Ga naar inhoud


Zin of onzin: Momentsleutel voor F Connectoren


vGnp

Aanbevolen berichten

Zo nu en dan kom ik via Google uit op een webshop, waar satellietontvangst spulletjes worden verkocht.

Zo ook eerder deze week. Ik blader dan eens rond, omdat ik altijd wel nieuwsgierig ben naar wat er allemaal op dat gebied te koop is.

Ik kwam nu iets tegen waarvan ik me eigenlijk afvraag of het nut heeft.

 

Zoals de titel van het topic al aangeeft, gaat het om een momentsleutel voor het aandraaien van F-Connectoren.

Zie bijlage.

 

vGnp

 

post-40989-1318260639,6772_thumb.jpg

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Niks waard natuurlijk, met een steeksleutel kom je niet weg als er meerdere pluggen naast elkaar zitten.
Ik gebruik zelf zo´n 6 kantig alu pijpje die kun je om de kabel en over de plug schuiven en kun je de plug zo los of vast draaien.
Je hebt ze ook als een soort open dopsleutel met een lang handvat eraan laugh

Zowel het alu 6-kantje als die met die lange steel heb ik zelf ook.
Maar ze vermelden er zelfs het moment bij, te weten 3,4 Nm

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: vGnp
een (moment)sleutel voor het aandraaien van F-Connectoren

Een F-connector met eender welke sleutel aandraaien IS UIT DEN BOZE!
Gewoon zo hard mogelijk met de vingers aandraaien is de boodschap: zo ga je NOOIT de contacten op de print (vooral deze van de middenkern) kapotdraaien. Gebeurd niet vaak maar als het zo ver komt is de LNB foetsie!

Gerdy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wel. Maar dat zijn wel f-konnektors, die rond zijn en dus geen zeskant hebben.

Maar, die gewone f-konnektors draai ik vast met de hand, maar bij het los draaien maak ik wel gebruik van steeksleuteltje 11.

 

Zo'n momentsleutel hiervoor vind ik grote onzin. Een ieder, die er gevoel bij hebt, draait het f-konnektor niet stuk of dol, zodanig dat de LNB ook beschadigd wordt.

Dus gewoon met de hand vastdraaien is mijn advies.

 

Met vriendelijke groet, paardengek

post-15016-1318260640,6258_thumb.jpg

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Knap dat je Nm's met je vingers kan voelen!. Dit heeft natuurlijk niks met doldraaien te maken, maar met het optimale aandraaimoment (treksterkte). Ik zou hem wel willen hebben. Ik heb een momentsleutel voor het zwaardere werk 10-100Nm en vind het een fantastisch stuk gereedschap! Zeker geen onzin, ook niet bij deze toepassing!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij deze toepassing is het grote onzin. En ik weet waarover ik praat. Ik ben zelf onderhoudsmonteur en heb regelmatig een momentsleutel vast. Iets wat handvast gedraait moet worden, moet dus zonder gereedschap vastgezet worden. Dat is handvast en niets anders. En je ziet het op de foto, ik gebruik dus gewoon hele andere f-konnektors dan hier wordt bedoeld, maar ook de gewone f-konnektors draai ik gewoon handvast aan met mijn handen ( tussen de duim en wijsvinger ).

 

De bedoeling van het niet te strak aandraaien is het kapot draaien van de f-konnektors c.q. aansluitpunt. Het materiaal is immers van messing en kan dus weinig hebben. Bovendien neemt zo'n f-konnektor totaal geen kracht op. Dit in tegenstelling van andere situaties, waarbij wel een momentsleutel benodigd is ( wielbouten, koppelingsbevestigingen, cilinderkopbouten etc. ).

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Na heel vast komt meestal plotseling erg los. wink

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het tooltje wat Sjaak heeft is wel handig hoor, vooral bij multiswitches etc. Alleen moet je dan wel op gevoel draaien....

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: paardengek
Bij deze toepassing is het grote onzin. En ik weet waarover ik praat. Ik ben zelf onderhoudsmonteur en heb regelmatig een momentsleutel vast. Iets wat handvast gedraait moet worden, moet dus zonder gereedschap vastgezet worden. Dat is handvast en niets anders. En je ziet het op de foto, ik gebruik dus gewoon hele andere f-konnektors dan hier wordt bedoeld, maar ook de gewone f-konnektors draai ik gewoon handvast aan met mijn handen ( tussen de duim en wijsvinger ).

De bedoeling van het niet te strak aandraaien is het kapot draaien van de f-konnektors c.q. aansluitpunt. Het materiaal is immers van messing en kan dus weinig hebben. Bovendien neemt zo'n f-konnektor totaal geen kracht op. Dit in tegenstelling van andere situaties, waarbij wel een momentsleutel benodigd is ( wielbouten, koppelingsbevestigingen, cilinderkopbouten etc. ).

Met vriendelijke groet, paardengek


En daar sluit ik mij helemaal bij aan!!
Handvast is ruim voldoende!! en anders bied een punttangetje ook uitkomst als ze losgedraaid moeten worden.


Origineel bericht van: ceesv
Na heel vast komt meestal plotseling erg los. wink

:Dlaugh:D

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Handvast is ruim voldoende!! en anders bied een punttangetje ook uitkomst als ze losgedraaid moeten worden

----------------------------------------------------------

 

Ook als 'n connector met de hand stevig vastdraait is kan het nog voorkomen, dan hij na langere tijd aan weersinvloeden te zijn blootgesteld, los blijkt te zitten, of te vast waardoor je hem zonder gereedschap niet meer loskrijgd.

ik gebruik altijd 'n klein punttangetje voor zowel vast als losdraaien.

 

Gr. Wiel.

Door kennis delen, wordt men wijzer.

 

Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot.

Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm

Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Origineel bericht van: Wielleke.

ik gebruik altijd 'n klein punttangetje voor zowel vast als losdraaien.

Gr. Wiel.

Wiel, das nou weer amateur prutswerk, voor zo´n oude professionele rot als jij, gebruik het gereedschap waarvoor het gemaakt is :D


Nou Sjaak ik denk dat het met zo'n punttangetje ook niet voor iedereen weggelegt is, maar neem van mij aan dat dat het perfect werkt.
En u.a. doe je dat wel met gevoel.

Gr. Wiel.

Door kennis delen, wordt men wijzer.

 

Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot.

Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm

Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...