Ga naar inhoud


T55 makkelijk uit te richten ?


Jap

Aanbevolen berichten

Gast DreamSat06
Origineel bericht van: Jap
Mijn T55 is inmiddels in elkaar geschroeft, maar ik heb 2 boutjes over :D. Om precies te zijn 2 stuks B7:M8x20 bouten met moertjes. Volgens de tekening moeten ze er wel in, maar de vraag is waar en hoe, ik heb namelijk geen gaten over. Iemand een idee waar ik het over heb ?

klopt. Ik heb er diverse geïnstalleerd en bij alle t55 zaten er van dit type er 2teveel in. Bij de t90 klopt het aantal wel
Link naar reactie
Delen op andere sites


Dacht ik al. Volgens de tekening zijn het inderdaad die 2 skew bouten, maar er zitten geen gaten in de plaat.

 

Hij hangt inmiddels en ik heb beeld op Astra 1. Nog niet super, maar hij hangt ook nog niet goed. Klopt het overigens dat de schotel ietsje naar beneden kijkt (locatie noord-brabant) ?

 

 

AZBoxHD : 19.2 - 23.5 - 28.2 (T55)

DSR2210 : 19.2 - 28.2

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: vGnp

Je kunt in de "skew plaat" 4 bouten kwijt. Dat lukt echter alleen als de schotel een skew van 0 (nul) heeft. Zodra je linksom of rechtsom (afhankelijk van je opstelling) gaat draaien dan verdwijnen twee boutgaten uit het zicht, en blijven er maar twee (van de vier) bouten zitten om de skew te borgen.


Klopt, als je de achterplaat volgens de tekening vast zet kun je hem niet eens meer draaien, hier moet je even goed kijken, wijst zichzelf.

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Henksat
Klopt, als je de achterplaat volgens de tekening vast zet kun je hem niet eens meer draaien, hier moet je even goed kijken, wijst zichzelf.


Op een T55 zitten die skew 0 gaten niet, dus je kan de T55 niet op skew 0 fixeren. Vandaar die 2 schroeven die over zijn.

Ik heb overigens Astra 23,5 en 28,2 erbij 'geschoven' en meteen beeld. Inderdaad echt makkelijk dus. Nu de fijnafstelling nog. Wegens zicht redenen staat het midden van m'n schotel op ongeveer 20gr, dus Astra 19.2 staat iets rechts. Moet ik de skew dan netjes op 0 houden ? De skew van de LNB is dat naar dezelfde kant als een gewone schotel, of gespiegeld ?

AZBoxHD : 19.2 - 23.5 - 28.2 (T55)

DSR2210 : 19.2 - 28.2

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik weet hebben de satellieten op de 19,2 positie zelf al skew, en is er in Nederland nog maar 1 graad bij te stellen. Aangezien je het midden van de T55 op 20 graden hebt staan kun je volgens mij die LNB voor Astra 19,2 gewoon op nul graden LNB skew houden.

Voor de andere LNB's geldt hetzelfde als voor de normale schotel, echter: Je moet wel rekening houden met de skew die je de hele schotel al gegeven hebt. Als je schotel heel erg linksom draait dan krijgen (net als bij draaibaar) je LNB's automatisch al skew van de schotel.

Optimaliseren op kruispolarisatie is dan alleen nog met de juiste apparatuur te doen.

 

Edit: Hier kun je e.e.a. voor de diverse positie's zelf opzoeken.

 

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag m'n balkon-mount in elkaar geknutseld. Is vrij zwaar staal geworden met een dikwandige pijp, maar is iig stevig. Gaat vandaag nog door de poedercoater, morgen het resultaat bekijken. En dan echt ophangen en uitrichten.

AZBoxHD : 19.2 - 23.5 - 28.2 (T55)

DSR2210 : 19.2 - 28.2

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

M'n mount is klaar, dus dit weekend netjes ophangen.

 

Volgens de berekeningen moet de tilt-hoek (skew) op 99.92° staan. Da's lijkt me best wel veel, maar ik begrijp dat de LNB's dan gewoon zonder skew op de rail kunnen (13 - 19.2 - 23.5 - 28.2).

