Ga naar inhoud


4 ohm luidsprekers op denon avr met output 6 of 8 ohm?


Soulman

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik heb hier al jaren een set BNS soundcolums. Deze luidsprekers "zijn" 4 ohm, aanbevolen versterker 40-100 watt.

Nu ben ik aan het kijken naar de denon 3310 en heb 2 vragen;

- kan je die 4 ohm BNS'n gewoon gebruiken op de Denon (specs : output 6ohm 160w, 8ohm 120w)

- kan je ook volstaan met twee luidsprekers op zo'n receiver? (zitten 5 x aansluitingen op)

 

 

Nokia Dboxen Sportster Neutrino,

DM800 Oozoon in flash, Verschillende Gemini's en Newnigma op USB, DM800SE met Pli

88cm Triax, vaste twin opstelling, A1 A2 A3 HB

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


gebruiken kun je ze zeker

 

maar je hebt een probleem met de 4 ohm tov het geregelde vermogen 6 of 8 ohm

 

in combinatie met andere "nieuwe boxen" aan die 5in1 die wel 6/8 ohm hebben is het gebuiken van dat BNS speakertje een waardeloze opstelling

 

ondanks dat die andere misschien minder van kwaliteit zijn

 

dus dat zou ik nooit combineren zonder exacte kennis van voor en nadelen alsook instellingen die ietwat kunnen vereffenen tussen die verschillen

 

je kunt beter eens kijken of je ze aan een gepassioneerde stereo luisteraar kunt overdoen en zelf nieuwe in ogenschauw nemen.

 

ciao

 

 

Children Of The Sun

Dead Can Dance

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ze aansluiten maar let op. Doordat de weerstand lager is dan de gewenste, loop je het risco om je versterker op te blazen. Als je de volumeknop helemaal open zet, gaat er een te grote stroom vanuit je versterker naar je boxen en die te grote stroom kan je versterker niet leveren.

Als je boxen met een hogere weerstand aansluit op een uitgang met een lagere weerstand, dan krijg je het volle vermogen niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allebei.

 

Ik zal eens overwegen of ik dan misschien beter de NAD reveiver kan aanschaffen, of aan nieuwe luidsprekers.

 

 

Nokia Dboxen Sportster Neutrino,

DM800 Oozoon in flash, Verschillende Gemini's en Newnigma op USB, DM800SE met Pli

88cm Triax, vaste twin opstelling, A1 A2 A3 HB

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Je kunt dat zonder meer aansluiten.

Technisch gezien niet helemaal juist en inderdaad bij vol vermogen is er de mogelijkheid dat je versterker en/of boxen schade oplopen. Maar wie doet dat nou?

Dus gebruik je je installatie bij normale geluidssterkte en niet lange tijd op vol vermogen, dan gaat er niks kapot.

 

Ik vind 6 ohm maar en vage aansluitwaarde. Nog nooit 6 ohm luidsprekers gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een van mijn opmerkingen was juist,

Soulman zal met 5in1 receiver ook andere speakers bijkopen en aansluiten

of heeft hij 5 BNS'jes

 

dan heb je een raar klankbeeld voor de boeg juist wegens verschillen tussen die 4 of 6/8 speakers die per kanaal verschillende vermogens nodig hebben

 

TOCH

?

 

of heb ik het dan technisch nog niet begrepen hoe de receiver per kanaal scheidt en voedt?

ciao

 

Children Of The Sun

Dead Can Dance

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout
Citaat:
dan heb je een raar klankbeeld voor de boeg juist wegens verschillen tussen die 4 of 6/8 speakers die per kanaal verschillende vermogens nodig hebben


Een raar klankbeeld niet hoor..
Een 4 ohm luidspreker op een 8 ohm versterkertrap zal niet -anders- klinken. Dat heeft daar niets mee te maken. Het gaat zuiver om energieoverdracht.
Belast je een 8 ohm eindtrap met 4 ohm dan kan er (afhankelijk van het ontwerp) schade ontstaan, maar dan wel bij vol vermogen. Dan loopt er te veel stroom, uiteindelijk begeeft de eindversterker het. Maar meestal treedt er een begrenzing in werking en er zal niets gebeuren.
Nogmaals, bij vollast is er een probleem. Niet bij normaal gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mmm?

