Ga naar inhoud


[Kabel] UPC overweegt invoering CI+


Jan1962

Aanbevolen berichten


  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: leo1949
Macrovision kan je eruit filteren.

En een Ziggo smartcard kàn je met een cardserver aanspreken, maar het is duidelijk wat de bedoeling is en waar we naartoe gaan zonder vrije hardwarekeuze.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: 44piet
Er zijn van die fabrikanten die direct al klaar staan om mee te doen met ci + , humax -sony - samsung enz , Laat ze in de winkel .

Vanuit een fabrikant geredeneerd is dat ook niet zo vreemd. Een CI+ slot is in principe backwards compatible te gebruiken met een standaard DVB CI slot, dus als zij een CI+ slot monteren dan is hun apparaat met zowel een standaard DVB CAM als een CI+ CAM te gebruiken. Tenminste voor zover de digitale TV provider het toelaat om beide CAM varianten te gebruiken. Die fabrikanten verleggen zo het probleem naar de digitale TV providers en zij kunnen eindelijk verder met directe digitale TV ontvangst in hun apparatuur. Het schiet immers niet op om bijvoorbeeld DVB-C tuners en bijbehorende firmware in de apparaten te stoppen terwijl het gros van de digitale kabel TV providers het niet toelaten om die functionaliteit te gebruiken.

Vandaar ook dat de grote fabrikanten zelf met een CI+ specificatie zijn gekomen nadat een initiatief via de DVB organisatie voor een nieuwe DVB CI specificatie op niets was uitgelopen. Vanaf volgend jaar zullen waarschijnlijk de meeste merken met CI+ sloten in hun apparatuur gaan komen, dus boycotten heeft niet veel zin meer. Je kan straks hooguit nog besluiten om geen CI+ CAM aan te schaffen en via een door de digitale TV provider goedgekeurde ontvanger te blijven gebruiken. Helaas blijft de kwaliteit van die goedgekeurde ontvangers ook steken op het huidige buggy niveau, dus dat schiet ook niet op.

Maar goed, dat moet iedereen maar voor zichzelf afwegen. Eén ding is zeker, de Nederlandse kabelbedrijven zullen in ieder geval nooit zelf gaan komen met een standaard DVB CAM zolang de kabelbedrijven als UPC en Ziggo het voor het zeggen hebben aangezien de CI+ CAM ze veel meer macht en controle geeft over de apparatuur die wij mogen gebruiken. Daar gaat een boycot niets aan veranderen aangezien ze ook een alternatief hebben, namelijk de door hen ontwikkelde/goedgekeurde losse ontvangers.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een boycot is in zoverre zinvol dat je in ieder geval een signaal afgeeft dat CI+ (met name de praktijken die er mee uitgevoerd kunnen worden) ongewenst is en dat als deze CI+-achtige praktijken ook op de settopboxen worden losgelaten men hetzelfde kan verwachten; een algehele boycot van digitale tv bij die provider.

 

In ieder geval is met het accepteren van de CI+ module in Ziggo gebied het kwaad al geschied, Ziggo heeft het CI+ zaadje kunnen planten en de consument geeft het nu water door de module te kopen. De weg terug wordt nu een heel stuk moeilijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie het ook van de positieve kant. Na een jaar of 10 digitale televisie via de kabel kunnen we nu eindelijk die extra kastjes eens de deur uit doen. Dat dat zo lang heeft moeten duren...

2x Vu+ Zero (S), 1x Vu+ Uno 4k (C)

2x Vu+ Duo 4k. 28E/23E/19E/13E/Ziggo

1x DB 7020 (C).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Apple740
en dat als deze CI+-achtige praktijken ook op de settopboxen worden losgelaten men hetzelfde kan verwachten.


die boxen zijn toch al dichtgespijkert:

hdcp
macrovisonion
en als ik mij niet vergis is er voor het afspelen van een programma van de hdd
een geldige smartkaart nodig (opname is gecodeerd)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Apple740
Een boycot is in zoverre zinvol dat je in ieder geval een signaal afgeeft dat CI+ (met name de praktijken die er mee uitgevoerd kunnen worden) ongewenst is en dat als deze CI+-achtige praktijken ook op de settopboxen worden losgelaten men hetzelfde kan verwachten; een algehele boycot van digitale tv bij die provider.

Een boycot heeft alleen zin als een provider daar ook financieel de gevolgen van ondervindt. En dat is nu net het probleem bij de Nederlandse kabelbedrijven. Het zal hen werkelijk worst zijn of we nu een door hen ontwikkelde/goedgekeurde ontvanger gebruiken of een CI+ CAM. Ze gaan niet over op een CI+ CAM, maar bieden dat als alternatief. Ook is er geen directe concurrentie op een gelijkwaardige infrastructuur met een gelijkwaardige kwaliteit die wel een standaard DVB CAM als mogelijkheid biedt, dus klanten kwijtraken doen ze ook niet. Anders is het wanneer bijvoorbeeld CanalDigitaal en/of Digitenne van KPN opeens met een CI+ CAM op de proppen komen en de door hen geleverde en ondersteunde standaard DVB CAM's opeens uitschakelen waardoor hun klanten met niet meer te gebruiken apparatuur komen te zitten. Grote kans dat die klanten dan direct van de opgelegde gelegenheid gebruik maken om over te stappen op een andere digitale TV provider als ze toch moeten gaan investeren in andere apparatuur. In dat geval heeft een boycot wel zin, maar helaas is er bij de Nederlandse kabelbedrijven nooit geen sprake geweest van het zelf uitbrengen van een standaard DVB CAM.

