Ga naar inhoud


Rapport over illegaal downloaden roept veel reacties op


Gast Kimble

Aanbevolen berichten

Op het rapport Auteursrecht van de Kamercommissie Gerkens zijn veel reacties losgekomen. Ada Gerkens zelf benadrukt in een reactie dat er geen 'harde aanpak' komt van mensen die illegaal downloaden. Het verbod daarop kan dan ook pas van kracht worden zodra er een alternatieve aanpak is. Toch wil zij het probleem van de muziekindustrie niet oplossen met wetgeving; ze dringt aan op het omarmen van een nieuw business model, waarbij een medium als de CD of de DVD niet langer centraal staat. Ook advertentiemodellen en flat-fees voor onbeperkt gebruik zijn mogelijkheden. Wel wil de commissie af van de thuiskopieheffing.

 

De Consumentenbond reageert negatief op het rapport omdat handhaving van een verbod alleen mogelijk is door het verkeer te monitoren. Dat is volgens de Consumentenbond een te grote inbreuk op de privacy. Individuele vervolging van illegaal downloaden roept bezwaren op, omdat consumenten hierdoor worden gecriminaliseerd. Bovendien is voor consumenten lang niet altijd duidelijk of er sprake is van legaal of illegaal downloaden.

 

ICT~Office, de branchevereniging van de consumentenelektronica, ICT en telecom industrie, reageert positief op het afschaffen van de thuiskopiehefing omdat dit een einde maakt aan concurrentievervalsing. Eenzijdige nationale productheffingen zijn in strijd met de interne markt en belemmeren de innovatie, aldus ICT~Office. Het zal een extra stimulans geven aan economische groei. Men is tegen de vervolging van individuele consumenten, maar wil de partijen aanpakken die massaal illegale content aanbieden.

 

De NVPI en de IFPI zijn een geheel andere mening toegedaan. Zij vinden dat ISP's juist een grotere rol moeten spelen. Het grote aanbod aan illegale content op internet belemmert de gezonde ontwikkeling van de digitale muziekmarkt, waardoor het voor platenmaatschappijen moeilijk is om in nieuw repertoire en artiesten te investeren, zij stelt de NVPI. De NVPI vindt dat ISP's abonnees die structureel inbreuk op auteursrecht plegen moeten afsluiten op basis van filteringtechnieken. Volgens de IFPI bepaalt illegale content 80 procent van het verkeer van ISP's. De IFPI is dan ook voorstander van de 'three strikes out' wetgeving, waarvan de Franse president Sarkozy een sterke voorstander is.

 

In dit verband is de overeenkomst tussen Virgin Media (het Britse kabelbedrijf) en Universal Music (een van de vier majors en dochter van het Franse Vivendi) interessant. Zij gaan onbeperkt (legaal) downloaden aanbieden tegen een vast bedrag per maand en willen het publiek opvoeden inzake illegaal downloaden. Dat laatste denken te kunnen doen zonder het verkeer te monitoren.

 

Bron

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Voor mij geldt in ieder geval: Die partij(en) die dit willen gaan verbieden mogen voor de rest van mijn leven mijn stem vergeten tijdens verkiezingen.

 

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: aart44
Op het rapport Auteursrecht van de Kamercommissie Gerkens zijn veel reacties losgekomen. Ada Gerkens zelf benadrukt in een reactie dat er geen 'harde aanpak' komt van mensen die illegaal downloaden.


Sinds wanneer is downloaden illegaal in Nederland confused

* VU+ Duo 2 sat/kabel - Amiko A3 combo - Coolstream Trinity - Dreambox 800 HD SE - Xsarius Fusion HD SE - Mag254 iptv *

* LG 65inch smart 3D tv - Playstation 4 *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Greatone
Sinds wanneer is downloaden illegaal in Nederland

 

Dat is nu ook nog niet het geval.

Maar zoals je weet gaan europese wetten boven nederlandse wetten

en Hollywood wetten boven de europese wetten dus het komt eraan.

In Frankrijk is het al zover.

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Frankrijk is het al zover !!!!

 

Ze mogen alleen zonder toestemming van de rechter niemand van het internet afsluiten,

maar die wet is er wel degelijk

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb altijd gedacht dat moord het zwaarste misdrijf was.

Het zwaarste misdrijf lijkt mij nu dus het zondigen tegen de wetten van de entertainment-industrie.

