Ga naar inhoud


iemand ervaring met een thecus nas server ?


mapi

Aanbevolen berichten

Ik ben op zoek naar een oplossing voor thuis back up en opslag. Ik heb nu 2 NSLU 2 servertjes draaien met een totaal van 2 TB geheugen. Echter in de tussentijd zijn toch alweer enkele schijven stuk gelopen waardoor ik toch e.e.a kwijt ben geraakt.

 

Vandaar mijn zoektocht naar een server die backup doet en voldoende opslag heeft. Nu heb ik de thecos N5200 gevonden die 5 schijven van elk 1 TB aankan..... even wat specs : vijf 3.5" hot swappable SATA II harddisks, ondersteuning voor RAID 0, 1, 5, 6, 10 en JBOD en 2 Gigabit netwerkaansluitingen, 512MB DDR geheugen en een 1.5 GHz Intel Celeron M Processor

Maar omdat het toch wat centjes kost... zoek ik naar ervaringsdeskundigen.....DUS wink wie o wie kan me meer vertellen. DOEN of NIET DOEN ?

N5200.jpg

Op naar de 2000 .....duurt nog even :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ligt een beetje aan wat je wil.

 

Deze Thecus nassen zijn leuke apparaten en heet voordeel is dat het makkelijk bedienbaar is.

 

Het kan echter beter en niet echt duurder.... Voordeel van andere oplossingen is dat het meer kan, je hebt het zelf in de hand en vooral ook (veel) sneller, nadeel is dat het stroomgebruik wat hoger ligt t.o.v. een nas.

 

Als je zelf niet handig bent met computers..

 

Kijk eens naar een Windows Home Server... er worden automatisch backups gemaakt van al je werkstations en alle data die jij aangeeft wordt redundant opgeslagen. Dus als er een harddisk uitklapt blijft deze data bewaard. (standaard dus niet alles!) Is heel makkelijk uitbreidbaar als je extra ruimte nodig hebt. Zet er een schijf bij (kan ook via USB) Voeg hem toe in de pool en je hebt meer ruimte

 

Bouw (gebruik) een normale pc.

 

Ik heb een pc gebouwd gebaseerd op energie zuinige onderdelen met dual core en 4 Gb. Daarin heb ik een hardware matige raidkaart gezet met 8 poorten (die zijn wel redelijk duur!) In Raid 5 heb ik de nodige schijven erin zitten. Alle data blijft intact als er 1 schijf uit klapt. Ik moet wel zorgen dat die zo snel mogelijk vervangen wordt uiteraard. Als software kun je xp, vista, win7 een serversoftware of linux gebruiken. Je deelt gewoon de juiste mappen en het is voor iedereen toegankelijk.

Het os staat op een aparte schijf buiten de raid. Voordeel is dat je heel makkelijk kan switchen van os zonder dat dit invloed heeft op je data, die apart op de raid staat.

Je kunt zelf allerlei software installeren wat je denkt nodig te hebben. Ik doe erop:

 

mailserver

ftpserver

mediaserver

fileserver

backupserver

downloaden (nieuwsgroepen, emule, bittorrent)

 

Alle schijven vallen, bij niet gebruik, binnen 15 minuten in slaap en de "server" zelf gaat bij weinig belasting in low power state. Ik gebruik trouwens server 2008

 

Gebruik is redelijk met 80 watt als hij staat te niksen. De Thecus zal ergens rond de 20 watt zitten.

 

Als je alleen al de performance bekijkt ligt deze veeeel hoger dan de Thecus. Zoals bestands uitwisseling via het netwerk. Thecus zal als het meezit 25 Mb/s halen ik haal makkelijk 100 Mb/s

Ik heb 100% controle over wat er wel en niet draait op de server. Bediening gaat gewoon via een rdp sessie (overal ter wereld!)

Door de hardware raid kaart kan ik ook vrij simpel uitbreiden in capaciteit. Je moet er uiteraard wel van tevoren over nadenken wat je wilt en niet alle 8 de poorten vol duwen met schijven want dan loop je op een gegeven moment vast.