AZBoxHD : 19.2 - 23.5 - 28.2 (T55)

DSR2210 : 19.2 - 28.2

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jap
M'n mount is klaar, dus dit weekend netjes ophangen.

Volgens de berekeningen moet de tilt-hoek (skew) op 99.92° staan. Da's lijkt me best wel veel, maar ik begrijp dat de LNB's dan gewoon zonder skew op de rail kunnen (13 - 19.2 - 23.5 - 28.2).


Dat valt wel mee hoor, dat is 10 graden naar links (als je erachter staat) en dat komt omdat jij van 28,2E t/m 13,0E wil met het midden van de schotel ver van de 5E.

Humax iCord HD v1.00.17 + AstonCrypt v2.19 + Panasonic TH-42PY70

WaveField T90 + ALPS LNB's + SatConn 10/1

10 satellieten van 28,2 Oost t/m 15 West

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, de schotel hangt. Afgesteld op 34 Oost tot 5 West. Wegens bebouwing kan ik niet verder oost ontvangen, dus leekt het me niet zinvol om 19.2 oost in het midden te zetten.

 

Bij afstellen kom ik niet verder dan een kwaliteit van ongeveer 60% op alle 3 de Astra posities, terwijl met m'n oude Raven ik op 82% zat met 19.2. De Skew staat op 96 en de paal staat zo goed als waterpas. Het regent nu wel, maar dat scheelt volgens mij niet zo veel.

De signaal sterkte staat op 97%-87%-95% (19.2 - 23.5 - 28.2)

 

Is het normaal dat deze schotel wat minder signaal kwaliteit geeft of toch beter uitrichten ?

AZBoxHD : 19.2 - 23.5 - 28.2 (T55)

DSR2210 : 19.2 - 28.2

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

aangezien de waarden die je opgeeft relatief zijn, kan ik niet beoordelen, of je schotel optimaal staat.

De skew van de schotel zelf zorgt er alleen voor, dat de sat.posities aan het uiteinde van de rails optimaal signaal krijgen.

 

De skew voor de lnb, die op het midden van de rails zit is nul.

Naarmate je verder naart het uiteinde van de rails gaat moet je ook de lnb's een beetje verdraaien.

Je regelt af op ber, of kwaliteit, daarbij zal de sterkte niet of nauwelijks veranderen. Ook het naar voren en achteren schuiven van de lnb maakt meetbaar verschil uit.

Laat niet al het gewicht van de coax kabels aan de lnb's hangen. Daardoor wordt de rails een beetje achterover getrokken, en staan de lnb's niet precies in het brandpunt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net even 0.8E erop gezet en nadat ik deze 'op de gok' er los op had gezet, had ie een kwaliteit van 70%. De andere had ik met een satfinder geoptimaliseerd, maar kwam niet verder dan 63%. Misschien dat ik toch moet kijken of de paal wel goed te lood staat, zal morgen eens verder gaan prutsen.

AZBoxHD : 19.2 - 23.5 - 28.2 (T55)

DSR2210 : 19.2 - 28.2

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Satfinder die naar signaalsterkte kijkt?

Realiseer je, dat wanneer je bijvoorbeeld aan de skew van een lnb draait, je geen verschil ziet. Immers, wanneer de vertikale komponent zachter wordt, zal de horizontale komponent van het signaal sterker worden.

 

Fijnafstelling door naar s/n en ber te kijken!

Ik heb met de aanschaf van mijn T-90 ook een Satlook Digital NIT gekocht, en heb daarvan nog steeds heel veel plezier.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Satfinder die naar signaalsterkte kijkt?


Nee (of moet ik zeggen ja), de positie geoptimaliseerd met de satfinder, vervolgens naar de kwaliteit op m'n AZBox gekeken (via de telefoon met degene voor de TV :D). Maar beter dan 65% heeft ie nooit gezien.

AZBoxHD : 19.2 - 23.5 - 28.2 (T55)

DSR2210 : 19.2 - 28.2

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...