Ik zie het al zover komen dat mensen het internet uit veiligheidsoverweging gaan opzeggen.

Want deze kant gaan wij ook op als we deze industrie haar zin geven. >> Klikkerdeklik <<

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: leo1949
Want deze kant gaan wij ook op als we deze industrie haar zin geven.

Ik vrees ook dat in de toekomst boetes of heffingen op (il)legaal downloaden de nieuwe melkkoe wordt van onze overheid, al moeten ze verzinnen dat het voor het milieu is.

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

De leg puzzel wordt passend

 

Eerst vonden ze het schandalig dat china internet

filters heeft.

 

Duitsland gaat nu ook beginnen met het filteren van

internet bij de provider.

 

Nu kunnen ze gaan zeggen "we gaan filteren zodat de burger

niet in een illegale situatie komt".

 

totale cencuur

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vrouw krijgt 1,9 miljoen boete voor illegale downloads

vrijdag 19 juni 2009 - Door: Edward Neve

Wegens het illegaal downloaden van slechts 24 liedjes is een vrouw in de Verenigde Staten veroordeeld tot een boete van meer dan 1,9 miljoen dollar. Het is het eerste vonnis voor deze vorm van schending van de auteursrechten in de Verenigde Staten, zo zeggen Amerikaanse media.

 

De veroordeelde moeder van vier kinderen laat weten in hoger beroep te gaan. Ze haalde onder andere liedjes van No Doubt, Gloria Estefan en Sheryl Crow van het internet. Voor elke illegale download is ze daarvoor met 80.000 dollar bestraft. Dit bedrag zal ze aan de gedupeerde muziekmaatschappijen moeten betalen.

 

Indien ze de liedjes legaal had aangeschaft, had dit haar slechts 99 cent per stuk gekost. De Amerikaanse muziekindustrie liet weten blij te zijn met het oordeel. De vrouw had eerder een aanbod afgeslagen van de industrie om de zaak te schikken voor een paar duizend dollar.

 

De vrouw was al eerder in 2007 veroordeeld voor hetzelfde vergrijp met een totale boete van 220.000 dollar. Een rechter verklaarde het vonnis daarop nietig omdat hij het bedrag absurd hoog vond voor een dergelijk vergijp. Daarop spande de muziek-industrie een nieuwe proces aan tegen de vrouw.

 

Bron: PCM Web

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft iemand eigenlijk wel de moeite genomen om dat rapport ook eens door te lezen?

 

Ik zie vooral reacties die een hoog "onderbuikgevoelens" gehalte uitstralen. En dat is waarschijnlijk meer gebaseerd op de sensationele koppen die de diverse media hebben bedacht, dan op het rapport zelf.

 

Ik heb dat rapport afgelopen week uitgebreid bestudeerd en ik kan concluderen dat de commissie echt wel geprobeerd heeft een objectieve situatieschets te geven.

 

Er staan ook tegenstrijdigheden in het rapport die erop lijken te duiden dat de commissie toch wel wat (te) gevoelig is voor de argumenten van de industrie. En het is ook duidelijk dat ze geen visionairs zijn als het aankomt op de gevolgen die het internet heeft (en nog zal hebben) op onze maatschappij.

Toch viel het mij reusachtig mee dat dit rapport ook zoveel kritiek in zich draagt op de industrie zelf met de inningsstichtingen voorop.

 

Een van de conclusies uit het rapport is bijvoorbeeld dat de inhoud losgekopeld moet worden van het medium en dat de industrie maar moet zorgen dat ze het zonder heffingen op CD's, DVD's etc. afkunnen. Gewoon een perfecte conclusie dus!\

En de industrie krijgt ook een veeg uit de pan dat ze totaal geen moeite hebben genomen om de mogelijkheden van nieuwe distributiemodellen te onderzoeken.

 

Ik vind het al met al een heel behoorlijk objectief rapport, ook al is er nog wel e.e.a. op aan te merken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is toch om je dood je schamen dat hier (en overal in NL) men het doodnormaal vind om software/muziek te jatten.

 

In mijn ogen is het ordinaire diefstal.

 

Omdat we veilig achter onze computer het gevoel krijgen je pakt me toch niet dus dan kan het wel, typische aardappelvreter mentaliteit hier in Nederland, bah..

 

zo dat lucht op....

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...