Ga naar inhoud


Hoe NAS mounten i.p.v. interne HDD?


Perdi

Aanbevolen berichten

Over het gebruik van een NAS i.p.v. een interne HDD is verspreid in dit forum al het één en ander te vinden.

 

Wat wil ik?

NAS gebruiken i.p.v. een interne HDD, want die staat er niet voor niets! smile De mount moet gebruik maken van CIFS.

Om de NAS te mounten heb ik deze oplossing gevonden (met dank aan Wian en anderen):

 

- Steek een USB-stick in de AZbox, die wordt automatisch gemount (/DATA/usb1/sda1). Op die stick worden automatisch door de AZbox 2 mapjes aangemaakt: pvrfile en recordfile.

- via telnet enter je dit mount commando: mount -t cifs //10.0.0.8/azrecord -o user=azbox,password=azbox,rsize=8192,wsize=8192 /DATA/usb1/sda1/recordfile

 

Het ip-adres van de NAS is hiet 10.0.0.8 en de gedeelde map is azrecord. Op de NAS is een user aangemaakt met lees en schrijfrechten: user azbox met password azbox.

Het pad wwar de mount moet worden gemaakt is /DATA/usb1/sda1/recordfile.

 

Na enter van het commando is de netwerk mount direct beschikbaar en je kan opnemen en afspelen. So far so good!

Nu heb ik alleen nog een grote hekel aan het intypen van die mountregel. Vooral omdat die na een reboot van de box moet worden herhaald.

Toch, de mount is een succes en er valt mee te leven.

 

 

Wat wil ik nog meer?

Simpel, niet meer opnieuw hoeven intypen van de mountregel.

Hoe? Door het aanpassen van het bestandje fstab of het vastleggen van de regel (en liefst ook het editen en uitbreiden ervan) met een werkende plugin.

 

Het aanpassen van fstab heb ik geprobeerd, maar dat lukt niet omdat de wijziging na een reboot weer weg is.

Het gebruik van een plugin (al diverse voorbeelden geprobeerd en variaties daarop gemaakt) werkt bij mij niet. Ik zal wel iets fout doen maar ik weet niet wat. Het enige dat ik krijg is een zwart beeld en dat kan ik alleen veranderen door op de exit knop te drukken. De mount is dan niet gemaakt en ik ga met weer naar telnet enz.

 

 

Mijn twee vragen zijn:

 

1. Hoe kan ik een netwerk mount in fstab zetten, zodat die bij een reboot er nog in staat en hoe moet die regel er uit zien om ook te werken (fstab -tijdelijk- writable maken).

 

2. Hoe krijg ik een mount aan de praat vanuit de plugin 'mount'?

 

 

Als 1 is opgelost is 2 niet meer nodig, maar ik wil het graag allebei weten.

Wie heeft hier een werkende, geteste oplossing voor?

Groeten, Perdi

GigaBlue Quad+ * GigaBlue 800UE+ * Synology DS411j NAS * WaveFrontier T90 28.2E-5W * draaibaar 1m.

Link naar reactie
Delen op andere sites


De gewone mount regel zou in Fstab moeten werken, maar nu ben ik ook weer niet zo´n linux goeroe.

Ik heb dit in ubuntu in fstab aan de praat gekregen voor m´n NAS, in de azbox nog niet naar gekeken.

 

Hoe ik het nu doe: via MAZ2.0

Deze bevat een telnet-client en je kan scripts opslaan. Je kan zelfs een aantal regels meteen achtereenvolgens uitvoeren.

Ik heb een aantal regels hierin staan om ook inderdaad te mounten naar m'n NAS, dit werkt perfect en supersnel.:D

Idd wel na iedere reboot opnieuw uitvoeren.

 

edit: dit dus: MAZ2.0

Azbox Premium HD (DVB-S2, DVB-T)

Wavefrontier T55 4xLNB ( 13-19-23-28 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Tonskidutch, al heb ik helaas niets aan je antwoord.

 

Effe nadenken is mij niet vreemd, evenals zoeken. Misschien heb je er effe overheen gelezen dat ik al meldde dat er al het nodige over dit onderwerp is geschreven. Dat was me dus niet ontgaan, ook niet het topic dat jij aanhaalde. mad

 

Als het mij was gelukt om met die postings mijn probleem op te lossen, dan had ik mijn vragen niet gesteld, begrijp je? smile

 

Het kan natuurlijk ook zijn dat ik een namaak 'linux dvb-s box' heb, hopelijk heb ik mijn vraag dan niet in het verkeerde subforum geplaatst haha!

