Ga naar inhoud


[kookplaat] inductie plaat aanluiten


percies

Aanbevolen berichten

Vandaag heb ik mijn nieuwe keuken binnen gekregen ! laugh mijn garage staat nu vol met allemaal kastjes, inbouw apparatuur en een inductie kookplaat. Ik heb het boekje even doorgelezen, en alles lijkt niet zo makkelijk als het is.

 

Ik wil mijn plaat aansluiten op een 3 fase aansluiting die uit mijn meterkast komt. L1, L2 , L3, N en aarde

 

De kabel die uit mijn plaat komt heeft een bruine, zwarte, 2 blauwe, en een aarde. Hoe sluit ik deze aan op mijn perilex aansluiting ?

 

lijkt er op dat ik nu een fase mis ?? confused

post-10557-1318260272,3348_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Voor zover ik het begrijp, gebruik je maar 2 fasen, en is per fase de nul apart uitgevoerd. Eigenlijk bedoeld als aansluiten op 2 aparte groepen. In jou geval neem je voor elke groep een aparte fase. De nul moet je niet vergeten, anders krijgen je platen 400V voor hun kiezen, en dat is niet de bedoeling.

Intern staan er dus steeds 2 platen parallel per aansluiting. Dat mag ook 1 fase zijn, maar dan is het risico groter dat je hoofdstop eruitgaat.

 

Suc6

DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed gegrijp :

 

- De 2 blauwe knoop ik aan elkaar, en sluit ik uiteraard aan de de N aansluiting in mijn perilex

- De bruine komt aan de L1 in mijn Perilex

- De zwarte komt aan de L2 .

- De L3 in de aansluitdoos is ongebruikt

 

T.o.v de bruine en zwarte meet ik nu 400volt, en t.o.v van de N 220 volt

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Geheel juist gezien!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou niet helemaal juist moeten zijn, aangezien we nu toch allemaal richting de 230V gaan ;0)

 

Maar dat is het dus: 230 tussen fase en nul (of aarde) en 400V tussen de fasen onderling. ! gebruik je er dus niet, of je moet intern je kookplaat een sterschakeling maken.

Overigens ga ik liever niet boven 5VDC, maar dit terzijde.

DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

@percies, je kan eventueel nog overwegen de belasting over die fasen te verdelen, waar de laagste belasting op staat.

 

Bijvoorbeeld, wanneer de afwas machine of een electrische oven op een groep aangesloten is met fase L1 ®, zou je de kookplaten kunnen verdelen over fase L2 (S) en Fase L3 (T).

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik ben er in de afgelopen maanden achter gekomen dat de NEN 1010 uit 1975, zoals ik hem geleerd heb, ondertussen ingrijpend is veranderd.

Echter, 2 groepen in een leiding / perilex stekker is denk ik nog steeds niet toegestaan.

(Of begrijp ik je verkeerd?)

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het zijn geen 2 groepen in een leiding. Het is een kookgroep die heeft ten alle tijden 2 fasen ongeacht de draaistroomveld of enkele fase (draaistroomveld = volksmond: krachtgroep)en 2 keer de nul.

 

dit is mij geleerd en zo moet ik het nog steeds maken.

 

je gebruikt namelijk 1x fase - nul voor ``zone 1`` = 2 plaaten.

1x fase - nul voor ``zone 2`` = 2 plaaten.

 

Let op dat de kookgroep WEL achter een aardlekje moet zitten.

 

 

Gr. Jarno
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het als volgt gedaan :

 

na mijn aardlekschakelaar heb ik 2 fases, en een nul naar mijn kookgroep gebracht. Vanuit de kookgroep mijn perilex doos in de keuken heb ik aard draad, fase 1, fase 2 en één nul.

 

Tov van de 2 fases meet ik nu 385 volt, en tov de blauwe nul draad meet ik 230 volt. Ik heb mijn plaat nog niet direct op de perilex doos aangesloten, maar ik ga er vanuit dat dit gaat werken.

 

Nog een theoretisch vraagje.. mijn plaat heeft een aansluitwaarde van 7200 watt. per fase zou dit neerkomen op 3600 watt. zou dit betekenen dat er op vol vermogen 3600/230 (15,6) of 3600/385 (9,35) ampere uit het net word gehaald ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2x 230 voltx16 ampere is dus 7360 watt, in totaal bij 2x 16 amp. zal dus net gaan neem echter wel 2 zekering automaten met een C karakteristiek (Traag) anders klapt hij bij het inschakelen er gelijk uit.Is dus 3680 watt bij 16amp.bij 230 volt en geen 3600 watt,bij 220v is dit 3520 watt.mocht dit nog te weinig zijn dan kun je als nog 20amp automaten nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik nog steeds niet begrijp wat nu het voordeel (of nadeel?) is om nu een kookplaat op 2x fase en 2x nul aan te sluiten, of in mijn geval 2x230 en 1x nul =380?

 

krachtgroep, kookgroep, 2x230 3x230 (380) crazy pfffff ik snap nu niet meer wat de verschillen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor of nadelen?,gewoon aansluiten volgens voorschrift.Dus tussen de fasen =380v ,en tussen de fase en 1 of 2 nullen =230v.de 2e nul is er voor dat de 1e niet te zwaar word belast.als je het verkeerd doet en in plaats van de nul de fase neemt is je kook plaat zo naar de knoppen.dus 1x230v x 16A =3680 watt.daar om heb je 2 fasen en evt 2 nullen dus 2 groepen .als je er geen verstand van hebt taat dit dan dooreen vak man/vrouw uit voeren. Als je door een ondeugdelijke aansluiting brand krijgt,dan kan de verzekering wel eens moeilijk gaan doen,zeker als er sprake is van persoonlijk letsel.Let wel op bij alles wat je doet dat je AANSPRAKELIJK bent voor alle werkzaamheden die je uit voerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Percies: mijn plaat heeft een aansluitwaarde van 7200 watt.

Daarom dus ALTIJD 2x de nul aansluiten.

 

En een automaat NOOIT zomaar van karakteristiek veranderen! (tenzij je brand wil). Dit heeft temaken met de lengte en de dikte van de kabel.

 

In een huis installatie zou het nog wel mevallen. Maar er besaan ook beunhazen die die de wasmachienegroep verzwaren met een C-automaat en dan zeggen dat de droger ook wel op dat groepje kan (tegelijk). De schade is enorm want het draad is dan samengesmolten met de buis (als het huis niet afgefikt is), en zie er dan maar weer een draadje erin te krijgen.

 

Mijn advies: laat het even controleren door een vakman.

Gr. Jarno
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...