 

die eindtrappen maakt het dus niks uit anders dan de energie"vraag" die gezien de weerstanden de voeding belasten

 

de receiver stuurt dus op een en hetzelfde gefilterde niveau (via geluidsterkte en fases fl fc fr br bl ingesteld) de 5in1 set met energie separaat naar die eindtrap / separaat naar die speaker die zijn werk doet, behalve bij teveel dB's

 

heeft dus elke eindtrap zijn eigen voeding? of is dat enkel bij de highend av-receiver (waar die 3310 toe zou moeten behoren)

 

 

ciao

 

Children Of The Sun

Dead Can Dance

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij is nu niet duidelijk, uit jullie inhoudelijke conversatie, of ik naast de 4 ohm speakers ook nog 8 ohms kan aansluiten, en of ik op zo'n receiver ook gewoon slechts 2 speakers kan aansluiten? (later misschien meerdere).

Vol vermogen jaag ik er nooit door heen.

Nokia Dboxen Sportster Neutrino,

DM800 Oozoon in flash, Verschillende Gemini's en Newnigma op USB, DM800SE met Pli

88cm Triax, vaste twin opstelling, A1 A2 A3 HB

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De handleiding van die Denon zegt erover, als op een hoog volume speelt en je speakers met een impendantie lager dan de specificatie aansluit (4 Ohm), dan kan de versterker te warm worden en uitschakelen op de beveiliging.

 

Blijkbaar valt 4 Ohm daarmee nog binnen de specificatie van Denon.

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

het lijkt erop dat je meerdere kunt aansluiten met gematigd geluidniveau

 

maar mijn inhoudelijke vraag (deels ook om te leren van de heren)

 

betreft het aspect dat je nu zelf nog een keer stelt, namelijk dat met 2x 4 oom en 3 maal 8 oom :D

of daarmee iets aan de weergave dynamiek en dus het klankbeeld bij dergelijk dure receivers ingeboed wordt

 

je vraag kan ik niet beantwoorden als het ook om dat laatste gaat

enkel dat er geluid uit zal komen

maar hoe high-end is dat?

 

ciao

Children Of The Sun

Dead Can Dance

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De stroom loopt flink op als de impendantie lager wordt.

Niet alle versterkers kunnen daar goed mee overweg.

 

Ik heb bijvoorbeeld zelf gemerkt dat een Pioneer VSX-839RDS, wat een zware THX gecertificeerde DTS receiver is moeite had met mijn Mission 733's.

 

En daardoor was de dynamiek inderdaad een stuk minder.

Dat is voor mij dus ook reden geweest om die receiver weer weg te doen en weer terug naar NAD te gaan.

 

Maar je kan gewoon proberen of die Denon met die speakers overweg kan.

Als het tegenvalt kan je altijd nog iets anders zoeken.

 

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Columbo

dat is natuurlijk niet leuk om te horen als je zelf wel overtuigd was en eraan verknocht bent

 

gegarandeerd vindt je betere

maar het lijkt mij dat Soulman zijn vraag niet voor niks stelt en zijn bestedingsbudget zelf in de hand heeft.

 

maar, hij was er zelf lijkt het, tevreden over

 

stereo / hifi is kritischer dan surround (wegens de grote vermenging van spraak+muziek+achtergrond en/of effektgeluiden

 

dus kun je stellen dat de plek FLeft en FRight op een nieuwe AV-receiver ook door de oude speakers kan worden ingenomen

 

maar een beetje op elkaar afgestemde set, zoals we juist hier proberen te bepalen lijkt het beste.

 

ciao

Children Of The Sun

Dead Can Dance

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het belangrijkste is natuurlijk wat hij zelf mooi vind,sommige mensen zijn al met PVC speaker boxjes tevreden,Ik zelf heb 2 Infinity QB speakers deze heb ik al ruim 25 jaar,toen moest de cd nog uitgevonden worden,en behoren tot de top klasse.maar dit heeft alleen zin als alles op elkaar is afgestemd,eind verst.=Bryston 3B-st,en als voor verst.een Rotel RA-913.Nakamichi 480 cassette deck.Thorens TD104 draaitafel en een Thomson dvd rec.En natuurlijk een Dreambox 7020s.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...