Ga naar inhoud


Ik durf het bijna niet te vragen: F-connector monteren


wian

Aanbevolen berichten

Na het lezen van dit draadje durf ik het bijna niet meer te vragen, maar ik doe het toch. Hopelijk krijg ik een kort en duidelijk antwoord en mondt het niet uit in een scheldpartij smile

 

Er zijn twee manieren om een F-connector te bevestigen:

1. zoals beschreven in de database, waar de binnenmantel word samen gedraaid tot 1 geleider.

 

2. de methode zoals beschreven door Sjaak(k) (zie eerste link) waarbij de folie en binnenmantel worden teruggevouwen over de buitenmantel en vervolgens de F-connector eroverheen gedraaid wordt.

 

Na het lezen van beide links, lijkt het mij dat de tweede methode de meest optimale is, maar ik heb waarschijnlijk niet de juiste afmeting F-connector, want het opdraaien van de connector gaat heel zwaar en ik draai de folie en binnenmantel stuk. De methode uit de database gaat veel makkelijker en dit heb ik regelmatig met succes gebruikt.

 

De reden dat ik dit toch weer vraag is dat kabel internet heb en mijn verbinding niet optimaal is. De inkomende kabel van casema is door de vorige bewoner in de kruipruimte doorgeknipt en met een contact doosje verlengd. Dit contactdoosje wil ik vervangen door twee F-connectors en een F-connector verbindingsstukje. Aangezien de snelheden voor kabelinternet steeds hoger worden, moet de verbinding van de twee coax kabels zo goed mogelijk zijn.

 

Welk merk en welke afmeting F-connector moet ik kopen voor de casema kabel en hoe kan ik deze het beste op de kabel bevestigen?

hobby4all

Link naar reactie
Delen op andere sites


Volgens mijn satboer (zeer lokaal en en enorme zendamateur freak) is de methode Sjaak(k) wel degelijk de juiste. Alleen moet je voor 7mm kabel wel degelijk grotere f-connectoren gebruiken. 7.5m bijvoorbeeld.

 

Zelf kan ik de krimptype f-connectoren aanraden. Net zo'n goede afscherming en slechts een 1 minuutje werk om te monteren. Kan bijna niet mis gaan:

 

1) ALLE isolatie in 1 keer eraf strippen

2) Busje op de kabel (niet vergeten) wink

3) Connector op de kabel drukken (komt onder de mantel te zitten).

4) Busje aansluiten en FF krimpen.

 

En dat je een "dure" tang nodig hebt? Hij levert een prima tang voor 16.95 (ex verzend natuurlijk). Zend me een PM als je het adres wilt hebben.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi . ik deed het vroeger ook zo , de binnemantel ook terugvouwen en samen met de mantel bedrading over de buitenmantel . Maar dat is toch niet de juiste manier . 1 e reden de folie is van aluminium en de mantel draadjes van koper al dan niet verzilverd . en omdat er sroom /massa teruggaat naar de box zal er snel corrosie onstaan (groene) 2e reden het signaal gaat niet door de koperkern maar er omheen over de oppervlakte (daarom is dat witte een schuim minder weerstand) en daarom moet je de folie intact laten zodat er als het ware een buis tot de f connecter `s bodem loopt. en de f connector mag er niet te zwaar op gaan want dat is het zelfde als een deuk of knik. mvg 44piet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan ben ik benieuwd of er wel eens iemand een meting heeft gedaan waarin het verschil naar voren kwam tussen een perfect en een minder perfecte verbinding. Minder perfect noem ik in dit geval dan als de folie helemaal niet over de buitenisolatie gevouwen zit maar gewoon afgesneden is zoals een coaxstripper dat doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, ik ga de Sjaak(k) methode (weer) proberen. Zijn 7,5mm F-connectors de beste keuze voor casema kabel (coax 12)

 

En maakt het nog uit of ik no-name f-connectors en verbindingsstukje neem of is er een kwaliteitsverschil met merk spullen, zoals tratec of hirschmann?

hobby4all

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: wian
OK, ik ga de Sjaak(k) methode (weer) proberen. Zijn 7,5mm F-connectors de beste keuze voor casema kabel (coax 12)

En maakt het nog uit of ik no-name f-connectors en verbindingsstukje neem of is er een kwaliteitsverschil met merk spullen, zoals tratec of hirschmann?


Neem nooit geen no-name f-connectors het kan zijn als je ze gaat gebruiken dat ze zo uit elkaar vallen. Dus merk spullen nemen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees nog een keer wat ik ermee bedoel : de golf verplaats zich inderdaad tussen over de kern en de folie En als je de folie terugvouwd verpest je de kabel en krijg je demping . eerst isolatie strippen met de coaxstripper . dan krijg je de draadjes mantel die terugvouwen over mantel vervolgend de folie en schuim van kern strippen zodat die schuimkern en folie zuiver tegen de onder binnen kant van de f -connecter komt na opschroeven vervolgens het teveel aan koperkern af knippen. en zo is het zo naadloos als maar mogelijk .Daarbij is ook de vochtinwerking tussen de folie en kabelmantel veel kleiner en twee metalen vreten mekaar op en dat krijg je met koper en de alu folie en dat wordt nog versterkt door stroom tot 18volt zoals met de lnb en motor het geval is want de massa komt van de box in de meeste gevallen tenzij je direct bij de lnb zorgt dat de mantel aarde maakt mvg 44piet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Origineel bericht van: wian
OK, ik ga de Sjaak(k) methode (weer) proberen.

Het is niet mijn methode maar gewoon de methode wink

Ik maak geen gebruik van de methode en gebruik gewoon een coaxstripper voor knelconnectoren. Ik schroef daar een f- connector op en heb altijd signaal en daarom herhaal ik maar eens de vraag die ik eerder stelde of er ooit iemand eens een meting heeft uitgevoerd om de verschillen aan te tonen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout
Citaat:
Het hf signaal verplaatst zich door het skin effect langs de binnenkant van de folie.Wil je dus maximale signaal overdracht dan zul je de folie moeten omvouwen zodat het signaal met zo min mogelijk verlies op de binnenkant van je plug overgebracht wordt


Sjaak(k) nou val ik van mijn stoel.

Bij hoge frequenties wordt het skin effekt bemerkbaar en trekt naar de buitenkant van de ader. Dus de buitenkant van de middenkern. Daarom is die verzilverd als het een goede coax is.
De mantel is niet verzilverd.
Skinverliezen worden boven 1 MHz pas bemerkbaar. Soms zijn de geleiders zelfs hol.
De buitenmantel is ge-aard. De binnenader transporteert ongebalanceerde energie.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
we hebben het hier over schroef f-connectoren, beter zou zijn krimp connectoren, maar daar hebben we het hier niet over smirk

Nu we het toch over krimp connectoren hebben wink

Zou dit bij snel kabel internet (werkt in het 200 - 250Mhz frequentiegebied) misschien een beter resultaat opleveren dan schroef connectoren?

En als je krimp connectoren gebruikt, snij je dan de mantel en gaas strak af (zoals met een stripper) of gebruik je daar ook gewoon de methode?

hobby4all

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...