Ga naar inhoud


[Satelliet] SES Astra bestelt 4 sats, meer spotbeam capaciteit op 28.2 Oost


Gast Avnu

Aanbevolen berichten

Als die spotbeams echt zo scherp zijn als ze beweren, dan kun je ontvangt in NL/BE wel vergeten. Er werd ergens geschreven dat de huidige spotbeams voor Polen niet verder komen dan Berlijn.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: Hadrian
Alleen ben ik bang dat ze net zo makkelijk de eilanden opdelen in 2 of 3 spotbeams om nauwkeuriger te richten en minder overspill te hebben.
Vraag is alleen of de BBC of BskyB daar veel belang bij heeft.

Astra heeft met het relatief oninteressante Polen wel gedemonstreerd wat er met de huidige techniek mogelijk is.


Als ze dat zouden doen, zou het betekenen dat de bij voorbeeld BBC1 drie of vier keer moeten doorgeven. Denk toch echt dat dit een te duur grapje gaat worden. Dus ik verwacht niet dat wij in Nederland er bang voor hoeven te zijn dat wij de BBC kwijt raken.
Met Bskyb weet ik niet. Dit is ook van de mediatychoon Robert Murdoch. Die man denkt anders dan de rest. Hij denkt ook dat mensen betalen voor nieuws op de krantenwebsites. Terwijl heel duidelijk blijkt uit onderzoek in de wereld dat er op een enkeling na, niemand wil betalen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Codx
Als die spotbeams echt zo scherp zijn als ze beweren, dan kun je ontvangt in NL/BE wel vergeten. Er werd ergens geschreven dat de huidige spotbeams voor Polen niet verder komen dan Berlijn.


Kijk op de kaart en je ziet het verschil tussen Polen en de UK. Dan weet je het verschil, waarom het bij Polen wel kan en bij de UK niet.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Codx
Als die spotbeams echt zo scherp zijn als ze beweren, dan kun je ontvangt in NL/BE wel vergeten. Er werd ergens geschreven dat de huidige spotbeams voor Polen niet verder komen dan Berlijn.


Ik herinner me de details niet meer, maar ik heb bij de lancering van de spotbeam op Polen ooit de oefening gedaan door die contouren over het VK te passen. Dat leverde een 'binnenste beam' op die ongeveer de helft van België bestreek. Dus het wordt misschien wel iets strakker, maar zoals andere posters al opgemerkt hebben: je zit onvermijdelijk met een redelijk flinke overspill.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Codx
Als die spotbeams echt zo scherp zijn als ze beweren, dan kun je ontvangt in NL/BE wel vergeten. Er werd ergens geschreven dat de huidige spotbeams voor Polen niet verder komen dan Berlijn.


Ik heb toch ook nog steeds mijn twijfels over de toekomstige spotbeams van de nieuwe Astra 2 satellieten.
Maar als mijn schotel daarvoor een grotere diameter moet krijgen voor ontvangst van de nieuwe beams zal ik daar geen moment over nadenken.


Origineel bericht van: Amager95
Origineel bericht van: Hadrian
Alleen ben ik bang dat ze net zo makkelijk de eilanden opdelen in 2 of 3 spotbeams om nauwkeuriger te richten en minder overspill te hebben.
Vraag is alleen of de BBC of BskyB daar veel belang bij heeft.

Astra heeft met het relatief oninteressante Polen wel gedemonstreerd wat er met de huidige techniek mogelijk is.


Als ze dat zouden doen, zou het betekenen dat de bij voorbeeld BBC1 drie of vier keer moeten doorgeven. Denk toch echt dat dit een te duur grapje gaat worden. Dus ik verwacht niet dat wij in Nederland er bang voor hoeven te zijn dat wij de BBC kwijt raken.


Ik denk dat het juist geen probleem is voor de BBC.
Er zitten nu al behoorlijk veel BBC One zenders op de Astra 2D.
Allemaal regionale edities.
Het is dus ideaal om deze regionale edities te verspreiden via kleine spotbeams die alleen op die regio van de UK gericht zijn.
Bijvoorbeeld BBC One Londen die dan alleen te ontvangen is in het zuidoosten van de UK.

VU+ Duo 2 (2 X DVB-S)

VU+ Duo 2 (1 X DVB-S / 1 X DVB-T)
Visiosat BiSat G3 D + 4 Alps Twin
Visiosat SMC 100V2 + Moteck SG-2100A + Inverto Black Ultra

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij wordt dit net zo'n speculatie als een aantal jaren geleden, van gaat de BBC nou FTA of FTV uitzenden, toen van ITV en later van Channel 4 en Five.

Vooral omdat de terminologie in het Engels weer wat anders waren op te vatten. Maar het werd dus duidelijk allemaal FTA.

Ik kan mij zelf niet voorstellen dat bij de nieuwe generatie Astra 2 satellieten het niet anders zal zijn. Om verscheidene beams los te laten op de UK is veels te duur. Bovendien dan krijg je weer dat je in grensgebieden in het land, mensen ook de BBC willen uit een naburige regio.