Citaat:
In ieder geval is met het accepteren van de CI+ module in Ziggo gebied het kwaad al geschied, Ziggo heeft het CI+ zaadje kunnen planten en de consument geeft het nu water door de module te kopen. De weg terug wordt nu een heel stuk moeilijker.

Er was toch al geen weg terug aangezien de fabrikanten geen zin hebben om twee uitvoeringen uit te blijven brengen van hun apparatuur. Ze hebben er zelf voor gezorgd dat een CI+ slot backwards compatible gebruikt kan worden als een standaard DVB CI slot, dus gaan de meeste fabrikanten vanaf volgend jaar over op CI+ sloten i.p.v standaard DVB CI sloten. Verder komt Sony vanaf de volgende modellen reeks met drie type tuners in de TV's, dus zowel DVB-T, DVB-C en DVB-S/S2 zodat ze op IPTV na ook alle vormen van digitale TV transmissie aankunnen. Loewe en nog wat nice fabrikanten hadden dat al. Daaraan valt af te leiden dat de fabrikanten verder willen met de ontwikkeling van hun producten i.p.v. de huidige patstelling waarbij het gros van de TV's eigenlijk alleen voor directe DVB-T ontvangst gebruikt mag worden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: emmer
Origineel bericht van: Apple740
en dat als deze CI+-achtige praktijken ook op de settopboxen worden losgelaten men hetzelfde kan verwachten.


die boxen zijn toch al dichtgespijkert:

hdcp
macrovisonion
en als ik mij niet vergis is er voor het afspelen van een programma van de hdd
een geldige smartkaart nodig (opname is gecodeerd)

Iedere voor Ziggo uitgebrachte en goedgekeurde PVR bevat verplicht functionaliteit zodat het kabelbedrijf kan bepalen of je een kanaal mag opnemen en of dat kanaal wel of niet met encryptie moet worden opgenomen om verspreiding tegen te gaan. Deze functionaliteit is toegegeven door Ziggo medewerkers. Of er nog meer beperkingen kunnen worden toegepast door Ziggo weten we niet aangezien Ziggo daar verder geen uitspraken over doet en ook de fabrikanten wijselijk hun mond houden. Je vindt over dergelijke beperkende mogelijkheden voor het kabelbedrijf dus ook niets terug in de handleidingen. CI+-achtige beperkende functionaliteit was dus allang mogelijk in de ontvangers en PVR's voordat de CI+ specificatie een feit was, maar men past het echter tot op heden nog niet toe.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast calculator

En toch is UPC achter de schermen bezig met CI+.

 

Lees dit document maar eens (vanaf de helft ongeveer) wat bij een softwareupgrade zit van een Philips televisie.

 

 

Dan moet je kijken bij: Q5481_0. 26.66.0 en

Q5481_0. 26.58.5

 

 

http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/dcbin...=0&zoom=100

 

Ik zou het geweldig vinden voor de UPC kijkers, kunnen ze eindelijk hun zenders in de eigen gewenste volgorde zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Pjotrb
Ik zie het ook van de positieve kant. Na een jaar of 10 digitale televisie via de kabel kunnen we nu eindelijk die extra kastjes eens de deur uit doen. Dat dat zo lang heeft moeten duren...


Hoe ga jij in het vervolg iets opnemen dan? Zolang ingebouwde dual-tuner HD-DVR's nog niet gangbaar zijn zal de losse HD-DVR de norm zijn in de Nederlandse huiskamers.

Mensen hebben al decennia lang dikke videorecorders, dvd-spelers, spelcomputers en weet ik al niet wat onder hun tv staan en nog nooit heb ik iemand over die extra kastjes horen klagen. Nu het over digitale tv gaat is plotseling het extra kastje een welhaast onoverkomelijke drempel voor velen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast calculator

Logisch Apple, uit een recent onderzoek is gebleken dat ruim 90 procent van de kijkers live kijkt.

Dus die 90 procent zit niet te wachten op losse kastjes en PVR.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: calculator
Logisch Apple, uit een recent onderzoek is gebleken dat ruim 90 procent van de kijkers live kijkt.
Dus die 90 procent zit niet te wachten op lossen kastjes en PVR.



Ik dacht dat ik je al had uitgelegd dat jij die cijfers verkeerd interpreteert. wink

Het onderzoek zegt dat 90% van de kijktijd door de gemiddelde Nederlander wordt besteed aan live tv kijken, de overige 10% van de kijktijd besteed men aan het kijken van opnames.

Als jij hier steevast de foutieve conclusie uit blijft trekken dat 90% van de mensen niet op een dvr zit te wachten dan vraag ik me af of je het er om doet, of dat je niet zo intelligent bent. Ik gok op het eerste. smile
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...