Ga naar inhoud


Het grote AM-band Topic


Schotel Antenne

Aanbevolen berichten

Gast Drs. IJzerbout

Ik deed dat vroeger, zo midden 70er jaren. Vanuit de Deventer binnenstad.

Mijn roepnaam was de de Titanic.

 

Bouwde natuurlijk alles zelf en had een fantastische antenne hoog boven de daken ongeveer 50 meter lang. Vanaf de liftschacht van de HEMA (ik had daar toestemming voor) naar het pand waar ik woonde.

Het signaal kwam overal goed door in Deventer en omstreken.

Het antenne-materiaal was gewone antenne tuidraad. Daar zat geen rek in.

De isolatoren van toen heb ik hier nog steeds liggen..Ik loop altijd nog met het idee rond om ze weer eens te gebruiken. Ik heb nu wel een grote tuin, maar moet nu op één of andere manier masten gaan zetten om aan een behoorlijke vrijhangende lengte te komen.

 

Ja, dat was een leuke tijd toen. Later bouwde ik veel zenders voor de middengolf piraten en verdiende daar mijn zakcenten mee.

Ik denk dat meneer Neuteboom van de RCD er wel enige van in zijn bezit heeft genomen. :D :D

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Drs. IJzerbout

Nu ik erover nadenk, weet ik nog goed hoe ik mijn alleerste zender in de lucht kreeg. Internet had je niet..maar wel de schoolboeken. En natuurlijk naar de bibliotheek. Daar waren veel boeken over. En niet te vergeten meneer Hofma, telekom leraar en verwoed zendamateur..die ondersteunde mijn interesse en hielp waar het maar kon.

Dus de eerste zender in de lucht, een bandrecorder speelde de muziek en ik op de fiets met een transistorradio onder mijn arm om vast te stellen hoe ver of het wel niet kwam.

Ik stond perplex hoe ver dat ging..ik fietste als maar verder en was Deventer al lang uit, de IJssel over, Terwolde en daar werd het zwakker.

De zender had als lamp een EF6 en EL3 pentode..dus een watt 5 moet het misschien geweest zijn.

Dat moest natuurlijk meer worden, dus al gauw naar de 807 en toen die "kriminele" VT lampen. Meer voeding en natuurlijk ook de storing. Harmonischen waren er genoeg.

Dus de TV´s lagen plat. Maar dat kreeg ik later goed onder de knie. Pie filters deden dat al goed.

Als je anodemodulatie toepaste, moest de modulator 50% van het draaggolfvermogen kunnen leveren dus die moesten ook als maar meer vermogen leveren..en toen waren de zakcenten al gauw op.

Al doende kreeg ik er behoorlijke kennis van en dat is nu mijn beroep geworden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

met de VT4C kon je ook leuke audio versterkers of modulatoren bouwen. Prachtige lampen, niet kapot te krijgen, en zeker als ze lekker stonden te pruttelen dan het licht uitdoen.

daar kan nog steeds geen transistor aan tippen.

Aleen een optater van de anode was ff minder. 1KV deed erg auw...

 

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die VT kisten waren echt mooi om te zien.

Het is een pracht zender met al die pitten op een rij.

Zoiets is al mooi met alleen de buizen in de gloei, kan zo in de woonkamer.

Vrouwlief zal deze charme echter niet waarderen :D

 

Mijn voorkeur is echter de Rohde & Schwarz SK010.

Niet te tillen, 100 kg, maar oerdegelijk en stabiel.

Je hoort die kasten nog vaak op de 80 meterband. (al dan niet voorzien van een externe modulator)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...