Ga naar inhoud


Compaq Armada M700 start niet meer


POLAKS

Aanbevolen berichten

Mijn 10 jaar oude laptop Armada M700, 650Mhz, met ATI rage mobility videokaart start niet meer. Vorige week de eertse fouten gehad op het beeldscherm, geen foutmelding maar het scherm ging op TILT, allerlij rare kleuren met heel veel strepen en de laptop hangt na een minuut. Nog een paar keer 10 tot 15 minuten kunnen gebruiken maar het euvel kwam steeds sneller terug.

 

In win2000 krijg ik de melding Stop error 0x000000F7 (met allemaal 0-en erachter) = Devide by zero error.

Win98 geeft als foutmelding: VxD error en hangt dan

De DOS versie van Win98 gooit de letters door elkaar en hangt na 'n minuut ook.

 

Via internet wel een fix gevonden maar nu wil de computer helemaal niet meer opstarten. Ik zet hem aan en de ventilator gaat aan en direkt weer uit, het beeldscherm blijft zwart, de laptop gaat uit. Er zijn geen piepjes te horen. Booten vanaf CD of Floppy lukt ook niet.

 

Het beeldscherm is goed en ik heb geen software geinstalleerd.

 

Ik denk nu dat er met de videokaart (8Mb) iets mis is.

Mijn vraag is dan ook of dit te vervangen of te repareren is??

 

Ik zou het erg jammer vinden als dit juweeltje van techniek verloren gaat, ik gebruik hem veel om mijn decoder (Pioneer1430) te flashen en videostreams en webTv te kijken.

 

Henk

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Soms komt het logo van Compaq nog in beeld voordat ze hangt!

 

Ik heb net op de lokale veilingsite gekeken, daar komen een aantal goed werkende exemplaren (100 - 125 euro)en veel onderdelen te voorschijn. Ik ga me er daar eentje kopen, denk ik.

 

dank u

 

Henk

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: POLAKS
Soms komt het logo van Compaq nog in beeld voordat ze hangt!

Ik heb net op de lokale veilingsite gekeken, daar komen een aantal goed werkende exemplaren (100 - 125 euro)en veel onderdelen te voorschijn. Ik ga me er daar eentje kopen, denk ik.

dank u

Henk


Als je de jouwe echt wil repareren, de VC chip zal on-board zijn. Ik denk niet dat je dit zomaar even los soldeert smile

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij een goed werkende koopt hoeft ie alleen maar de HD om te wisselen en heeft ie al zijn software terug en behoeft ook niets meer opnieuw te installeren.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjattuh
Origineel bericht van: POLAKS
Soms komt het logo van Compaq nog in beeld voordat ze hangt!

Ik heb net op de lokale veilingsite gekeken, daar komen een aantal goed werkende exemplaren (100 - 125 euro)en veel onderdelen te voorschijn. Ik ga me er daar eentje kopen, denk ik.

dank u

Henk


Als je de jouwe echt wil repareren, de VC chip zal on-board zijn. Ik denk niet dat je dit zomaar even los soldeert smile


Wat hij nog kan proberen is de Video chip weer vast te smelten, met een verfafbrander of een speciale oven.(of er op drukken), je klachten lijken mij er naar dat die los zit.

MVG. Gerard
MVG. Gerard

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

 

-George Bernard Shaw

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, dat los zitten van een chip gebeurt dat vaker???

Als ik op de laptop klop veranderen de strepen, plots waren ze vertikaal.

 

hoe herken ik de VC, of wat staat erop.

Dan wil ik hem wel uit elkaar halen en eens nakijken.

 

De stand van zaken is nu, dat hij tijdens het opstarten hangt en geeft dan een vaal steeds helderder (licht blauw, doorzichtig) scherm geeft.

 

Henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het moederboard voor me liggen op de chips staat: Rage Mobility-P en intel AGP set. Deze zitten, net als de 2 PCI chips, op een klein plat printplaatje die dan weer op het moederboard zit.

Alles ziet er goed uit en het is zelfs schoon. Ik zet 'm weer in elkaar, en dan eens kijken of het geholpen heeft.

 

Henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Citaat:
hoe herken ik de VC, of wat staat erop.

Dan wil ik hem wel uit elkaar halen en eens nakijken.

 

Ik denk dat je de technische kennis er niet voor hebt om die chip opnieuw te solderen.

 

Niet denigrerend bedoeld maar het is nogal een lastige karwei waar je wel moet weten hoe je dat "reballing" doet.

 

Als het een losse print is zou je die mischien nog 2e hands kunnen vinden.

 

Citaat:
Rage Mobility-P

 

Dat is dus die VC (staat voor Video Chip)

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem weer in elkaar gezet, en het heeft zelfs een beetje geholpen ook nog. De laptop gaat aan en win2000 start op, als het geheel dan draait zijn er geen fouten te vinden. Na een minuut of 4 - 5 komt er een zwarte streep horizontaal, midden op het scherm. Deze wordt steed dikker en de compter hangt. Nadat dit een paar keer is gebeurt start de computer niet meer op. Ik druk de aan knop, de compter wil starten maar hangt na een paar seconden, het scherm blijft zwart.

 

Ik heb van alles geprobeerd met en zonder; ram, hdd, cd en tft.

Met telkens hetzelfde resultaat, de computer start niet op en geeft GEEN foutmelding. Als ik nu wist wat er defect is dan kan ik dat wel vervangen, moederboard of "stroomverdeler", ....?

 

Henk

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krijg het idee dat er iets te snel te heet wordt. Zet je hem dan een half uurtje uit gaat het weer 5 minuutjes goed? Als in dan is het weer afgekoeld.

 

Zit je video kaartje er als aparte kaart op of is het een gesoldeerde chip?

 

Ik zou dan proberen zo een kaartje te krijgen en zien wat het doet, kan nooit veel kosten voor een oud beestje smile

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De chip zit op een, net zo groot als de chip, plaatje. Dit plaatje zit dan weer op het moederboard.

Ik kan makkelijker een moederboard of een sloop exemplaar kopen dan zo'n losse chip.

 

Ik ben al op zoek (bij Allegro) maar wacht tot er iets interessants voorbij komt. (en koop dan natuurlijk een goed werkend exemplaar!)

 

 

Henk

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...