Ga naar inhoud


Fout tijdens installatie windows XP


kjonker1

Aanbevolen berichten

Heb onlangs een nieuwe laptop gekocht toshiba waar windows vista op zit.

 

Nu probeerde ik het weekend daar xp erop te zetten maar voor dat begint te installeren kreeg ik een blaauw scherm,met betreffing fout op de hardeschijf ofiets dergelijks.

 

Is dit soms een soort beveiliging dat je niet zomaar een ander besturingsysteem erop kan zetten

Mijn ontvangers zijn: 1x Vu Ultimo

Link naar reactie
Delen op andere sites


Inderdaad zou dat zomaar kunnen. Heb er meer over gehoord. Nou lijkt het me als je de HD eruit zou halen en de partities zou deleten dat je "normaal" weer een ander OS zou moeten kunnen installeren.

 

Kale HD is tenslotte kale HD. Ik mag aannemen dat er niet ineens data in een ROM staat ofzo. Dus meestal een aantekening op de HD.

 

Is het proberen waard...

 

Waarom geen Vista trouwens ? Heb hier een laptop van mijn dochter met een mooie PLIEK versie erop die draait als een speer. Geen gezeur over elke keer bevestigen etc. Hij is helemaal getweaked.

Qua snelheid doet ie niet onder voor een XP dus gewoon een goeie versie van Vista installeren en gaan met die banaan ;-)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou er een andere HD in kunnen zetten maar dan loopt ik het risico dat de garantie er af is.

 

Omdat ik dan de veiligheid zegel moet door breken.

 

Ik zou hem kunnen tweaken dat is het probleem niet,maar de vrouw is XP gewend en wil of zou het graag er weer op willen hebben.

Mijn ontvangers zijn: 1x Vu Ultimo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er wordt heel veel geschreven over dit onderwerp. Probleem is gewoon dat de SATA HD niet gezien wordt door een standaard XP install. Heeft uiteraard alles te maken met de drivers.

 

Dit stond er overigens op fok.nl en is misschien voor jou van toepassing :

 

Citaat:
Wat je ook kunt doen is in je Bios, de SATA functie op Compadible zetten inplaats van IHCP (waar hij nu opstaat) en dan is het probleem ook opgelost...

 

Dan instaleer je XP, vervolgens de drivers...en zet je hem weer terug naar IHCP

 

Dan zou de BIOS dus naar een soort van "Native Support" schakelen en ziet XP ze gewoon als IDE drives.

Er zou haast op zeker een dergelijke instelling moeten voorkomen in de BIOS van je laptop.

 

Een andere manier is om de SATA drivers van jouw laptop op een flop te zetten en die dan te laden bij de start van de installatie. Maar wellicht heb je helemaal geen floppydrive.

 

Dan blijft er maar 1 ding over ; slipstreamen. Ofwel een opstart CD maken met daarin die drivers al verwerkt. Heb ik ook al eens gedaan. NWLITE is een prima programma ervoor en werkt als een tierelier. De gebruiksaanwijzing vind je her en der op Internet of wellicht in de ZIP van het programma.

 

Doe er je voordeel mee...

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als IHCP werkelijk het probleem is zou ik daar eerst eens wat meer over lezen. Zomaar wijzigen terwijl Windhoos al geinstalleerd is zou niet zomaar kunnen.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog heel even over je probleem. Wat kun je instellen bij het SATA gedeelte van de BIOS ? Ik lees namelijk dat SATA = NATIVE op DISABLED moet staan en dat ie dan WEL de drives ziet. Is dus ook te proberen. EN anders misschien onderstaand verhaal even lezen :

 

Dit stond er bij tweakers :

 

Citaat:
LS,

 

Tip: lees eerst dit verhaal even helemaal door en kies daarna jouw installatie methode.

Allereerst heb ik op de laptop, toen ie nog nog vista bevatte, alle drivers gedownload van de website van ACER. Die heb ik uitgepakt en op een cd gezet.

