Ga naar inhoud


verschil tussen SD en HD in de praktijk valt tegen


spongebob

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Gerard 76
Origineel bericht van: Oldereast
Heb je de folie wel van het scherm gehaald? crazy

:D


Of staat de upscaler van je ontvanger niet op 576i. Dit was bij mijn vader het geval met zijn toppie 7700. Zat ook te mopperen dat hij geen verschil zag. Zat mooi alles op 576i te kijken. wink
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

Inderdaad eerst kijken welke resolutie je ontvanger uitstuurt, die kan immers ook op 576i staan.

 

Verder zijn lang niet alle HD-programma's echt HD. Veel programma's zijn gewoon SD, maar worden geupscaled. Dan zie je slechts marginaal verschil.

 

Het beste kun je kijken naar BBC-HD en Luxe TV HD (niet de commercials), die hebben beide een voortreffelijke beeldkwaliteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel hangt ook af van welke zender je kijkt.

Als je naar een zender met hoge SD kwaliteit kijkt zoals de Zweedse SVT, is het verschil met HD niet echt supergroot. Alles wordt wel scherper, maar je valt niet van je stoel van het verschil.

Dan heb je uiteraard ook het feit dat er bijna geen HD uitzendingen zijn... het meeste is upscaled SD, en dat verschil is minimaal... In dat geval is het vaak beter om naar het SD kanaal te kijken vind ik.

 

Mijn gevoel zegt dat "testuitzendingen" zoals momenteel nog op ARD/ZDF en het Astra HD testkanaal lopen altijd beter zijn dan de "echte" uitzendingen. Voor testfilms kiezen ze echt hoge kwaliteit uit, een gewone film is vaak matiger van kwaliteit.

 

 

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sverige

Mijn gevoel zegt dat "testuitzendingen" zoals momenteel nog op ARD/ZDF en het Astra HD testkanaal lopen altijd beter zijn dan de "echte" uitzendingen. Voor testfilms kiezen ze echt hoge kwaliteit uit, een gewone film is vaak matiger van kwaliteit.


Dat vrees ik ook. Dat zie je bij SD-kanalen immers ook.

De BBC en Luxe TV HD hebben wel een constant hoog niveau, maar de meeste omroepen hebben van zichzelf nou eenmaal niet de (technische) kwaliteit die de BBC al decennia heeft en Luxe TV HD heeft haar bestaansrecht juist te danken aan mooifilmerij.

Dat gezegd hebbende, kwalitatief goede HD-camera's zullen in de loop der tijd steeds goedkoper worden, dus ook budgetzenders kunnen dan een uitstekende kwaliteit bereiken zonder overdreven investeringen. Blijft echter over de bitrate die de aanbieders gebruiken, deze zal met het uitbreiden van het aanbod ongetwijfeld steeds verder verlaagd worden, net zoals dat nu al jaren gebeurt. We moeten hopen dat efficiëntere encoders dat nog een beetje kunnen verlichten.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Origineel bericht van: winwiz
Origineel bericht van: Psychosammie
Ik heb het niet over de technische consequenties. Compressie geeft (afhankelijk van de soort compressie) dataverlies.


Er bestaat ook Lossless compressie.... De H264 codec is erg goed en efficiënt, dus mits goed ingeregeld, zal het dataverlies minimaal zijn.


Heren, een goede compressie geeft geen data verlies. Er zijn codecs welke data verwijderen, dit zijn geen compressors, een goed voorbeeld is MP3.

DM800 HD SE /  VU+ Ultimo / Open Pli

Echo Star 3000 (werkt nog steeds)

Yamaha surround

Batavus fiets met grote bel en achteruittraprem

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...