Ga naar inhoud


LNB defect of LNB-ingang op de switch?


phum3

Aanbevolen berichten

Het vriesweer van de laatste periode is bij ons vermoedelijk de oorzaak dat we sinds enkele dagen het signaal van 19,2E niet meer kunnen ontvangen. Voor zover ik weet kan dit enkel een defecte LNB zijn, of een defect aan de switch. Of zou dit ook aan de tuner kunnen liggen van de dreambox? Maar alle andere satellieten kan ik nog wel perfect ontvangen. Ik heb ook al de settinglijst vervangen en de LNB-settings in de dreambox configuratie nagekeken om zeker te zijn dat hier het probleem niet zat. Maar bij het scannen vindt hij nog steeds niets op 19,2E (geeft tijdens het scannen wel geen foutmelding, hij vindt alleen geen transponders/zenders). Als ik in een gedownloade settinglijst op een zender van 19,2E ga staan, krijg ik de melding "Afstemmen mislukt" (image OpenPLi).

 

Op het dak staat een wavefrontier met 11 quad LNB's (Edision QSL-6) en 4 diseqc switchen (EMP Centauri S16/1PCP-W3). Tot voor kort heeft dit steeds perfect gewerkt, maar nu dus op 1 ontvanger geen signaal meer voor Astra 19,2E.

 

Het dak op gaan om het probleem op te lossen, wat uiteraard uiteindelijk wel zal moeten, is zeker met dit weer niet simpel (schotel is spijtig genoeg zeer moeilijk bereikbaar, maar er was geen andere oplossing, anders geen vrij zicht op het zuiden). Dus dit doe ik dan ook het liefst maar één keer om het probleem ineens te verhelpen. Probleem: een reserve LNB heb ik, een reserve switch niet.

 

De vraag: kan ik op één of andere manier met mijn ontvanger uittesten of het de LNB is die defect is (dan kan ik deze dus gaan vervangen), of dat de switch de oorzaak is (dan moet ik eerst een nieuwe bestellen). Anders moet ik eerst het dak op om dit uit te proberen. Op de 3 andere ontvangers werkt alles nog perfect (dus ook 19,2E). Kan het dat op een quad-LNB 3 aansluitingen nog perfect werken en de 4de niet meer? Of kan dit niet en ligt dus de oorzaak zeker aan de LNB-ingang op de disecq switch?

 

Alle info welkom. Mvg, Piet.

Link naar reactie
Delen op andere sites


wat je eerst kan doen de conrectors van plaats ver wisselen op disec switch

en dat verander je ook even in het menu zo kan je zien of de disec switch stuk is

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is het een optie om een kabel te leggen van de dichtsbijzijnde andere ontvanger-coax naar je probleem ontvanger .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alvast bedankt voor de reacties.

 

@satencom

Op die manier kan ik inderdaad 100% zeker weten dat het de switch is. Probleem: de switchen staan mee op het dak. Dus om dit te kunnen controleren zal ik toch het dak op moeten.

 

@trust

Ik heb mijn ontvanger afgekoppeld en even aangesloten bij de buren (is één van de 3 andere ontvangers). Dan werkt inderdaad alles normaal. Dus aan de ontvanger of de configuratie van de ontvanger ligt het dus zeker niet.

 

Ik ga vanmiddag dan toch maar een poging wagen om het dak op te geraken. Met de reserve LNB in de hand. Hopelijk is het vocht bij de LNB zoals Dogeatdog aangeeft, dan is het snel opgelost. Anders vervang ik misschien best de betreffende LNB sowieso voor de zekerheid (om te voorkomen dat er misschien opnieuw vocht in de LNB zou geraken als deze ergens een barstje of iets dergelijks zou hebben). Op het dak kan ik dan als het nodig is ook de test van Satencom even uitvoeren.

 

Nogmaals bedankt voor de reacties en hopelijk kan ik straks terug naar de zenders van 19,2E kijken smile

 

Groetjes, Piet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DreamSat06
Origineel bericht van: phum3
Alvast bedankt voor de reacties.



Ik ga vanmiddag dan toch maar een poging wagen om het dak op te geraken. Met de reserve LNB in de hand.
smile

Groetjes, Piet


Pas op met de kabels. Door de vorst breken die bij de minste aanraking.
Advies: wacht tot het niet meer vriest.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou ik ook liever doen, maar het vrouwke blijft maar zagen dat ze haar vlaamse soapkes niet meer kan zien en ze geven hier nog zeker tot na het weekend zwaar vriesweer. Dus ik vrees dat het anders nog wel even zou kunnen duren voor ik het dak zal op kunnen. Op dit moment is het hier windstil. Het vriest wel, maar het dak op zonder wind scheelt toch al een pak. Vandaar dat ik het probleem deze namiddag wou proberen op te lossen.

 

Bedankt voor de goeie raad, maar ik vrees dat het vrouwke in dit geval haar gelijk zal krijgen (met andere woorden, ze zal zeggen: "Dan moet ge maar voorzichtig zijn. Vooruit, muts op, handschoenen aan, en naar boven". smile

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DreamSat06

phum3,

 

tegen dergelijke krachten kan je niet op. Ik vrees alleen dat je de reparatie niet / nietgoed voor elkaar krijgt.

Slaap je dan vannacht op de bank ? laugh

 

Toch succes. We horen wel hoe het afgelopen is wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blij dat ik terug heelhuids beneden ben.

 

Bleek inderdaad een probleem met de LNB te zijn. Heb deze vervangen met het reserve exemplaar dat we nog hadden liggen en alles werkt terug zoals het hoort. Vrouwke blij en ik ook, moet ik gelukkig niet op de bank slapen vannacht wink

 

Aan de LNB zelf is niets van beschadiging of iets dergelijks te zien. Ook bij het los draaien van de kabels is mij niets speciaal opgevallen (vocht, ijs, ...). Zal hem rustig laten ontdooien en dan zullen we hem van de zomer als we nog eens op het dak moeten zijn, nog wel eens uittesten.

 

Hier is iedereen in ieder geval opnieuw gelukkig.

 

Groetjes en bedankt voor alle goede raad en info. smile

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Jeroensky
Origineel bericht van: phum3
Zou ik ook liever doen, maar het vrouwke blijft maar zagen dat ze haar vlaamse soapkes niet meer kan zien en ze geven hier nog zeker tot na het weekend zwaar vriesweer. smile


Benader je partner zoals Kabouter Wesley het zou doen!

BESCHAAM JE DUIFKE! :D
kabouterWesley.jpg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...