Ga naar inhoud


Windows als back-up installeren, hoe doe ik dat?


Con

Aanbevolen berichten

Kort uitgelegd. Ik heb XP pro op mijn H-schijf met een

boot.ini file op mijn C-schijf.

 

Nu wil ik een tweede XP installeren, weer op mijn C-schijf.

Deze partitie moet ik eerste even nog iets groter maken, is

nu 10 GB maar vind ik wat krap dus naar 15GB.

 

Maar ik ben bang, wanneer ik Windows ernaast installeer als

back-up ik mijn boot.ini kwijt raak.

 

Wie geeft hier de juiste (gerustgevende)tips.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Is geen enkel probleem, zeker niet op verschillende partities.

 

En waarom zou je het doen?

 

Simpel, iedere Windows installatie vervuilt na verloop van tijd. Ik heb meerdere dezelfde versies op mijn PC terwijl al deze installaties gebruik maken van dezelfde bestanden en programmabestanden. Als één windows begint te vertragen of erger, start ik de schone op en hoef daar enkel de programma's die ik wil weer te installeren gewoon over de oude heen en ik ga binnen de korste keren verder als vanouds maar dan sneller.

Voordeel is bovendien ik kan altijd even terug naar een vorige installatie om wat terug te zoeken, bijvoorbeeld programmasleutels. Bovendien hoef je niet alle installaties gelijk te doen, via de vorige installatie kun je er desnoods toch bij. Pas als ik een oudere installatie lange tijd niet gebruik heb, gooi ik 'm weg.

En met een schone installatie in reserve, altijd een werkende PC.

Tevens een experimenteer versie die toch in de oude vertrouwde omgeving zit.

 

Tip: Maak een schone installatie met alle gewenste standaardprogramma's en maak hier een backup image van voor een volgende keer. Na ieder nieuw gebruik even de updates draaien en een verse image.

 

Overigens, de truuk werkt ook met verschillende PC's. Of ik nu met mijn laptop werk en met mijn towertje, alle programma's zijn met dezelfde instellingen en bestanden beschikbaar. (deze laatste staan dus op netwerkschijf)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Satvet, jij gaf het goede antwoord.

 

Ik wil een soort back-up als mijn XP strand of ontoelaatbaar

traag wordt. Met dat laatste ben ik weer ver heen.

 

Installeren van XP is op zich een fluitje van cent maar dan

begint het gelazer pas echt. Ik heb naast XP zo'n 15

programma's draaien voor dagelijks gebruik en daar gaat altijd

veel tijd in zitten, cad, Office, zip, Email, noem maar op.

 

Omdat ik mijn PC ook ruim 3 dagen zakelijk gebruik kan ik me niet

permitteren om lang uit de lucht te zijn.

 

Maar ik heb op een vraag nog geen antwoord, hoe gaat dat nu met

mijn boot.ini op mijn c-schijf als ik de tweede XP op mijn

C-schijf wil zetten?

 

HG CC

 

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De boot.ini wordt gelezen vanaf de schijf die in je BIOS staat vermeld, tenminste, de eerstvermelde schijf met een boot file wordt gelezen.

Je nieuwe windows wordt gewoon geïnstalleerd en toegevoegd aan je boot.ini.

 

Wil je overigens helemaal onafhankelijk werken, ik heb ook nog een Windows installatie op een andere fysieke harddisk. Handmatig toegevoegd aan de boot.ini en dus bij standaard start ook te kiezen, maar bij nood kan ik in het BIOS de opstartvolgorde veranderen en wordt vanaf die andere schijf gestart met overslaan van die bootfile uiteraard. Deze alternatieve opstartschijf heeft natuurlijk ook zijn eigen bootfile maar die wordt normaal niet gelezen, de eerstgevonden wordt gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap um. Normaal als je windows installeert dan formatteer je

eerste je harde schijf. Indien daar je Boot.ini opstaat lijkt

me dat (zachtzinnig gezegd) niet handig) en moet je deze stap

overslaan.

 

Ik ga dan maar voor vergroten van de partitie en vooral niet

formatteren, anders ben ik even uit de lucht. En dat was nu net

niet de bedoeling.

 

Ik kan uiteraard het opstartmedium aangeven in het bios maar de

keuze voor een expliciete schijf ben ik nog niet tegengekomen.

 

HG CC

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal formatteren????

 

Doe ik eigenlijk nooit, alleen als de hele schijf sick is.

 

Veel problemen met Windows kun je oplossen met behoud van alle instellingen door OVER de vorige heen te installeren.

Enige vermoeiende is dan het beantwoorden van de vragen bestand.dll is nieuwer dan het bestand dat u wilt installaren, wilt u.....

 

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...