 

Ik heb overigens bewust over dit onderwerp een topic gestart, zodat anderen de info en oplossingen ook bij elkaar kunnen terugvinden. Ik weet zeker dat jou dat ook zal aanspreken. sick

 

off topic:

De smilies hebben de kleuren van een verkeerslicht! Leuk hè!

on topic

cry

Groeten, Perdi

GigaBlue Quad+ * GigaBlue 800UE+ * Synology DS411j NAS * WaveFrontier T90 28.2E-5W * draaibaar 1m.

Link naar reactie
Delen op andere sites

[Off topic]Rustig Perdi, denk aan je hart wink[/off topic]

 

Ik wil ook nog graag 2 plugins, mount en unmount. Heb daar al wat materiaal voor gevonden, maar nog niks concreet werkends.

 

Mocht ik dat een keer aan de praat krijgen, horen jullie het hier.

Azbox Premium HD (DVB-S2, DVB-T)

Wavefrontier T55 4xLNB ( 13-19-23-28 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Wat mij betreft is er niets aan de situatie veranderd. Mounten van mijn NAS doe ik voorlopig op de manier die ik in de topic start heb beschreven:

- stop een USB-stick in de AZbox; daar wordt automatisch het benodigde mapje recordfile aangemaakt;

- gebruik de mount regel zoals aangegeven.

 

Op aangeven van Ribbe82 gebruik ik nu MAZ2.0 om de mountregel naar de AZbox te sturen. In dat programma kan je Telnet commando's vastleggen voor hergebruik. Dat werkt handiger dan elke keer opnieuw intypen.

 

Verder geen vorderingen dus. Heb jij nog zinvolle aanvullingen of nieuwe ideeën?

Groeten, Perdi

GigaBlue Quad+ * GigaBlue 800UE+ * Synology DS411j NAS * WaveFrontier T90 28.2E-5W * draaibaar 1m.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het mounten dmv de mountregels werkt an sich goed.

 

Op een ander forum vond ik een handleiding om je specifieke mountregels in een opstartscript van de Azbox te plaatsen, zodat bij elke reboot de mounts automatisch weer aangemaakt worden.

 

Pagina 1 en 2 beschrijven hoe je een NFS share kan opzetten in een synology NAS, de Azbox ondersteund (nog) geen NFS dus hier heb je totaal niks aan.

Overslaan en beginnen op pagina 3 dus.

Let op: ik heb dit nog niet kunnen testen, chronisch tijd tekort deze decembermaand. Maar goed, ik zie niet wat hier zou kunnen misgaan.

 

Credits naar Snelroy.

Werkt het wel/niet? Post het even hier...

 

Succes

Mount_azbox_handleiding.pdf

Azbox Premium HD (DVB-S2, DVB-T)

Wavefrontier T55 4xLNB ( 13-19-23-28 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb natuurlijk niet zo'n mooie azbox maar zou er wel een en ander mee proberen

 

script bij opstarten oproepen

 

Citaat:
Bonjour,

 

Tu mets ton script dans /DISK2/etc/start.d et le nom de ton script doit impérativement commencer par: SxxLeNomDuScript (où xx est un chiffre).

 

Tout ce qui se trouve dans /DISK2/etc/start/d est éxécuter dans l'ordre des xx.

Contents:

 

dus als voorbeeld een script dat bij booten in volgorde verwerkt wordt:

Code:
#!/bin/shsleep 10echo "Mounting NAS Movies"mount -t nfs xxx.xxx.xxx.xxx:/media/Videos /DATA/movie/NAS -o rw,nolock,soft,rsize=8192,wsize=8192

 

hetgeen je opslaat op /DISK2/etc/start.d/S98MountReadyNASMovies.sh

 

volgens iemand anders gaat het ook met een aanpassing in module.seq via openXcas en wel zo:

CCcamCAS

gCam

mgcamd

Multicase

NAS (EDIT *)

...

module.seq

 

* EDIT

#! / Bin / sh

sleep 10

mount.cifs / / NAS.IPADRESSE/NASFREIGABE.1 / data / image-o = username, pass = xxx

mount.cifs / / NAS.IPADRESSE/NASFREIGABE.2 / data / download-o username =, pass = xxx

mount.cifs / / NAS.IPADRESSE/NASFREIGABE.3 / DATA / movie-o = username, pass = xxx

mount.cifs / / NAS.IPADRESSE/NASFREIGABE.4 / data / music-o username =, pass = xxx

mount.cifs / / NAS.IPADRESSE/NASFREIGABE.5 / DATA / registration-o = username, pass = xxx

 

gezonde resultaten zonder dat de box vastloopt heb ik niet gevonden voor je (is cifs en nfs als voorbeeld)

 

de fstab editen als methode voor het mounten bij opstarten kan principieel maar de vraag is dus waar wordt + wanneer de fstab aangeroepen kun je misschien enkel door een bootlog aan te leggen

 

zonder het systeem te kunnen doorspitten weet ik niet goed te helpen

of het per autofs kan of per fstab? nog niet duidelijk.

ciao

 

ah kijk Ribbe82 heeft ook al iets aardigs gevonden/gepost tijdens het schrijven van mijn bericht...

