Ga naar inhoud


Linux op dual boot met raid 0?


Gast gladys

Aanbevolen berichten

Tijdschrift Linux Starter gekocht met probeer/installatie CD Ubuntu 9.10. Vanaf CD starten komt niet verder dan keuze voor taal. Daarna een prompt links boven en alles stil. Geen actie CD drive meer.

 

Ik heb een dual boot systeem met 2 x XP op een 1Gb en daarnaast raid 0 met 2 raptors. Bij installeren van Windows wordt gevraagd om een driver voor alternatieve massa media. Hier komt geen vraag en gebeurd er niets.

 

Hoe dit op te lossen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


probeer eens op te starten zonder dat je HDD aangesloten zijn? Kunnen we tenminste uitsluiten dat het aan de raid 0 ligt.

 

Het zou daar niet aan mogen liggen want de Live CD gaat niet naar je HDD schrijven maar toch ...

 

En kan je aangeven welke hardware er in je PC zit? je zegt 2 x XP op 1Gb? dat lijkt met een beetje kleine HDD.

 

En gebruik je de "hardware" raid-0 van je moederboard?

 

Misschien dat net jou moederboard niet zo maar 1 2 3 herkent wordt, maar dat je een opstart optie meemoet geven aan Ubuntu.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry voor de typefout. HDD is 1GB. Daarop staat 1 x XP. Daarnaast 2 x 74GB WD raptors in raid 0 met de andere XP. Mobo is MSI RS480M2 met een Opteron 170 in socket 939. Geheugen 2GB. Raid0 zit op het mobo en is via de bios te kiezen. Bij installatie XP is daarvoor een raid driver vanaf floppy nodig.

 

Opstarten zonder HDD's ga ik proberen. (3 sata kabels los). In het bios dan de raid uitzetten denk ik. Ik vraag me op voorhand af of het werkt. Opstarten vanaf een CD zou zonder de raid configuratie of de dual boot in de MFT moeten gaan.

Wordt vervolgd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels geprobeerd met alle sata schijven los. In bios raid controler af gezet. Opstarten vanaf Linux CD. Keuze Nederlandse taal. Daarna Ubuntu uitproberen zonder installatie. Enter.

CD drive geeft enige actie. Stopt en een cursor links boven. That' all.

 

Er is een optie Check disk for defects. Zelfde verhaal. Verder dan een cursor links boven kom ik niet. Ik had gedacht dat deze Linux distributie probleemloos in het geheugen zou draaien. Niet dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ubuntu kan prima vanuit het geheugen draaien, maar blijkbaar gaat er iets niet lekker met het detecteren van jou hardware. Ik zie dat je moederboard gebruik maakt van een ATI chipset. Daar zit het probleem, deze wordt (blijkbaar) nog niet goed ondersteund door Linux in het algemeen.

 

Misschien dat je wat van de verschillende parameter kan proberen die je op kan geven bij het starten (zie onder in je scherm, F2 etc)

 

Als ik google op ubuntu live cd en jou moederboard dan zie ik meer mensen die hier problemem mee hebben.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gok dat je een SATA DVD unit hebt.

Kijk eens of je de SATA interface in je BIOS op IDE/ATA mode kan zetten (of legacy)... Het is alweer tijden geleden dat ik een PC onder handen heb gehad, dus ik kan fout zitten....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 2 DVD apparaten zitten op IDE-0 als M/S.

 

Het enige dat wel werkt is kiezen voor de memorytest op de Linux 9.10 CD. Ik krijg dan Ahtlon 64 X2 2000MHz i.p.v. Opteron maar de geheugentest loopt.

 

Ik ga proberen of via F2 iets te doen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

F2 blijkt voor de taalkeus te zijn. F4 modi heeft

Grafisch veilige modus

Een CD met vernieuwde stuurprogramma's

OEM installatie Dat alles is de oplossing niet.

 

F6 other options laat wat meer zien

acpi=off

noapic

nolapic

edd=on

nodmraid

Alleen vrije software

 

Ik heb de middelste 4 opties aangekruist. Er komt dan een bureuablad met boven en onder een dunne witte balk.

Bovenin Applications Places System een firefox icoon en een vraagteken. De cursur ergens op klikken geeft gen respons.

Op de onderste balk 3 onleesbare icoontjes die ook niet reageren.

Verschillende combinaties van noapic tot nodmraid geprobeerd. Zelfde resultaat of zelfs geen enkel bureaublad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je dat buroblad hebt gezien dan zijn we al een heel eind. Maar blijkbaar gaat er iets toch nog niet goed met je muis als je niet kan klikken. ACPI=off betekend dat je moederboard niet met ACPI werkt. nodmraid is voor jou niet van toepassing omdat je geen linux raid draait (en je de HDD los gekoppeld hebt toch?)

