programma's opneemt.

 

Het is natuurlijk leuk dat die azbox van alles af kan spelen, maar dat is geen reden om de satellietontvanger mogelijkheden over het hoofd te zien. Het is immers een PVR satellietontvanger of zou dat moeten zijn.

 

Ik heb inmiddels de specs van de chip wel goed bekeken en vraag mij af waar die hoge CPU snelheid waar jullie het over hebben vandaan komt. Die extra 200Mhz is alleen voor DRM en CA applicaties en daar heb je dus niets aan.

 

In de specs staat: 300 MHz MIPS CPU. De Core draait dus op 300Mhz.

 

http://www.sigmadesigns.com/public/Products/SMP8630/pdf_files/SMP8630_br.pdf

 

Het NOR geheugen is maximaal adresseerbaar tot 256MB volgens de specs. Dat zou betekenen dat alles wat je er in stopt groter dan 256MB niet gebruikt kan worden.

Hetzelfde effect als de 32Bit Windows XP versie draaien met 4GB geheugen. Daar worden er maximaal 3 geadresseerd en dus ook maximaal 3 gebruikt.

 

DDR kan theoretisch tot 512MB, maar aangezien die op het mainboard gesoldeerd zitten, kan je die dus niet uitbreiden. Dat zou ook niet nodig hoeven zijn.

 

Ik weet uit ervaring met de Dreambox receivers dat het verschil tussen DDR1 en DDR2 bij een HD satellietontvanger die streams tot 25Mbit 'live' voor zijn kiezen krijgt terwijl hij nog 20 tot soms wel 100Mbit naar de HDD aan het duwen is en ook nog fatsoenlijk bediend moet kunnen worden, wel deglijk tot een behoorlijke snelheidswinst kan leiden. DDR2 is een stuk sneller en dat merk je.

 

Een groot aantal mediaformaten wordt inderdaad hardwarematig gedecodeerd. Een aantal volgens de opgave in de specs ook niet en die zullen dus waarschijnlijk softwarematig gedecodeerd moeten worden.

 

Hoe dan ook is een receiver of mediaplayer net zo goed als zijn drivers en software en momenteel kan ik daar nog weinig positiefs over zeggen. Het geheel voelt in de bediening te traag aan en ik vind de bediening ook wat omslachtig, waarbij de traagheid vooral een probleem is.

 

Ook het niet kunnen afspelen van eerder gemaakte opnames eof mediafiles terwijl je opneemt is echt een gigantisch minpunt.

 

Ik hoop uiteraard wel op betere software, want dan komt die premium misschien alsnog op de slaapkamer te staan als vervanging voor de DM800.

 

Een DM8000 zie ik nog niet door een azbox vervangen worden. Zelfs met volledig uitontwikkelde software blijft een DM8000 als satellietontvanger met beperkte mediaplayer functionaliteit veel krachtiger, veelzijdiger en ook veel luxueuzer uitgevoerd, maar die kost dan ook een paar centen meer. De DM8000 speelt MKV HD, TS (HD/SD), DVD bin en ISO en diverse DIVX formaten probleemloos en dat is voor mij voldoende.

 

Waar ik vooral waarde aan hecht is het opnamen met meerdere tuners. Ik loop met twee tuners die maximaal 7 opnames tegelijk kunnen maken, terwijl je naar een 8e kijkt, al tegen beperkingen aan als ik aan het opnemen ben op de Belgen en de Nederlanders tegelijk. Dan is een derde tuner in de DM8000 toch wel prettig.

 

Ik hoop echt dat die azbox nog wat wordt, maar vooralsnog ben ik na +/- 3 weken testen en spelen met dat ding nog allesbehalve overtuigd.

 

Het is natuurlijk prachtig dat hij die files van you-tube zo leuk afspeelt en dat je er een beetje media (behalve DVD's) mee af kunt spelen, maar als satellietontvanger blijft hij mij te ver achter.

 

Cu,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast dutchmatrix

 

Michel,

 

Natuurlijk is de azbox geen dm8000 en zal ook nooit in de buurt komen ervan.

 

Mijn ongefundeerde reactie van gisteren kwam meer voor uit het feit dat er zoveel reacties zijn met een negatieve ondertoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

CPU van de AZbox draait inderdaad op 300Mhz, het geheugen op 200Mhz:

System bus frequency : 200250000 Hz

CPU frequency : 300375000 Hz

DSP frequency : 300375000 Hz

 

Geen idee op hoeveel Mhz het geheugen loopt bij de dreamboxen. Ik had de info over de hoeveelheid flash in een dreambox 8000 van de website van een grote Nederlandse sathandel, maar die was dus blijkbaar fout.

 

Met een prijsverschil van een factor 2 a 3 zijn de dm8000 en AZbox niet vergelijkbaar. Qua software ontwikkeling heeft de dm8000 ook jaren voorsprong. Einde vergelijking.

 

Persoonlijk vind ik de dm8000 veel te duur en ik hoef geen 7 kanalen tegelijk op te nemen. De 800 die ik heb bevalt prima, maar ik gebruik hem steeds minder sinds ik een AZbox heb. Ik heb veel verschillende formaten films en de 800 is erg kieskeurig qua mkv bestanden. De AZbox is qua bediening niet de snelste, maar ik vind de menus mooi en overzichtelijk en enigma2 voelt nu een beetje gedateerd aan.

 

 

hobby4all

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...