 

Ik ben het hele weekend bezig geweest met het installeren van een XP versie op een ACER Travelmate 5310. Het grote probleem dat je tegenkomt tijdens de installatie van een Windows XP is dat Windows de Harddisk niet herkend. Dit komt omdat de laptop voorzien is van een controler met een SATA Harddisk. De standaard installatie cd van Windows bevat geen drivers voor het installeren van deze SATA HD. Je zult dus drivers van de fabrikant moeten gebruiken tijdens de installatie. Ik heb gemerkt dat er 3 verschillende methode zijn voor een correcte installatie:

- Installatie na een Bios upgrade.

- Installatie met een USB Floppy Drive

- Installatie met een streaming Windows XP cd.

 

Installatie na een BIOS upgrade:

Een veel gelezen oplossing is om het Bios aan te passen van SATA naar IDE.

Het schijnt mogelijk te zijn dat je in het BIOS de optie SATA om kan zetten naar IDE.

Helaas was ik iets te snel met het verwijderen van de Windows Vista anders had ik waarschijnlijk voor deze methode gekozen. Het werkt als volgt: Je start je laptop met de orginele windows Vista. Ga naar de site van Acer en download eerst de BIOS upgrade voor je laptop. Nadat je de upgrade hebt geinstalleerd kan je in het bios de optie SATA omzetten naar IDE. Dit zou (heb ik niet getest) werken met een standaard installatie van Windows XP.

 

Werken met een USB floppy disk:

Lep op: niet elke USB floppy disk wordt standaard herkend.

Ik had de Iomega USB Floppy Disk gekocht. maar die werd niet herkend door het Bios.

De USB Floppy Disk werd pas in Windows herkend nadat er drivers werden gebruikt. Helaas heb ik de Floppy Disk nodig voor de installatie van XP dus had ik daar niet veel aan. Ik heb de Floppy disk weer terug gebracht naar de Media Markt en een andere Floppy Disk gekocht (Bij Hardware Discount in Almere) zij hadden nog een NEC USB Floppy Disk. Deze wordt wel direct door het Bios herkend. Tijdens de installatie van Win XP dien je met de toets F6 aan te geven dat je tijdens de installatie drivers wilt gebruiken van een Fabrikant. Druk dus tijdens de installatie (Als windows er om vraagt) op de F6 toets om de drivers van Acer te installeren. Helaas werkte deze optie niet voor mij dus ik kan je daar niet verder mee helpen. Ik heb al wel gelezen dat een hoop mensen last krijgen van een BSOD (Blue Screen Of Death). Mijn ervaring is dat ik tijdens de installatie met een Floppy met daarop de drivers van Acer NIET werkte. Windows bleef melden dat hij niet de Harddisk kon vinden. Na wat te hebben gesurft op het internet kwam ik aan nieuwere drivers van Intel. Met deze drivers kon ik tijdens de installatie wel de Harddisk zien maar even verder op in de installatie krijg ik het verzoek om een Intel Diskette te plaatsen. Die had ik niet en ben maar over gegaan op de streaming installatie.

 

Streaming installatie Windows XP

Ik was niet bekend met een streaming installatie dus heb ik de handleiding op deze site gevolgd:

http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1626

Ik moet wel eerlijk vertellen dat ik de drivers van zowel Acer als de drivers die ik later op het internet heb gevonden, heb gebruikt voor het maken van een streaming windows installatie cd.

De installatie is toen eindelijk vlekkeloos verlopen.

 

Na de installatie van Windows ben ik begonnen met de installatie van de drivers van de site van Acer.

Een van de problemen die ik ben tegen gekomen is de installatie van de Realtek Audio.

Na de installatie krijg ik steeds een foutmelding. Ik wist niet hoe ik dat kon verhelpen. Maar na de installatie van Servicepack 2 van Windows Xp heb ik nogmaals de audio drivers geinstalleerd en toen ging het wel goed.

 

Ik heb nu alleen nog een uitdaging met de drivers voor de Draadloze netwerkkaart...

Misschien volgt er nog een vervolg met mijn ervaringen.

 

 

Heel verhaal misschien, maar dan kom je tenminste ergens ;-)

 

succes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, das niet waar ik heb gewoon home premium op een lenovo laptop en kan ook nu naar meer als een jaar nog downgraden en hoor dat van meer oem pc's......voordeel is dat je de juiste drivers gelijk hebt....anders toch ff bij microsoft aankloppen.

 

groetjes..........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...