 

Kan je ook eens kijken of je idd in de Grafisch veilige modus kan opstarten? Dan zal je buro blad wel kleiner zijn, maar misschien wel stabieler en werkbaarder. En dan met de combinatie onder F6 welke je ook de eerste keer een buroblad gaf.

 

Als je in dat buroblad bent, kan je op het toetsenboard op ALT-F1 drukken. Dan krijg je een console. Nu zit je dus op de "command line" van Ubuntu te werken.

 

Hier kan je bijvoorbeeld het command "dmesg" geven. Dan laat ubuntu zien wat het allemaal gedaan heeft bij het opstarten en welke hardware het gevonden heeft. Misschien dat je hier wat tussen kan vinden wat aangeeft dat iets niet lekker werkt of zo?? En gebruik google om te zoeken naar je moederboard icm Ubuntu om te zien of daar nog tips uit voortkomen.

 

Het blijft een ontdekkingsreis om te zien wat er allemaal gebeurt en waar de problemen zitten, maar meestal is er wel een oplossing als je maar ver genoeg doorzoekt.

 

Success!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels wat verder. In F4 'Grafisch veilige modus' samen met alle opties onder F6 aan (behalve ACPI=off) geeft een werkbaar bureaublad.

 

Mijn mobo heeft wel acpi, de optie ACPI=off hoeft dus geen kruisje ervoor te hebben.

noapic schakelt IRQ 10 af en nolapic IRQ 10 en 11. Dat zijn de Raidcontroller, Multimedia devic en Display controller.

Router instellingen lukt nog niet dus geen internet. Zoek verder.

 

Het hele Ubuntu gebeuren lijkt me verder wel interessant genoeg om verder te proberen.

Daarom Ubuntu 9.10 gedownload (niet de Koala versie) maar iets van 3.9 GB. Benieuwd of daar de mogelijkheid inzit om dual boot en raid 0 te werken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat wil je precies met die raid0?

 

Ubuntu kan hoogst waarschijnlijk NIET direct werken met het raid0 array welke je moederboard aanbiedt. Dit omdat het hoogstwaarschijnlijk "fake raid" is. Dat wil zeggen dat het OS nog aansturings programma's nodig heeft om het Raid 0 array aan te sturen. Linux heeft hoogstwaarschijnlijk deze aansturings programma's niet. En heeft deze ook niet nodig omdat de standaard Linux software Raid vaak beter presteerd dan de fake raid oplossingen die in een moederboard zitten. En als je binnen ubuntu je huidige XP raid0 wilt gebruiken dan is dat ook niet aan te raden. Hoewel linux de laatste tijd goed overweg kan met NTFS bestandsystemen (wat XL gebruikt) is het toch beter om voor je ubuntu een eigen losse partitie aan te maken.

 

Maar een beperking is wel dat je nooit van een software raid0 array kan booten. Dus heb je een kleine partitie nodig waar je de linux kernel neer moet zitten zodat bij het opstarten deze geladen kan worden, en daarna kan linux wel verder opstarten van een software raid 0.

 

Persoonlijk zal ik nooit raid 0 gebruiken als opslag voor iets anders dan dat welke ik echt kan missen als er wat mis gaat.

 

Maar ik vind het wel leuk om te merken dat je het leuk vind om uit te proberen. Trouwens, je hebt niet echt die 3.9Gbyte versie van Ubuntu nodig want alle packages die daar op staan kunnen ook gewoon tijdens de installatie van het internet gehaald worden (tenzij je idd problemen hebt met je netwerk verbindingen, maar ook daar is vast een oplossing voor met wat opstart parameters)

 

Veel success.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 x XP via dual boot. De nog door mij te installeren Ubuntu hoeft niet in raid 0 op de 2 raptors. Het kan prima in een een extra partitie bij de 1GB HDD waar de andere XP op staat. Ik wil dat gaan proberen.

 

Verder valt mij Ubuntu erg mee. Het heeft veel van Windows en werkt intuitief. E-mail viel makkelijk te installeren. Gewoon POP en SMTP servernaam e.d ingeven. Mijn Linksys router herkennen is me nog niet gelukt. Alles wat ik ingeef levert nog geen 'Apply' op. Ik ga door. Voorlopig bedankt voor de tips zonder dat was ik al lang gestopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even off topic over raid 0. Inderdaad bloedlink als je alleen daar mee werkt. Maar ik heb bijna dagelijks een image van het raid array op de andere XP boot HDD van 1TB en ook nog op 2 externe HDD's via USB.

(Mijn moeder zei altijd dubbel genaaid houdt beter)

Een van de raptors is na 2 jaar kapot gegaan. Duurde 8 weken voor garantie vervanging. Gewoon door kunnen gaan op de andere HDD. (Raid 0 werkt lekker snel voor video bewerking).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...