Ga naar inhoud


T55 makkelijk uit te richten ?


Jap

Aanbevolen berichten

Na de aanschaf van mijn AZBox HD ben ik van plan een nieuwe (niet al te dure) schotel te hangen. Nu zag ik voor 55 euro een Wavefrontier T55. Ik wil Astra 19.2, 23.5 en 28.2 ontvangen. Is de T55 hiervoor een beetje makkelijk uit te richten (met een eenvoudige satfinder) ?

AZBoxHD : 19.2 - 23.5 - 28.2 (T55)

DSR2210 : 19.2 - 28.2

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast m.boretti

De wafefrontiers zijn niet zo gemakkelijk uit te richten. Dit vanwege het feit dat ze voorover hangen, en vooral meegebogen moeten wprden met de draaiing van de horizon.

De T 90 lukte mij niet goed uit te richten, met de T55 is het redelijk gelukt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had bij het uitrichten van mijn T55 weinig issues, na wat voorbereiding op internet en bestuderen van de handleiding hoefde ik alleen de dish een beetje van links naar rechts te bewegen en het was snel raak.

 

Het hangt allemaal wel een beetje af van waar de schotel staat, nu heb ik zelf op een plat dakje met TV en ontvanger makkelijk praten dat besef ik :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites



Mmm... Da's wel 55 euro versus 130 euro. Waarschijnlijk zal de Visiosat wel een stuk makkelijker uitrichten zijn, maar daarnaast geen uitbreidingen meer. Waarschijnlijk wil ik geen uitbreiding naast Astra 1,2 en 3, maar is dat die 75 euro waard ????

AZBoxHD : 19.2 - 23.5 - 28.2 (T55)

DSR2210 : 19.2 - 28.2

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast privatos

Nee, is het niet.

Alleen als je meerdere satellieten zou willen kijken is het interessant.

Zie mijn handtekening.

Echter is er misschien wat te regelen met een prijs.

Stuur maar een PM.

 

Leo.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

T55 en T90 zijn niet moeilijk uit te richten.

Wat je wel even moet doen is goed Lezen.

De reflectoren van de schotel werken als een spiegel, en we hebben allemaal ooit wel eens een beetje Meetkunde ( zo heette dat toen ) gehad. hoek van inval = hoek van uitval en dit 2 keer i.v.m. de tweede reflector.

 

dus een sat die meer naar rechter kant zit zal dus zijn lnb meer naar links gepositioneerd zien.

 

Op het internet is een leuke exel sheet te vinden die je er prima bij helpt (de Holles sheet , met dank aan de maker ervan)

 

geef je wensen in in de sheet en deze rekent de rest voor je uit.

 

hierdoor wordt het uitrichten amper lastiger dan een gewone schotel, want zelfs de skew van de schotel wordt je aangegeven .

Skew (het met de clarcbelt mee zetten van de schotel)even netjes en secuur doen , dan de schotel wat voorover en de oost west positie stellen.

Zodra je de middelste lnb goed hebt is het slechts een kwestie van verschuiven van de overige lnb's er staat zelfs een graden verdeling op de rail zodat je vooraf al redelijk in de buurt kan stellen.

 

e.a fijn tunen in de skew zodat de buitenste satelieten zo goed mogelijk binnen komen, en alles wat er tussen zit zal keurig meegaan in de fijntuning.

 

suc6

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik ben het geheel met de vorige poster eens.

De Holles sheet is een uitstekend stuk gereedschap, om de schotel in te stellen. Hulde aan de maker van dit rekenmodel.

 

Echter, wat de Holles sheet niet voor je doet, is dat je zelf van tevoren goed moet realiseren, wat je nu en in de toekomst wil ontvangen. Met andere woorden, wat de uiterste grenzen zijn van wat je op de Clark belt wilt ontvangen.

 

Door op dit forum onder meer de uitgebreide berichtgeving van AlanS door te lezen en de Holles Sheet toe te passen, is het uitrichten van een T-90 voor iedereen goed te doen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn T90 net van de week binnen gekregen, dus ik ga het op korte termijn meemaken.

 

Mijn plan is om er 10 LNB's op te zetten (28,5E - 15W), die via een Satconn 10/1 switch aan m'n iCord komen te hangen.

 

Het eerste probleem is echter al gelijk de montage van de T90 want de pijp van mijn tegelvoet is 76mm en de T90 moet op een pijp van 60mm. Dus ik moet een stuk 60mm pijp aan de tegelvoet vast zien te maken........

Humax iCord HD v1.00.17 + AstonCrypt v2.19 + Panasonic TH-42PY70

WaveField T90 + ALPS LNB's + SatConn 10/1

10 satellieten van 28,2 Oost t/m 15 West

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Mijn T55 is inmiddels in elkaar geschroeft, maar ik heb 2 boutjes over :D. Om precies te zijn 2 stuks B7:M8x20 bouten met moertjes. Volgens de tekening moeten ze er wel in, maar de vraag is waar en hoe, ik heb namelijk geen gaten over. Iemand een idee waar ik het over heb ?

AZBoxHD : 19.2 - 23.5 - 28.2 (T55)

DSR2210 : 19.2 - 28.2

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had je ze van te voren ook geteld en in soort apart gelegd? Ik bedoel: Ik neem aan dat er bij de T55 net als bij mijn T90 een overzichtje bij zit met alle soorten bouten/moeren/schroeven.

Als dat wel klopt met de lijst, dan moeten er nog ergens gaten zitten... crazy

 

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jap
Iemand een idee waar ik het over heb ?


Ik heb (het is toch prachtig weer buiten) eens naar mijn T90 staan staren, en ik denk dat ik het weet.
Je kunt in de "skew plaat" 4 bouten kwijt. Dat lukt echter alleen als de schotel een skew van 0 (nul) heeft. Zodra je linksom of rechtsom (afhankelijk van je opstelling) gaat draaien dan verdwijnen twee boutgaten uit het zicht, en blijven er maar twee (van de vier) bouten zitten om de skew te borgen.

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...