Ga naar inhoud


Ontvang geen Een en Canvas meer met nieuwe LNB


EduardS

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb een heel raar probleem. Mijn schotel is een standaard Triax 64 cm schotel. Tot voor kort gebruikte ik deze in combinatie met een ALPS universele LNB (type BSTE8-851A). Ik wilde echter meer ontvangers en heb een quad LNB aangeschaft: een Zehnder Quad Universal LNB (type BX 344-03). Sinds ik de LNB vervangen heb kan ik echter de zenders Één en Canvas niet meer ontvangen: geen signaal. Ik heb om te testen de oude LNB nog even teruggezet en jawel dan wel weer ontvangst van Één en Canvas.

 

Nou komt het rare. Als ik mijn hand dwars achter de Zehnder LNB houdt (dus niet aan de schotelzijde, maar aan de zijde richting satelliet) en mijn hand steekt ongeveer vijf centimeter boven de LNB uit heb ik wel (uitstekende) ontvangst van Één en Canvas.

 

Ik heb geprobeerd of de positie van de LNB in de LNB-houder verschil maakt, maar hiermee boek ik geen enkel resultaat.

 

Kan iemand hier zijn/haar licht over laten schijnen?

 

Mvg,

Eduard

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Het ziet ernaar uit, dat de schotel, en/of de quad LNB niet optimaal zijn uitgericht.

 

Daardoor kan het gebeuren dat er op de frequentie van Één er een stoorsignaal van een nabuur positie je ontvangst blokkeert.

Door met de hand een gedeelte van de hemel af te dekken, valt het stoorsignaal weg en heb je weer ontvangst.

 

Een meetontvanger met spectrum analyser, of met s/n en ber aanwijzing zal nodig zijn op je schotel uit te richten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook mogelijk dat het oversturing is dat hadden vroeger de oude Nokia's ook wel een satslope er tussen was toen de oplossing.

 

Gooi eens een natte lap over de lnb en kijk wat hij dan doet.

Als een andere lnb het wel goed doet denk ik daar toch als eerste aan. laugh

Link naar reactie
Delen op andere sites

De schotel heb ik optimaal uitgericht op de Astra 1 (19,2). Weliswaar met een simpele pieper, maar sterkte ligt op de ontvangers rond de 90% en kwaliteit op 100%.

 

Oversturing zou misschien kunnen, deze LNB is gevoeliger dan de ALPS. Hoe moet ik die natte lap er overheen leggen? Over de hele LNB of alleen het achterste gedeelte? Moet de lap echt nat zijn of alleen (licht) vochtig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben met een vochtig doekje in de weer geweest maar dat heeft geen enkel effect. Op een gegeven moment heb ik dan geen enkele ontvangst meer. Maar op het probleem dat ik Één en Canvas niet ontvang heeft het geen invloed.

 

Ik ben ook in de weer geweest met een stukje aluminium ter grootte van mijn hand. Als ik dat achter (dus tegen de achterkant van de LNB, niet tegen de ontvangstkop van de LNB) tegen de LNB plak, heb ik op alle(!) zenders beeld. crazy

 

Hoe kan dat nou?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat duidt er toch echt op, dat de LNB niet goed uitgelijnd is in het brandpunt van de schotel.

Je zult toch echt met de spectrum analyser moeten kijken wat er mis is.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, bedankt. Daar kan ik wat mee.

 

Maar dan zou de ALPS LNB toch ook problemen moeten geven? Of kan het zo zijn dat de uitlijning bij mijn nieuwe quad LNB nauwkeuriger luistert dan bij de oude LNB?

 

Ik heb overigens geen spectrum analyser of andere meetapparatuur dan een simpele pieper. Ben geen satelliet hobbyïst, maar een doorsnee canaldigitaal gebruiker.

 

Als het de uitlijning betreft dan zou een nieuwe schotel dus uitkomst bieden. Ik was eigenlijk al van plan om een nieuwe (grotere) schotel te kopen. Een waarop ik meerdere quad LNB's kan plaatsen, maximaal 4 (astra 1, 2, 3 en hotbird).

 

Bedankt in ieder geval voor alle reacties tot nu toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een grotere schotel heeft een kleinere openingshoek.

Wanneer mijn veronderstelling juist is, en de beelduitval veroorzaakt wordt door nabuur storingen, zal een kleinere openingshoek zeker het probleem oplossen.

 

Echter, op dit moment zijn het veronderstellingen.

 

Het aloude "Meten is weten" gaat ook hier op.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil een nieuwe vraag toevoegen, aangezien ik toch een andere schotel aan wil schaffen. Ik wil graag Astra 1, 2 en 3 kunnen ontvangen voor drie ontvangers. Welke schotel met welke lnb's komen hiervoor in aanmerking? Voor de duidelijkheid, ik wil dus 1 schotel waarmee ik astra 1, 2 en 3 kan ontvangen en ik heb drie ontvangers die onafhankelijk van elkaar moeten kunnen werken. Welke schotel en welke LNB's kan ik daar het beste voor aanschaffen? Ik denk aan een budget van ongeveer 150 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...