 

 

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

winwiz, een zelfbouw server (NAS) is zeker een optie als je weet dat je die ten volle kunt gebruiken... men schrikt natuurlijk wel als je de prijs van een server2008 ziet...

 

die thecus kun je in vergelijking zien op smallnetbuilder tov qnap en synology...

ik vind daar vergeleken met de 5200 dat er betere zijn voor vergelijkbaar prijskaartje

 

maar je moet vooral ook gebruikers "horen" die zo'n thecus hebben

 

ciao

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch
winwiz, een zelfbouw server (NAS) is zeker een optie als je weet dat je die ten volle kunt gebruiken... men schrikt natuurlijk wel als je de prijs van een server2008 ziet...

die thecus kun je in vergelijking zien op smallnetbuilder tov qnap en synology...
ik vind daar vergeleken met de 5200 dat er betere zijn voor vergelijkbaar prijskaartje

maar je moet vooral ook gebruikers "horen" die zo'n thecus hebben

ciao


Ubuntu is gratis hoor en daar kun je ook makkelijk mee aan de gang met alles wat de Thecus ook kan. Als je ziet wat een "kale" 5200 al kost, kun je een leuk servertje bouwen mét Raidkaart.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dus een zelfbouw doen... ?

 

wat ik wil is vooral opslag. en enkele zaken bewaren en in geval dat een schijf eruit klapt niets verloren hebben. ( foto's etc.) de rest is allerei media spul dat ik afspeel op mijn popcorn. dat is jammer als het weg is maar niet echt een ramp. downen we gewoon nieuw. ( mijn prive data wil ik dus zekerheid in hebben )

Op naar de 2000 .....duurt nog even :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let er wel op dat zo'n apparaat nooit een volledige backup is. Er kan iets gruwelijks mis gaan met bijvoorbeeld de voeding en al je harde schijven klappen eruit... dan heb je alsnog niets.

 

Belangrijke data altijd op minimaal 2 fysiek gescheiden systemen.

 

Na deze troostende woorden kun je dus makkelijk aan zelfbouw doen. Er zijn al een aantal voorbeelden genoemd. Let er wel op dat Freenas nog een beetje experimenteel is maar wel zeer veelbelovend.

 

Kijk eens rond op tweakers.net. Daar zijn een aantal threads over zelfbouw nassen met veel voorbeelden qua hardware.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: mapi
dus een zelfbouw doen... ?

wat ik wil is vooral opslag. en enkele zaken bewaren en in geval dat een schijf eruit klapt niets verloren hebben. ( foto's etc.) de rest is allerei media spul dat ik afspeel op mijn popcorn. dat is jammer als het weg is maar niet echt een ramp. downen we gewoon nieuw. ( mijn prive data wil ik dus zekerheid in hebben )

Als je zekerheid wil voor je data, dan moet je het inderdaad op meer dan 1 plaats bewaren.

Maar voor opslag van (onbelangrijke) media is het een ideale oplossing.
Zeker als je zegt dat je een popcorn hebt.
Toevallig heb ik daar vorige week wat mee kunnen spelen en je kan de popcorn probleemloos connecten met de freenas server en bestanden die erop staan afspelen.
Je kan die media via ftp ter beschikking zetten. website draaien, enz,...

Het voordeel van zelfbouw is dat je een groter aantal hdd's in je server kan steken.
Eens hij geïnstalleerd is gooi je de cd-rom, dvd-brander, enz uit de pc en kan je op die poorten ook hdd's aansluiten.

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

op zich best goed us... aangezien mijn belangrijke data op mijn laptop staat en dan nog eens elders..... nu steeds op een externe HD aan een NLSU 2, maar ondertussen al 2 maal een HD stuk gehad en de backup dus weg terwijl mijn origineel op de laptop er wel dus nog was..... ( dan neem je een backup voor als het andersom gebeurd smirk )

Op naar de 2000 .....duurt nog even :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...