Daar zal dan weer commentaar op komen. Dus ik gok er serieus op dat geen einde komt aan ontvangst van de BBC. Voor ITV, Channel 4 en Five weet ik niet. Daar spelen andere zaken mee, oa de belangen van aandeelhouders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 1KR spotbeam op Polen is erg strak idd maar je kunt een duidelijke punt naar boven zien. Dat komt volgens mij omdat de satelliet op 19 graden hangt en polen ongeveer op 21 graden. Omdat Polen redelijk noordelijk ligt krijg je dus 2 graden scheel kijkende beam plus door de hoge ligging de piek naar boven toe.

 

Als we op de evenaar zouden zitten kon je superstrak gaan spotten maar zo hoog is het wat lastiger.

 

De UK zit ongeveer op 0 graden terwijl Astra 2 op 28 graden zit. De spotbeam moet dus aardig scheel gaan kijken en bovendien weer behoorlijk noordelijk. Vanwege die schele blik denk ik dat wij aardig kans maken om ook in de range te vallen. Je kunt het ook zien aan de beam. Plaatje heb ik toegevoegd.

 

Verbeter me als ik onzin uitkraam....

post-45822-1318260533,0501_thumb.jpg

Xtrend ET9000 - OpenPLi 4.0
Ontvangst: 7,13,19,23,28,42E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag de poolse spotbeam niet envoudig overhalen

omdat zoals al gezegt is, astra 1 (19,2) bijna boven polen op de evenaar hangt.

De astra 2 (28,5) moet onder een hoek naar GB uitstralen

nobody is perfect, I ain't nobody

 

feedback doet wonderen
vu solo2, Vu duo 4K SE, vu uno 4k,  ultimo voor hobby

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: m.boretti
Jalu, als jouw berekening van de Astra 2 juist is, val ik in Zuid Frankrijk buiten de beam.
Jammer, ik kijk graag naar de BBC.


Mijn berekening is heel ruw hoor, al heb ik wel gepoogd enige correctie aan te brengen voor de stand van de satelliet t.o.v. het Verenigd Koninkrijk. Los daarvan is het vooral speculeren wat we kunnen, niemand weet of de spotbeam daadwerkelijk strakker zal(wat wél te verwachten is) zijn dan de huidige van Astra 2D of dat Astra vooral ervoor wil zorgen dat het gehele Britse pakket op een zelfde spotbeam als die van de Astra 2D geplaatst kan worden. Alleen de tijd zal dat leren...

DM8000HD-SSCT & Kathrein UFS910, Triax 88 cm Astra1/Astra2/Astra3/Hotbird 4xtwin LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Mojo
Citaat:
niemand weet of de spotbeam daadwerkelijk strakker zal(wat wél te verwachten is) zijn


Zo strak kan het: Measat


Als de Duiters dit maar niet ontdekken. Zonder Duitse televisie mag voor de hele televisie de deur uit.
Zonder de Britse "zou kunnen", wel aan wennen.

Maar alleen de Nederlandse en de Luxemburgse zenders (semi-Nederlands dus) hoeft voor mij de televisie niet meer.
Maakt niet uit of het satelliet, ether of kabel is.

Hopelijk is dit plannetje voor de BBC, ITV, Channel 4 te duur. Laten we het hopen. Of anders een schotel van 2 meter doorsnee in de tuin zetten is ook altijd nog mogelijk.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Amager95
Als de Duiters dit maar niet ontdekken. Zonder Duitse televisie mag voor de hele televisie de deur uit.


Ik heb totaal niks met dat duitse gedoe, te veel en afschuwlijk om aan te horen...
Zo zie ja maar.. verschillende meningen menen verschillend.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Mojo
Citaat:
niemand weet of de spotbeam daadwerkelijk strakker zal(wat wél te verwachten is) zijn


Zo strak kan het: Measat


Maar deze footprint ligt vrijwel recht op de evenaar (let op de extreem hoge signaalsterkte, die zelfs op het zwakste punt van de footprint nog ruimschoots voldoende is voor zeer kleine schoteltjes...). Zo scherp als deze zal een spotbeam op noordelijke breedtes als die van ons naar ik aanneem nooit kunnen worden, omdat de kromming van de aarde op hogere breedtes een steeds grotere rol gaat spelen (wat ook duidelijk te zien is aan de huidige spotbeams van Astra 2D en 1KR). Denk er wel aan dat West Europa zelfs nog behoorlijk noordelijker ligt dan de gehele VS.

Grootste voordeel voor ons in de Benelux is voor wat betreft de UK spotbeam denk ik dat men in ieder geval ook de Kanaaleilanden in het zuiden en de Shetlands in het noorden van signaal zal willen voorzien en dat de footprint daar in ieder geval in zal moeten voorzien.




DM8000HD-SSCT & Kathrein UFS910, Triax 88 cm Astra1/Astra2/Astra3/Hotbird 4xtwin LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...