Ga naar inhoud


Autoradio zonder belasting speakers gebruiken.


satharry

Aanbevolen berichten

Hoi Medesatters

 

Ik heb een autoradio gekocht met ingebouwde cd speler er in.

Het is de bedoeling om die cd /radio in een flightcase in te bouwen en dit in combinatie met een 12 / 220 volt lijnversterker om 100 volt lijnhoornluidsprekers aan te sturen. Die dingen gebruiken we om geluidsversterkingen van bijvoorbeeld wielerwedstrijden waar geen 220 volt netspanning beschikbaar is.

 

Ik zou dus de line uitgang van de autoradio gebruiken om het muzieksignaal naar de lijnversterker te sturen en dit zonder de gewone luidsprekeraansluitingen van de autoradio te gebruiken.

 

De vraag is nu.

Zou dit geen kwaad kunnen voor de eindtrap van de autoradio door deze niet te belasten met luidsprekers ?

Is er een oplossing als de uitgang wel belast moet worden ?

 

Heel graag jullie reactie

 

groetjes Satharry

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Moet ie gewoon tegen kunnen. Ik heb in de huiskamer een amplifier met 7 versterkertrappen erin. Heb er maar 2 aangesloten. Dat is geen enkel probleem.

 

NB: Uiteraard geen garantie.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ all

 

Vanamiddag getest en het werkt. Ik krijg signaal uit de aux uitgang van de radio. Ik heb een 12 volt voeding van een oude laptop gebruikt om die radio ook te kunnen voeden via het net.

De cd heb ik een uurtje laten spelen zonder problemen. Het toestel krijgt niet warm of zo.

Wel moet ik het volume opdraaien om signaal uit aux te krijgen.

Geen probleem dus als je dat weet. De line uitgang gaat dus mee met de volumeregelknop.

 

Nu de ganse handel inbouwen in de flightcase. Het resultaat zal ik als ik er mee klaar ben eens fotograferen en hier even plaatsen.

 

Hartelijk dank aan allen voor jullie reactie's

groetjes

Satharry

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Een "solid state" dus halfgeleider eindtrap is laagohmig. Daar kun je rustig de belasting van weglaten. Er vloeit geen stroom. En er zal niets gebeuren.

Kortsluiten of een te laagohmige belasting veroorzaken te hoge stromen en dit kan wel degelijk schade opleveren.

 

Buizen eindtrappen zijn hoogohmig en worden door een uitgangstransformator naar laagohmig omgetransformeerd.

Dus je zou denken dat daarvoor hetzelfde geldt maar dat is niet zo.

Door een buizenversterker aan de uitgang niet te belasten, ontstaan er door opslingering in de wikkelingen enorme hoge spanningen met vonkoverslag als resultaat. De trafo zal het op een gegeven moment begeven door overslag van spanning in de wikkelingen.

Als je nu de volumeregelaar maar op nul zet is dit ook geen bezwaar want er vind geen opslingering plaats. Maar zodra je de volumeregelaar opengooid gaat het mis.

Kortluiten of te laagohmig kan wel omdat de secundaire wikkeling laagohmig is en door zijn eigen impedantie de stroom weer begrenst. Bij kortsluiting en vol opengedraaide volumeregelaar gebeurd er dus niets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

De flightcase is af.

zie in de bijlage de beloofde foto's

 

Met succes heb ik alle apparaten in de case gekregen.

Even wat uitleg

In het aansluitpaneel heb ik de autoradio ingebouwd.

Naast de autoradio zijn er volgende aansluitingen voorzien

een Jack aansluiting voor een Microfoon.

Onder de jack aansluiting heb ik een XLR aansluiting voorzien voor externe audio aparatuur Aux 2 dus die kan worden omgeschakled met de ingebouwde schuifschakelaar in de versterker zelf

Daarnaast heb ik een XLR luidsprekeraansluiting

voorzien voor gewone luidsprekers van 4 tot 8 Ohm

De blauwe en groene stekkeraansluitingen is de 100 volt lijnaansluiting voor de hoornluidsprekers

Dan hebben ook nog de spanningskeuzeschakelaar. Het groene controlelampje werkt als je op 12 volt werkt en het rode als je op 220 volt werkt. Omschakelbaar met de schakelaar die erbij zit.

De zwarte en rode stekkeraansluiting is de 12 volt voeding

daarnaast heb dan als laatste de 220 volt aansluiting.

Het is heel compact en heel snel aan te sluiten voor gebruik.

 

 

groetjes Satharry.

post-5035-1318260532,7712_thumb.jpg

post-5035-1318260532,7993_thumb.jpg

post-5035-1318260532,8265_thumb.jpg

post-5035-1318260532,8533_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sjaak(k)

 

Ja Hoor, bovenaan zie een ventilatierooster. Onderaan de case zit er ook een. In de versterker zelf heb ik een 12 volt fan kunnen inbouwen die voor de afkoeling zorgt. De lucht word onderaan aangezogen en bovenaan er weer uit. Daardoor staat de flichtcase op hoge rubber voetjes.

Ik heb versterker getest onder hoge belasting en een hoog volume. De temperatuur blijft laag.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaag RCF is al wat van den oude tijd maar oersterk. Deze versteker heb ik al bijna 20 jaar in gebruik en nog nooit geen problemen mee gehad. De hoorluidsprekers zijn die ik gebruik zijn ook van RCF het 40 watt type met ingebouwde instelbare lijntransformator. Werkt als een speer.

 

groetjes

 

Satharry

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...