Ga naar inhoud


Zin of onzin: Momentsleutel voor F Connectoren


vGnp

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: ceesv
Schroeven of krimpen, mits op de juiste manier, met de juiste materialen uitgevoerd, zijn beide methoden electrisch gezien even goed.




Ceesv, dit onderwerp is wat mij betrefd voldoende aan bod geweest.
Ik wou het dus hier ook bij laten.

Hobby gr. Wiel. :D

Door kennis delen, wordt men wijzer.

 

Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot.

Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm

Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Nou Sjaak,bij upc is een moment sleutel toch echt wel verplicht!

Voordeel is dat bijna elke f-con even vast zit!

Weet niet in welke regio je wel eens in de hub,s zit maar bij ons is het toch echt verplicht.

En dat geldt voor echt alle f-connectors.

Er is op dit moment maar 1 meet apparaat die verplicht gebruikt mag wordenen, dat zijn de meters van JDSU(sda 5000 of dsam).

Met andere aparaten mag je geen aktieve aparatuur inregelen.

Uitgezonderd technicians die headends inregelen,dan mag het met een spec.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: manta
Nou Sjaak,bij upc is een moment sleutel toch echt wel verplicht!
Voordeel is dat bijna elke f-con even vast zit!
Weet niet in welke regio je wel eens in de hub,s zit maar bij ons is het toch echt verplicht.
En dat geldt voor echt alle f-connectors.
Er is op dit moment maar 1 meet apparaat die verplicht gebruikt mag wordenen, dat zijn de meters van JDSU(sda 5000 of dsam).
Met andere aparaten mag je geen aktieve aparatuur inregelen.
Uitgezonderd technicians die headends inregelen,dan mag het met een spec.


De SDU5000 is ook bekend als een "stealth" en is een enorm handig meetinstrument. Vooral als ie is uitgerust met Pathtrack.

Om nog even op dat momentsleuteltje te komen: naast dat tooltje is er ook nog een speciale kniptang die de kern van de f-connector exact op maat snijdt. Die wordt overigens niet overal gebruikt.

Die patchkabeltjes waar sjaak over verteld heb ik ook een tijdje gemaakt. Daar gebruiken ze die leuke f-connectortjes. Wat een rotdingen smile

Alles kan: Wim Kan, koffiekan, Sandokan..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: paardengek
Bij deze toepassing is het grote onzin. En ik weet waarover ik praat. Ik ben zelf onderhoudsmonteur en heb regelmatig een momentsleutel vast. Iets wat handvast gedraait moet worden, moet dus zonder gereedschap vastgezet worden. Dat is handvast en niets anders. En je ziet het op de foto, ik gebruik dus gewoon hele andere f-konnektors dan hier wordt bedoeld, maar ook de gewone f-konnektors draai ik gewoon handvast aan met mijn handen ( tussen de duim en wijsvinger ).

De bedoeling van het niet te strak aandraaien is het kapot draaien van de f-konnektors c.q. aansluitpunt. Het materiaal is immers van messing en kan dus weinig hebben. Bovendien neemt zo'n f-konnektor totaal geen kracht op. Dit in tegenstelling van andere situaties, waarbij wel een momentsleutel benodigd is ( wielbouten, koppelingsbevestigingen, cilinderkopbouten etc. ).

Met vriendelijke groet, paardengek

Heb jij wel eens van trilproeven gehoord, of ohmse weerstand?. Die specificatie zal er niet voor niets zijn, anders zou het aandraaimoment bij elke connector exact gelijk zijn.

En bij wielbouten, en cilinderkopbouten zal het sneller en duidelijker opvallen (rokend wiellager, of lekkende cilinderkop).

Er zijn ook mensen die het aandraaien van wielmoeren met een momentsleutel onzin vinden!.

Je moet een bout zien als een elastiekje, als je hem te hard uittrekt kan die breken, bovendien is de trekkracht dan lager!.
Denk hierbij aan je wiel...

Ik het geval van de F connector, blijft ie gewoon zitten ook als er trillingen zijn, en de electrische weerstand is lager.





Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heeft mede te maken met ruis in de retourband. Als je losse connectors hebt vormt zich na een tijdje een oxyde laagje op de tap die de retourband nadelig kan beinvloeden. Draai je hem te vast dan kan de tap afbreken. Daarom gebruiken ze een momentsleuteltje. En (teveel) ruis wil je niet hebben in de retourband want dan gaan alle modems onderuit.

Alles kan: Wim Kan, koffiekan, Sandokan..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan gebruik je toch zo'n momentsleutel. Ik blijf in het in ieder geval grote onzin vinden. Bovendien gebruik ik f-konnektoren zonder een zeskant..............

 

Ik denk, dat je nog veel leren moet op het gebied van mechanica c.q. elektrische verbinden.

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: paardengek
Dan gebruik je toch zo'n momentsleutel. Ik blijf in het in ieder geval grote onzin vinden. Bovendien gebruik ik f-konnektoren zonder een zeskant..............

Ik denk, dat je nog veel leren moet op het gebied van mechanica c.q. elektrische verbinden.

Met vriendelijke groet, paardengek


Ik vond het eerlijk gezegd ook onzin totdat ik de ware reden hoorde. En dit alles geldt voor cai netten en niet voor de schotel.

Over je laatste opmerking: een schotel is iets heel anders dan een cai net. Bovendien is dat sleuteltje alleen bedoelt voor de cai monteur en niet voor schotel installateurs. Die hebben misschien wel een waterpomptang :D

Alles kan: Wim Kan, koffiekan, Sandokan..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...