Ga naar inhoud


Word 2003 document beveiligen


Jürgen

Aanbevolen berichten

Sinds jaren heb ik een Word 2003 document beveiligd met de standaard in Office Word 2003 aanwezige beveiliging (Opties - Beveiliging) tegen onbevoegd openen van het document.

Pas geleden hoorde ik echter van een van mijn collega`s dat zijn op dezelfde wijze beveiligd document d.m.v. in de handel zijnde software op eenvoudige wijze is gekraakt.

Uiteraard schrok ik hiervan en heb ik mijn document nu via Windows Rights Management beveiligd.

Omdat deze optie alleen tijdelijk gratis is (6 maanden) en ik nu eenmaal niet alles van Bill Gates helemaal vertrouw zoek ik eigenlijk naar een betere methode om het document tegen openen van onbevoegden te beveiligen.

Nu weet ik ook wel dat alles te kraken is maar ik wil dit document toch wel enigszins betrouwbaar beveiligen.

Iemand een suggestie?

Jürgen

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wat zijn mensen toch paranoia als het op beveiliging aankomt. Iedereen denk dat iedere medemens een doorgewinterde hacker is die erop uit is om hun "persoonlijke" documenten te hacken. De beveiliging van word 2003 is inderdaad te hacken, net als alle andere beveiligingen. Maar dat kan enkel door mensen die

1 doelbewust willen gaan hacken

2 toegang hebben tot die documenten

3 (niet onbelangrijk) de kennis in huis hebben.

 

Daarom is de enige beveiliging de bestanden niet op een pc laten staan, maar enkel op een usb stick die je zelf altijd bij je houd.

 

Tenzij je bij de staatsveiligheid werk, maar anders is in 99% van de gevallen de beveiliging van word 2003 ruim voldoende. :D

 

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

De standaard "beveiliging" in Word is inderdaad matig en eenvoudig te kraken.

Een goed beveiligingsprogramma, dat bovendien open source en gratis is, is TrueCrypt. Hiermee kun je bijv. "containers" maken die je als schijf kunt mounten en alles wat je daarin zet (Word documenten maar ook andere bestanden) zijn dan goed beveiligd. Ook aan te raden voor USB sticks en dergelijke, die je gemakkelijk kwijt kan raken.

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Puch
Wat zijn mensen toch paranoia als het op beveiliging aankomt.

Dit heeft niets met paranoia te maken maar met een gezond stuk verantwoordelijkheid die ik jegens mijn gezin wil nemen.
Het gaat mij niet om het feit dat ik bang ben dat iemand thuis mijn laptop kraakt maar meer met het feit dat ik de laptop 3x per jaar mee op vakantie naar het buitenland meeneem en als de laptop gestolen mocht worden zou ik het vervelend vinden dat de standaard via Word beveiligde document op simpele wijze gekraakt zou kunnen worden.
De file op een USB stick zetten is ook geen ideale optie want die ben ik in no-time kwijt of ik leg deze ergens neer waar ik hem niet meer kan vinden.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een laptop die je regelmatig meeneemt op reis raad ik trouwens ook TrueCrypt aan. Dit programma is namelijk ook in staat je gehele PC te versleutelen, wat ik in jouw geval dan ook zou doen. Dit is beter dat het beveiligen van 1 of een paar documenten, een onbevoegde kan zo namelijk niet eens je PC opstarten, noch de harde schijf uitlezen.

Deze tip heb ik trouwens van Brenno de Winter, die altijd een zeer goede podcast verzorgt: "De Beveiligingsupdate".

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels TrueCrypt gedownload en geïnstalleerd en dat is inderdaad datgene wat ik zocht.

Voorlopig heb ik het document in een klein door TrueCrypt aangemaakt beveiligd volume geplaatst maar ik was inderdaad voornemens om de hele HD te beveiligen.

Bedankt voor deze uitstekende tip, al is die dan uiteindelijk van "De Beveiligingsupdate".

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Jürgen, maar hoe kun je dan met TrueCrypt één document beveiligen, want daar ging het je toch om. confused
TrueCrypt is toch om usb sticks en schijven te beveiligen whistle

Het laatste is volledig correct maar hiermee kun je toch wel veel kanten op.
Weliswaar kan ik hiermee niet een individueel document direct beveiligen maar indirect kan dit als volgt:

Je maakt en willekeurig bestand aan op de HDD, USB stick, etc. en laat TrueCrypt hiervan een beveilgd volume aanmaken van b.v. 1Mb groot.
In dit beveiligde volume plaats je het te beveiligen Word document(en) en het bestand is hiermee en weliswaar met een kleine omweg voldoende beveiligd.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast hummiesat

Ik zou dan een grote container aanmaken in Truecrypt en daar alle privacy gevoelige docs in zetten.

Of een hele partitie, wat ook mogelijk is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...