Ga naar inhoud


[Televisie] 3Sat bestaat 25 jaar - 1 december 1984


Amager95

Aanbevolen berichten

Vandaag is het 25 jaar geleden dat 3Sat is begonnen met haar regulier uitzending per satelliet ECS-F1.

Destijds nog door omroepen, ZDF, ORF en SRG. Later is de ARD er bij gekomen, nadat zij haar eigen zender Eins Plus had stopgezet.

 

3Sat

 

3Sat staat ook voor de drie Duitstalige landen. Na de komst van de ARD klopte eigenlijk de naam niet meer, deze hebben ze toen maar zo gelaten.

 

Hopelijk gaat 3Sat op naar 50 jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Drs. IJzerbout

Ja 3SAT..een uitstekende zender met veel inhoud en kultuur.

 

Na de val van de muur wilden de 3 landen er gelijk DFF (Deutsche Funk Fernsehen) dus de DDR TV erbij in opnemen en de naam in 4SAT veranderen.

Het is er niet van gekomen.

 

Op dit moment wil het ZDF het mes in de kosten gaan zetten. Maar hierover is in het parlament een enorme opspraak gekomen.

 

Blij dat 3SAT er is als alternatief voor al die talloze andere pulp zenders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 Sat is inderdaad een hele goede zender!

Ik keek destijds ook dagelijks naar het "Aktuelle Kamera", journaal van de DDR televisie.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sverige
3 Sat is inderdaad een hele goede zender!
Ik keek destijds ook dagelijks naar het "Aktuelle Kamera", journaal van de DDR televisie.


Nadat de Deutsche Fernseh Funk (DFF) weer was opgericht, waren zij gestart met AK2, de opvolger van Aktuella Kamera.
De mensen van de DFF wilden een "vrije" nieuwsprogramma hebben voor de DDR. AK2 heb ik destijds gezien bij de WDR.Vond het boeiend.
Maar dat stopte toen. De DDR werd BRD. De ORB en MDR werden opgericht en de NDR ging uitzenden voor Mecklenburg-Vorpommern.
DFF was geschiedenis geworden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Dan heb je het programma: Elf99 nog vergeten.

Daar was ik nog bij betrokken vlak voor de Wende.

1199 was de Postleitzahl van Berlin Adlershof waar DFF (DDR TV) zich bevond.

Elf99 moest als tegenhanger dienen voor het West-Duitse Programma Formule Eins. Hiermee moest de Oost Duitse jeugd vermaakt worden wat heel goed lukte.

Het was een uitstekend programma...in die dagen was ik veel in Oost Berlijn. Slapen en......in het Metropol Hotel.

Ja...dat waren lange nachten. :D

 

Nu is dat zo´n smakeloos Maritim Hotel geworden...niets meer van die leuke flair en dat Cuba restaurant wat er destijds in zat.

Van mij mag wat dat betreft die muur weer terugkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Ik kijk nog even op Wikepedia en zie daar waarempel een vermelding staan wat betreft die betrokkenheid:

 

Citaat:
Da die Sendetechnik des DDR-Fernsehens veraltet war, wurde speziell für Elf 99 neue Technik herangeschafft, die sonst nur zu Staatsbesuchen oder ähnlichen Ereignissen aus dem Ausland importiert wurde.

 

Ik heb dat allemaal in bedrijf genomen. :D Ik werkte toen voor de firma die dat geleverd heeft.

Ik had zoveel stempels in mijn paspoort dat het binnen een half jaar volgestempeld was door die VOPO´s en STASI gasten. Hehehe....

Tergelijkertijd bouwden we in West Berlijn RIAS TV, dus het ging als maar heen en weer tussen de Volta Straße en Adlershof. Maar dat mocht toen de DDR TV niet weten. RIAS TV was hun aardsvijand.

 

--HIER-- het volledige artikel.

 

Als ik nog denk dat ik via Checkpoint Charlie moest...of door het Tränenpalast-FriedrichStraße...spannend was dat.

 

Ik raakte daar ook bevriend met de regiseur van dat programma, maar ben helaas zijn naam vergeten. Zou graag nog eens een bier met hem drinken. En van gedachten willen wisselen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...