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ribbe82 en Tonskidutch, bedankt voor jullie zoekwerk!

 

De handleiding van Ribbe82 heb ik net getest en het werkt (met CIFS). Na een reboot van de AZbox wordt de mount weer keurig weergegeven. smile

Dat is precies wat ik nog wilde. Als ik weer even tijd heb zal ik eens kijken of de AZbox (per ongeluk?) toch NFS ondersteunt, je weet maar nooit.

 

De methode van Tonskidutch ga ik vanavond nog proberen, uiteraard meld ik hier of dat ook gelukt is.

 

Nogmaals, bedankt voor jullie hulp!

Groeten, Perdi

GigaBlue Quad+ * GigaBlue 800UE+ * Synology DS411j NAS * WaveFrontier T90 28.2E-5W * draaibaar 1m.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit ben ik nog tegen gekomen.(flower)

Misschien heb je er wat aan is wel van febr.2009.

 

Mountplugin

 

De stappen die ik doorlopen heb:

 

Met telnet ingelogd

 

Zorgen dat ik schrijfrechten heb:

mount -o remount,rw -t ext3 /dev/hda1 /MMP

 

Maak mountstart.sh aan in /MMP/usr/bin/ . Hierin staat bij mij:

mkdir /DATA/movie/MOVIE-HD

mkdir /DATA/movie/clips

mkdir /DATA/movie/movies

mount -t cifs //10.0.0.19/MOVIE-HD /DATA/movie/MOVIE-HD -o username=user,password=pass

mount -t cifs //10.0.0.19/clips /DATA/movie/clips -o username=user,password=pass

mount -t cifs //10.0.0.19/movies /DATA/movie/movies -o username=user,password=pass

 

Vervolgens juiste rechten toekennen aan mountstart.sh:

chmod 777 mountstart.sh

 

In S.sh (MMP/usr/bin/ )heb ik de volgende regel toegevoegd om het script automatisch te starten bij het opstarten van de box:

 

/MMP/usr/bin/mountstart.sh

 

 

Het spreekt uiteraard voor zich dat 10.0.0.19 mijn andere computer is waar de media op geshared staat. En na een update van de firmware overschrijft hij alles en kun je alles weer opnieuw toevoegen :flower:

 

Misschien heb je hier ook nog wat aan.

 

#!/bin/sh

#

# network disk mounting service for AZBOX Elite/Premium

# instead of internal or external hdd

#

 

export PATH=/bin:/sbin:/usr/bin:/usr/sbin

 

# IP of the network storage point (Samba or NFS-Server)

NETDEVICE = 192.168.0.1

# Shared directory on the Samba or NFS Server

NETDIR = Post

# Directory mapping from netdisk to azbox

MOVIES = filme

PICTURE = bilder

MUSIC = musik

RECORDING = recording

RECORDFILE = recordfile

PVRFILE = pvrfile

DOWNLOAD = download

 

 

start() {

echo "starting netdisk"

 

if [ -e /tmp/HAVE_HDD ]; then

echo "intern hdd already mounted"

exit 0

fi

 

/sbin/ping -c 1 $NETDEVICE | grep round-trip

if [ $? = 1 ]; then

echo "netdisk not online"

exit 0

fi

 

if [ ! -e /DATA/netdisk ]; then

echo "make dir /DATA/netdisk"

mkdir -p /DATA/netdisk

fi

 

# activate for samba shares

/bin/mount -t cifs -o username=guest,rw,noatime,rsize=16384,wsize=16384 //$NETDEVICE/$NETDIR /DATA/netdisk

# activate for nfs shares

#/bin/mount -t nfs -o username=???,rw,noatime,rsize=16384,wsize=16384 $NETDEVICE://$NETDIR /DATA/netdisk

 

if [ $? = 1 ]; then

echo "failed to mount netdisk"

exit 0

fi

 

touch /tmp/HAVE_HDD

#chmod 777 /DATA/netdisk

 

if [ ! -e /DATA/netdisk/$MOVIES ]; then

echo "make dir /DATA/netdisk/$MOVIES"

