Ga naar inhoud


Het grote AM-band Topic


Schotel Antenne

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Elwin uit een ander draadje
BNR Nieuwsradio heeft wel ooit op die frequentie gezeten, Radio Nationaal heeft volgens deze site op een aantal frequenties gezeten, zoals AM 1332 en AM 1296.

Op de 1395 AM heeft in 1995 Veronica Nieuws Radio gezeten, in 1997 Talk Radio, en in 2003 Radio 10 Gold. Verder ook nog The Big L en nu binnenkort dus One Gold.

Bron is overigens de link die ik hierboven geef. Leuke website. smile

Ik ken Radio Nationaal van de 1296 KHZ.
In die zelfde periode zat Radio 192 op de 1332 KHZ.
En ik vind het erg jammer dat Veronica Nieuws Radio (VNR) kapot is gegaan voordat ik goed en wel naar nieuws luisterde.
Het had voor mij namelijk best een leuke zender kunnen zijn.
Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Drs. IJzerbout

Hé Sjaak(k) doe niet zo flauw..! :D

Juist jij als doorgewinterde zendamateur moet toch weten dat met AM banden de frequenties van 150kHz - 30mHz bedoelt worden.

Dus de traditionele langegolf - middengolf - kortegolf omroepbanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjaak letterlijk gezien heb je helemaal gelijk maar wij weten ook iets meer van van dit gebeuren af.

Dat is tegenwoordig bij de meesten veel minder geworden maar de bedoeling van de TS is goed.

Alles wat met AM te maken heeft kan men hier kwijt en weer terug vinden.

Dus laten we er een boeiend topic van maken.

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Nou ja, hoe dan ook, ik denk dat de topic starter eigenlijk alleen de middengof bedoeld heeft, dus het bereik van 531kHz - 1602kHz. En daar is, afgezien van een paar DRM ruisbulten, alles AM wat de klok slaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi deze topic, net iets waar ik ook mee bezig ben.

 

Even wat algemene informatie over de middengolf.

Ik heb de volgende link al eens in een andere topic geoppert, hij blijft goed.

Wil men een leuke antenne maken voor de MG is deze database een prima bron van info : Database LPAM.nl

Zelf heb ik het ook geprobeerd en heb de helical gemaakt. (1/2 lambda)

Al was de tegencapaciteit (hf-aarde) meer werk dan de antenne zelf.

Ik heb nu een betere ontvangst met veel minder storing van geschakelde voedingen en dergelijke.

 

helical3.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout
Citaat:
veel minder storing van geschakelde voedingen en dergelijke.


Dat is inderdaad het probleem van tegenwoordig dat we zoveel welvaartsstoring binnenshuis hebben gehaald met computers, TV´s, geschakelde voedingen en dimmers, dat de lol er al bijna vanaf is voor je eraan begint.
Link naar reactie
Delen op andere sites

De clou is ook om de antenne zover mogelijk van huis af te zetten.

Sindsdien kan ik rapporten geven vanaf een S1 en dus heb ik een redelijk rustige ontvangst.

Nadeel van de bevengenoemde antenne is dat door zijn compactheid zeer smalbandig is.

Een 100 khz omhoog of omlaag is bij deze merkbaar. Het scheelt dan ook wel weer gauw een 10 meter in golflengte smirk

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk zijn S-waardes gerelateerd aan een bepaalt aantal µV.

Maar ik durf te wedden dat als je twee verschillende hf ontvangers naast mekaar zet ze niet allebei hetzelfde aangeven. (al zou het wel zo moeten zijn)

 

Omdat ik nu ook lagere S-waardes kan aflezen wil ik alleen maar zeggen dat de ruis/rotzooi niveau (QRM voor Sjaak) lager is geworden en daarom een stuk zuiverder een rapport kan geven.

 

SINPO is wel leuk maar ik "bekijk" het signaal veel liever met een scoop voor het MF van mijn ontvanger.

Bijvoorbeeld of de audio wel goed zit en het allemaal wel binnen de lijntjes van de 9 khz zit. Dat kan ik niet vertalen in de SINPO.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Skysurfer,

Deze werkt prima mits je hem maar hoog genoeg opsteld.

Dus ver boven alle stoorbronnen, dan is het een goede aktieve antenne.

Doe je dit niet is het huilen met de pet op.

Verbazendwekkend hoe goed zo een superkleine print van amper 10 cm werkt !

 

@Sjaak,

typo, moest isnderdaad achter de MF zijn. blush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Citaat:
Dat is een verouderde waarde Drs IJzerbout

 

Ik had die 100µV in mijn hoofd (met dank aan mijn Telecom leraar de heer Frits Hofma.. :D :D) en heb net nog even gezocht en vond

-DIT-

 

Nu wil ik echt geen lange discussie starten want om een gecalibreerde betrouwbare aanwijzing te krijgen lijkt mij in de praktijk niet haalbaar.

Een ontvanger zou over zijn hele ontvangbare bandbreedte dezelfde gevoeligheid moeten hebben wat in de praktijk onmogelijk is.

 

Ik heb altijd mijn ontvangers zelf gebouwd en de S-meter op de AVR lijn aangesloten en goed was het.

Ga je de RF gain per hand terugregelen klopt de S-meter aanduiding zowieso al niet meer en bij SSB moet je ook nog rekening houden met de balistik van de meter.

Verder vind ik het vreemd dat zoals jij zegt dat die hele S-meter aanduiding alleen voor IARU Region I zou gelden. Gedragen radiogolven zich dan anders in ander regions?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens wie van van jullie is ook wel eens aktief op de middengolf?

Ik heb voor de huis-tuin en keuken een mini-zendertje in mekaar gezet met een opmerkelijk goede audio.

Het gaat over de SSTRAN bouwkit.Compleet met compressor en limiter, alles pll gestuurd.

Non-stop muziek (mp3) in het gehele huis.

Als de buurman zijn best doet hoort die misschien ook wat maar echt ver zal dit niet komen op een draadje van 50cm. :D

In elk geval niet een print die storing zal veroorzaken buiten mijn 4 muren, het AT-EZ zal er niet wakker van liggen. laugh

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...