Ga naar inhoud


Hars dynamo motorfiets


Matchless

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Ik ben voor een vriend een suzuki DrBig aan het repareren en heb de fout gevonden.

 

In de dynamo zit een spoel die de CDI unit van stroom voorziet.

Deze spoel had een draadbreuk en deze heb ik kunnen repareren.

 

Echter heb ik daarvoor een stuk kunstof en hars moeten verwijderen. De draad moet weer ingegeoten worden wat een probleem kan worden.

De hele dynamo wordt nl onder de olie gedompeld in het blok en is dus verzadigd met die olie.

gewoon wat epoxy erover gieten pakt volgens mij dan niet.

 

Wat zou ik kunnen doen om dat (klein) stukje weer "trillingsvast" te krijgen?

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Citaat:
Omschrijving

Remmenreiniger is een uitstekende reiniger cq. ontvetter met als hoofdbestanddeel een vluchtige koolwaterstof.

Door toevoeging van additives aan Remmenreiniger wordt een extra lossende werking van vuilafzettingen verkregen.

 

Toepassing

Remmenreiniger is HET produkt bij uitstek voor het reinigen van remonderdelen van remvloeistof, vet, vuil en olie.

Naast het reinigen van remdelen kan Remmenreiniger ook gebruikt worden voor de snelle en moeiteloze reiniging van elektrische en magnetische contacten (onderbreker puntjes en bougies) en andere auto onderdelen.

 

Daar zou ik het mee proberen.

Is te koop in de betere autoshop.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

smile Ik weet nu wat araldite is en het lijkt me idd goed spul.

 

Ik ga de dynamo reinigen met remmenreiniger en dan de gerepareerde draad ingieten met araldite. Moet gewoon goed zijn dan.

 

maar ik ben vandaag nog even met die motor bezig geweest en er zit toch nog een fout in waar ik even niet uitkom.

 

Het probleem was dat de motor geen vonk gaf op de bougies. Dit werkt nu door bovenstaande reparatie.

 

Nu wilde ik hem test laten draaien om te zien hoe de motor loopt en ook om de eigenaar te laten zien dat de motor eindelijk loopt na een jaar stil te hebben gestaan.

Maar het lijkt alsof de timing niet klopt want hij draait met starten makkelijker en ik merk duidelijk dat dit komt omdat hij de branstofmengsel verbrand. Alleen wilt hij niet uit zichzelf verder gaan en af en toe slaat hij terug.

 

Maar het is een motor met een CDI unit en daar is de opnemer niet los van geweest.

Wel is de decompressie relais vervangen maar ik heb de instelling volgens boek af gesteld. Dat relais doet ook wat hij moet doen. bedien ik hem handmatig dan veranderd het start gedrag.

 

Omdat een CDI niet ingesteld hoef te worden weet ik nu niet wat dit probleem veroorzaakt.

Bougies en bobines zijn nieuw dus daar kan het niet aan liggen.

Aan de opnemer wil ik nu nog niet gaan omdat ik het vermoeden is dat deze niet het probleem is.

 

Kent iemand dit probleem of weet een oplossing?

 

Motor is een DrBig oftewel suzuki DR800S

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

merk je aan het starten dat de compressie minder is geworden?

m.a. woorden gooit hij hem sneller rond dan normaal de startmotor ?

dan Zou het kunnen zijn dat door het lange stilstaan een of

meerdere zuigerveren vast zitten

te meer omdat wanneer je een motor stop zet er altijd wel een of meerder kleppen open staan

kan je de compressie niet meten ? weet je gelijk een stuk meer

 

gr metropar

VU+ DUO met Blackhole 1.7.8 +hbbtv .dreambox7000,500plus,nokia 9500,

nokia9600 ,dbox2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Toen de bougies niet vonkten kon de motor bijna niet rond draaien van de compressie. Maar met vonkende bougies merk ik dat de motor lichter draait en dat er uitlaatgassen uit de luchtfilter komen. Vooral bij de onsteking op de bovenste punt klapt de motor flink terug en worden de uitlaatgassen met geweld eruit gegooid.

 

Mijn vermoeden is dat er iets is wat de gasmengsel wel laat verbranden maar dat hij op een of andere manier te vroeg vonkt.

Maar de compressie samen met de kleppen ga ik wel meten want het is immers een oud beestje.

 

Ik had het met een collega biker over deze fout en hij kwam met een mogelijke fout.

 

De CDI wordt apart gevoed door 2 spoelen die bij de dynamo zitten.

Deze spoelen waren kapot , de draad van de aansluiting was onderbroken. Ook was het kunstof er omheen verbrandt.

Als in 1 van de spoelen ook een sluiting zit dan is de voeding v.d CDI lager en dan kan deze van slag raken?

Maar er zit een tegenstrijdigheid in deze foutdiagnose.

In het orginele repair manual staat dat de weerstand van de spoelen tussen 250 en 350 Ohm moet zitten.

En hier meet ik dus 266 Ohm. Dus is zijn diagnose volgens mij ook niet goed. Of..??

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je zeker wil weten of de spoelen, bougiekabels etc. ok zijn, gewoon bougie (afstellen volgens boekje) er naast hangen, en starten. De vonk moet blauw zijn, als hij wat gelig is klopt er ergens iets niet.

 

Vertrouw niet op je Ohmeter als je spoelen doormeet, een sluiting hoeft niet altijd volledig te zijn, best kans dat je alleen sluiting hebt bij hogere spanningen, trillingen etc.

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je 2 de zelfde spoelen hebt moeten deze ook de zelfde weerstand hebben en kun je deze dus met elkaar vergelijken.je kunt nl ook een zelf induktie meter[ voor het meten van de waarde in Herry of Mili Henry]gebruiken voor de vergelijking.Voor het geval dat de isolatie van de spoel draad is verbrand, 2 dingen of opnieuw wikkelen of een nieuwe spoel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

@caveman

 

De bougies vonken mooi blauw.

 

@metropar

 

Op de krukas zit een magneet voor de dynamo en eromheen een metalen ring.

Aan het motorblok zit een spoeletje en open magneetje die een spanninkje opwekt als er iets van metaal langs gaat.

Dat werkt want als ik een schroevendraaier langs de sensor ga dan kan ik dat spaninkje meten.

 

@columbo

 

De spoelen zijn helemaal ingegoten en de verbiniding tussen beide spoelen helemaal. Kom ik dus niet aan.

 

Maar ik ga het zekere voor het onzekere kiezen en ik raad de vriend aan om eerst maar een nieuwe dynamo te kopen.

Die was zeker kapot en wat ik uit jullie idee-en begrijp is dat die spoelen nog steeds een onbetrouwbare faktor is.

En wat je niet kan hebben in een CDI ontsteking zijn onbetrouwbare onderdelen.

 

zucht.. waar is die tijd met ouderwetse contactpuntjes...

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...