Ga naar inhoud


[kookplaat] inductie plaat aanluiten


percies

Aanbevolen berichten

 

een AUTOMAAT met een C karakeritsiek is niet zwaarder maar trager ,je kunt geen doger en wasautomaat op een 16A groep tegelijk gebruiken ook niet met een C karakteristiek automaat hij blijft 16A. je hebt nl. ook glas zekeringen bijv.1A traag en snel. Voor beeld een haakse slijp tol van 2000 watt 230v heeft een zeer hoge inschakel piek, een snelle automaat springt er meestal gelijk uit een trage dus niet. Over belasting van de kabel kan ook een snelle automaat lang niet altijd voorkomen,het ligt er maar net aan wat de minste weerstand bied,de kabel of de zekering automaat.Vaak is het de kabel die brand veroorzaakt,ook zgn steek lasdoppen, en met name tafel kontakt dozen van pvc met een draad dikte vaak 3x 0.75 daar sluit men dan een droger of een elektrische radiator op aan. Deze mesen noemd men een KNOEI HET ZELFER. Deze apperaten horen op 3x 2.5mm aan gesloten te zijn!

 

In een huis installatie zou het nog wel mevallen. Maar er besaan ook beunhazen die die de wasmachienegroep verzwaren met een C-automaat en dan zeggen dat de droger ook wel op dat groepje kan (tegelijk). De schade is enorm want het draad is dan samengesmolten met de buis (als het huis niet afgefikt is), en zie er dan maar weer een draadje erin te krijgen.

 

Mijn advies: laat het even controleren door een vakman.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: J@rno
Percies: mijn plaat heeft een aansluitwaarde van 7200 watt.
Daarom dus ALTIJD 2x de nul aansluiten.



De bedrading in de meterkast ziet er op dit moment als volgt uit : Maar waar haal ik dan de 2e nul vandaan ?

over de beide fase draden meet ik nu 385 volt, en tov de blauwe 230

post-10557-1318260280,8392_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo als ik al eerder heb gezegd de 2e nul komt ook uit de meter kast deze kun je op de (rail waar de) andere nullen op zitten zetten. komen allemaal van een punt af .Dus de Nullen van alle groepen komen alle maal van een punt af als het goed is teminste. in jou geval van ASL1 2 nullen naar je kook groep 2x Blauw dus.schema 2+2N.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

ik lees hier over 2x null en over zekeringen en hun amperrages, maar niets over de dikte van je kabel naar je aansluitpunt!!

 

In België gebruik je voor een driefasige aansluiting 4*4+4

Enkelfasig gebruik je 2*6+6 (alhoewel hier veel 4*4+4 gebruikt wordt, en men 2 aders parallel aansluit omdat dit makelijker werkt).

 

Dus bij 4*4+4 is 7200W geen probleem en moet je geen 2 nuldraden naar je aansluitpunt trekken.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in nederland hebben we de nen1010 waarin staat dat een kookgroep 2x de nul meegevoerd moet worden.

 

Omdat een kookplaat meestal meer dan 3680 watt is (1 groep). De kookplaat hier is 7000 en nog iets watt. Dit is dus een wattage van 2 groepen.

 

Maar omdat je geen 2 groepen door elkaar mag halen is er een kookgroep in het leven geroepen.

 

Die kookgroep heeft 2x fase 2x nul zoniet heb je een kracht groep.

 

Hier in nedeerland gebruiken we in huis-installatie 9 van de 10 keer 2,5mm2.

Over een 2,5mm2 bij max 16A tot 122mtr (ivm Spanningdip 5%) met draad

 

Loop al bijna 10 jaar mee, mijn advies ga niet lopen kloten en laat een installateur het controleren, voordat je plaat naar de verdoemenis is.

 

Een greep uit de nen zie bijlage

Tabel A.doc

Gr. Jarno
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: J@rno
Hier in nederland hebben we de nen1010 waarin staat dat een kookgroep 2x de nul meegevoerd moet worden.

Omdat een kookplaat meestal meer dan 3680 watt is (1 groep). De kookplaat hier is 7000 en nog iets watt. Dit is dus een wattage van 2 groepen.

Maar omdat je geen 2 groepen door elkaar mag halen is er een kookgroep in het leven geroepen.

Die kookgroep heeft 2x fase 2x nul zoniet heb je een kracht groep.

Hier in nedeerland gebruiken we in huis-installatie 9 van de 10 keer 2,5mm2.
Over een 2,5mm2 bij max 16A tot 122mtr (ivm Spanningdip 5%) met draad

Loop al bijna 10 jaar mee, mijn advies ga niet lopen kloten en laat een installateur het controleren, voordat je plaat naar de verdoemenis is.



Beter dan zij hele huis!!!
Dus idd, als het niet echt doorgrondt, Niet zelf lopen k***ten!!!

Den ik....

DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...