Ga naar inhoud


Hoe NAS mounten i.p.v. interne HDD?


Perdi

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: chrisch
@tonski: wel even chmod 755 doen van je nas mount script smile


indeed chrisch, hoe kon ik het vergeten

zo eenvoudig is het alleszins niet (ben al twee dagen bezig de qnap weer gemount te krijgen, wegens nieuwe Fritzbox)

pfffffffff zit er weer in / recording + replaying gaat weer.

het is in ieder geval wel allemaal soortgelijke problematiek
of het nu een AZbox of een Dreambox is.

en veel plezier met de opnames
ciao

Pleasant Street

Tim Buckley

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


@ Tonskidutch: ben er nog niet aan toe gekomen om jouw voorbeeld te laten werken.

 

@spikes: bedankt voor je input, ga ik zeker proberen. Het bijgevoegde script zou heel mooi moeten werken met de ingebouwde controles enz.; daar wil ik op voortborduren.

In al z'n eenvoud zorgt het opstart script van Ribbe82 er echter ook wel voor dat de nodige mounts worden gemaakt.

 

Ik wil gaan experimenteren met de verschillende mogelijkheden die jullie hebben gegeven. Komende dagen alleen ook wat druk, maar als ik resultaat heb zet ik het hier natuurlijk neer.

 

Wat ik toch wil gaan doen is experimenteren met de plugin. Een plugin blijft namelijk bestaan als je de FW vernieuwt. Als de plugin werkt hoef je dus ook niet na een upgrade handmatig de S.sh weer bij te werken. Misschien kan dit vanuit de plugin gebeuren.

Het plaatsen van de mountregel in S.sh werkt nu uitstekend, maar ja, we willen altijd nog meer, toch? smile

 

Als iemand al zoiets heeft bedacht hoor ik het ook graag natuurlijk, want ik werk hééél langzaam in dit voor mij nieuwe 'vak'.

 

Groeten, Perdi

GigaBlue Quad+ * GigaBlue 800UE+ * Synology DS411j NAS * WaveFrontier T90 28.2E-5W * draaibaar 1m.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Mount staat als volgt ingesteld:

 

#!/bin/sh

/bin/mount /dev/sda /DATA/usb1

/bin/mount -t nfs -o rw,noatime,rsize=16384,wsize=16384 192.168.1.250:/mnt/Data/Record /DATA/usb1

 

Mijn server is een Atom dualcre Systeem met FreeNAS als besturingssysteem erop.

 

Nic is gigabit en de switch is ook gigabit.

Dbox: Sagem 1x Intel mulicam.ng(autoclock) sporster pro 1.03 rc15

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Nog vorderingen bij mounten NAS?

 

Heb zelf wat geexperimenteerd maar loop tegen 2 problemen op.

 

1 NAS nfs mount lukt niet (permission denied by server (SYNOLOGY)). Weet niet hoe ik verder moet komen.

 

2 NAS cifs mount lukt met telnet commando zoals beschreven in start van dit draadje. Opnemen lukt ook, echter afspelen van opgenomen files lukt niet (Bestand niet ondersteund!). Andere films op de gemounte NAS kunnen wel afgespeeld worden (dus is niet iets met rechten of zo lijkt me). De gemaakte ts files van de AZBox laten zich verder probleemloos afspelen op de PC met VLC, maar dus niet met de Box zelf. Iemand enig idee?

 

AZBOX Premium HD, firmware 5020.

 

Groeten ftjl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welk commando gebruik je bij 1 om een nfs mount te maken?

 

Met de movie speler kan je geen opgenomen programma's bekijken.

Je moet opnames in de tv module bekijken via de menu knop en dan voor opgenomen programma's

 

Azbox HD Premium+, firmware 0.9.5020, Multicas 1.62-E11

Dreambox 7000 met PLI

Visiosat BISAT G4

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

bedankt voor je antwoord.

 

Inderdaad via menu laten opnames zich afspelen, via movieplayer niet.

 

Heb gemerkt dat oude opnames nog wel via de movieplayer zijn af te spelen, nieuwe niet. Sinds welke versie is dit verandert? Vroeger kon je via de AZBox verkenner en Movieplayer de ts files gewoon af spelen.

 

Mount commando voor nfs welke ik poogde te gebruiken:

 

mount -t nfs -o rsize=8192,wsize=8192 192.168.2.4:/Movies /DATA/usb1/sda1/recordfile

 

IP NAS =192.168.2.4

IP AZBox=192.168.2.8

 

NFS enabled op NAS, gedeelde map gemaakt op 192.168.2.4/Movies met NFS rechten ingesteld voor 192.168.2.8 (toewijzing aan guest, admin en geen alle geprobeerd).

 

Groeten ftjl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
mount -t nfs -o rsize=8192,wsize=8192 192.168.2.4:/Movies /DATA/usb1/sda1/recordfile


mount -t nfs -o rw,nolock,proto=tcp 192.168.2.4:/Movies /DATA/usb1/sda1/recordfile

rsize en wsize worden immers door server en client onderhandeld
rw is read-write
proto=tcp kiest in plaats van default het TCP protocol (in netwerk thuis vaak beter, vaak / hoeft niet > probeer ook eens zonder)

afspelen en versies bij AZbox kan ik niet zeggen(geen verstand van)
ciao

Pleasant Street

Tim Buckley

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Tonskidutch,

 

heb het werkend gekregen met jouw aanwijzingen. Bedankt.

 

In de mount moest ik voor nfs ook nog volume1 opnemen van de nas,anders krijg ik permission denied, dus:

 

mount -t nfs -o .... 192.168.2.4:/volume1/Movies /DATA/usb1/sda1/recordfile

 

Voor cifs mount hoeft volume1 er niet tussen.

 

Nu nog automatisch laten mounten na een reboot (moet lukken via scriptje in /DISK2/etc/start.d).

 

AZBox speelt overigens alle videoformaten zo'n beetje af. Zonder probleem ook files > 12GB. Opnames > 1GB ook geen probleem.

 

Met firmware versie 4931 kunnen opnames van AZBox ook nog afgespeeld worden met de movieplayer. Versies later dan 4931 hebben blijkbaar een ander opnameformaat. Kunnen niet meer met de movieplayer worden afgespeeld, alleen nog maar via TV menu-item "afspelen opnames".

 

Vraag:

- heb nog steeds de USB stick nodig (om opname in het menu te enablen) om op te kunnen nemen naar NAS. Kan dit ook nog anders?

 

groeten ftjl

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Scriptje werkt.

 

Nee, hoef niet telkens te booten (geef toe dat de AZBox minder stabiel is dan mijn DM7020, maar ja die geeft geen HD weer).

 

Het gaat me ook niet zozeer om het feit dat ik het nodig heb, maar wil graag weten hoe een en ander werkt. Je leert het meest door lezen, zelf proberen, testen en debuggen. Blijft tenslotte hobby. Alleen jammer dat ik ook nog moet werken voor de kost.

 

Groeten ftjl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...