/bin/mkdir -p /DATA/netdisk/$MOVIES

fi

rmdir /DATA/movie

/bin/ln -s /DATA/netdisk/$MOVIES /DATA/movie

 

if [ ! -e /DATA/netdisk/$PICTURE ]; then

echo "make dir /DATA/netdisk/$PICTURE"

/bin/mkdir -p /DATA/netdisk/$PICTURE

fi

rmdir /DATA/picture

/bin/ln -s /DATA/netdisk/$PICTURE /DATA/picture

 

if [ ! -e /DATA/netdisk/$MUSIC ]; then

echo "make dir /DATA/netdisk/$MUSIC"

/bin/mkdir -p /DATA/netdisk/$MUSIC

fi

rmdir /DATA/music

/bin/ln -s /DATA/netdisk/$MUSIK /DATA/music

 

if [ ! -e /DATA/netdisk/$RECORDING ]; then

echo "make dir /DATA/netdisk/$RECORDING"

/bin/mkdir -p /DATA/netdisk/$RECORDING

fi

rmdir /DATA/recording

/bin/ln -s /DATA/netdisk/$RECORDING /DATA/recording

 

if [ ! -e /DATA/netdisk/$RECORDFILE ]; then

echo "make dir /DATA/netdisk/$RECORDFILE"

/bin/mkdir -p /DATA/netdisk/$RECORDFILE

fi

rmdir /DATA/recordfile

/bin/ln -s /DATA/netdisk/$RECORDFILE /DATA/recordfile

 

if [ ! -e /DATA/netdisk/$PVRFILE ]; then

echo "make dir /DATA/netdisk/$PVRFILE"

/bin/mkdir -p /DATA/netdisk/$PVRFILE

fi

rmdir /DATA/pvrfile

/bin/ln -s /DATA/netdisk/$PVRFILE /DATA/pvrfile

 

if [ ! -e /DATA/netdisk/$DOWNLOAD ]; then

echo "make dir /DATA/netdisk/$DOWNLOAD"

/bin/mkdir -p /DATA/netdisk/$DOWNLOAD

fi

rmdir /DATA/download

/bin/ln -s /DATA/netdisk/$DOWNLOAD /DATA/download

}

 

stop() {

/bin/umount /DATA/netdisk

rm /tmp/HAVE_HDD

}

 

restart() {

stop

start

}

 

case "$1" in

start)

start

;;

stop)

stop

;;

restart|reload)

restart

;;

*)

echo $"Usage: $0 {start|stop|restart}"

exit 1

esac

 

exit $?

 

 

There is now a method for adding your own startup sh scripts to the AZBox. Simply copy your own SH file to /DISK2/etc/start.d

 

It should have the naming format S1xxxxx.sh

 

For extra scripts create S2xxxxxx.sh and so on.

 

These files should remian after software update, unlike the previous method of editing s.sh where the s.sh script got overwritten each upgrade.(dit is van 07-09)

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Perdi
Ribbe82 en Tonskidutch, bedankt voor jullie zoekwerk!

De handleiding van Ribbe82 heb ik net getest en het werkt (met CIFS). Na een reboot van de AZbox wordt de mount weer keurig weergegeven. smile
Dat is precies wat ik nog wilde. Als ik weer even tijd heb zal ik eens kijken of de AZbox (per ongeluk?) toch NFS ondersteunt, je weet maar nooit.

De methode van Tonskidutch ga ik vanavond nog proberen, uiteraard meld ik hier of dat ook gelukt is.

Nogmaals, bedankt voor jullie hulp!


Als ik de handleiding van Ribbe82 uitvoer bijft mijn Azbox hangen in "Startting...." en gebreurd er niets meer... frown
Ben nu de FW maar weer terug aan het zetten...hopelijk werkt hij daarna weer!

Hij doet het weer! :D Weet niet wat er nou mis was!

Azboz HD premium met DVB-C&S + (kabel Ziggo) Cisco 8485DVB HD DVR

ArchSat & 5 LNB's 28,2E-23,5E-19,2E-13E-1W

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik ook gehad! Bij mij kwam ik uit het zwarte scherm met exit.

Stond bij mij een typefout in het script. wink

Groet Niek

 

Xtrend ET 9000, Amiko Alien SHD-8900, Azbox Elite HD (DVB-C), Azbox Premium HD (DVB-S2), Azbox Premium HD (DVB-S2 en DVB-C),

3 x Kathrein Ufs910, Kathrein Ufs922, SAB 97 cm offset Schotel met 2 smart Quad LNB's voor Astra's 19.2 en 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...