Ga naar inhoud


Stap voor stap mijn HTPC bouwen met Vista als OS


Gast htpc

Aanbevolen berichten

Omdat dit mijn eerste HTPC gaat worden hoop ik dat de pro's met me mee willen kijken om tot een goed resultaat te komen.

 

Er is geen voorstel sectie in het forum dus hier een korte intro. Me naam is Geert en kom uit Utrecht. Ben begonnen een jaar of 10 terug met een Humax 5400 met alle toeters en bellen. Kaartjes proggen enz. Voor de slaapkamer een Strong 8000 erbij gekocht. De voeding van de Humax begaf het een 2 jaar terug dus een Golden Interstar xpeed 870 gekocht. Handig met USB stick updaten maar heel de xpeed firmware, updates enz zit in een dalletje. Aan de GI hangt een hd recorder (160Gb). Ben al die kasten een beetje moe en wil daarom een HTPC bouwen met als basis een ASUS M4A785G HTPC in een Silverstone HTPC behuizing met een SkyStar HD 2 with RC set en CI.

 

Dus is het tijd voor een nieuw project smile

 

Tot zover,

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ok de computer werkt echter ben wel tegen een hoop problemen aan gelopen wat ruimte betreft.

 

Eerst maar wat details over de hardware:

 

silverstone_la_scala_sst_lc02b_25.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

behuizing: Silverstone SST-LC02B lascala black

voeding: seasonic 430W

moederbord: Asus M4A785G HTPC on board ATI radeon HD 4200

cpu: AMD phenom II X3 705e AM3

hard disk: seagate st3500312cs pipeline 500Gb sata II 8Mb

hard disk: WD scorpio 2,5" 250Gb

ram: 2Gb DDR 2 400MHz (komt tzt wel sneller in)

cd/dvd: optiarc AD-7670S ata

 

Software:

 

Windows Vista Ultimate 64 bits

 

Satkaart: skystar hd 2 met CI

 

Genoeg voor vandaag, morgen verder.

 

Geert

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer even verder gegaan.

 

Ik had al gezegd dat ik tegen wat problemen aan liep. Deze hadden voorkomen kunnen worden als ik de kans had gehad alles eerst te passen. Omdat de hardware online gekocht zijn en ook nog bij verschillende leveranciers was er geen mogelijkheid voor.

 

Het eerste probleem waar ik tegen aanliep was de plek voor de koeler voor de cpu op het moederbord t.o.v van de behuizing. Dus een grote ronde gatenzaag en een nieuw gat gemaakt.

 

qu6p0e3.jpg

 

Over de ventilator komt een ventilatierooster.

 

Onder de deksel ziet het er zo uit.

 

qt1srm9.jpg

 

Daar zijn gelijk nog enkele problemen te zien.

 

* De beugel van de satkaart moest eraf om in het pci slot te passen.

* Een hoek uit de cpu ventialtor omdat anders de dvd player niet diep genoeg in de kast past.

 

38pzaar.jpg

 

Dan de drager voor de hard disken en dvd player erin.

 

9n08hla.jpg

 

Ook hier enkele problemen.

 

msl8pjk.jpg

 

De satkaart is te hoog en dus zou de drager op de satkaart rusten. Daarom waar de satkaart in het moederbord steekt een gleuf uit de drager gehaald. Bijkomend voordeel is dan dat de flatkabel voor de CI gelijk boven de drager is.

 

x2atueg.jpg

 

Voor de CI module zal er een gleuf links naast de dvd speler komen.

 

sxy3mgs.jpg

 

De hardware is geplaatst en windows vista ultimate draait.

 

De schotel daar is niets aan veranderd en ook niet aan de diseqc switch. Hier even een foto. Tzt zal ik er nog een 4de lnb bij steken. Welke satelliet is aan te raden?

 

n76wrf5.jpg

 

Tot zo ver,

 

Geert

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi verhaal. Ik ben met name geïnteresseerd in de overige software die je gaat gebruiken.

 

Daarnaast kijk ik toch een beetje met verbazing. Zo tel ik maar liefst 5 ventilators. Ik heb nog wel een 5x180 watt versterker voor je in de aanbieding, kom je een beetje boven het lawaai uit :D

 

Verder heb ik over jouw probleempjes nooit iets gelezen, hoogstens over de hoogte van de CPU koeler. Blijkbaar is die kast ongeschikt?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even die kast opgezocht. Ik zie dat je voor die satkaart (en ook andere uitbreidingskaarten) een zogenaamde riserkaart moet gebruiken.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je reaktie Psychosammie. Ik heb die uitbreidingskaart. Das een pci connector om een hoekje en was ook geen oplossing omdat dan nog steeds de beugel niet goed voor de sleuf komt. Daarom heb ik deze niet toegepast.

 

Ja het klopt dat er nu veel ventilators in zitten.

Op het moederbord zou alleen een ventilator voor de processor genoeg zijn. Er zitten echter 4 ventilator aansluitingen op dat moederbord. Die ventilatoren passen het toerental aan naar de hoogte van de temperatuur gemeten door de sensor die de snelheid van de betreffende ventilator regelt.

 

Nu zijn er 4 ventilatoren aangesloten van de 5 in de kast. 1 van de voeding, de processor, warme lucht behuizing uit en 1 op het koelelement op het moederbord. Daar zou geen koeler op hoeven maar als alles werkt dan wil ik die box in een kast zetten.

 

Na 4 uur is de temperatuur opgelopen tot 38 graden. Wel is het toerental van de ventilatoren iets hoger. Bij het moederbord zit handige monitoring software voor temp, toerental, spanning enz...

 

cvi6o25.jpgm5nudr5.jpg

 

jq9s3d3.jpg

 

De keuze voor die kast is puur omdat er geen display in zit en mooi past voor de breedte van de kast waar die htpc in moet komen. Misschien wil ik er wel teveel in prakken in de kleine ruimte die er in de kast is.

 

De software.

 

Daar ben ik me nog aan het inlezen en aan het proberen en sta open voor alle input in deze die me verder kan helpen.

 

Ook de software installatie zal ik posten.

 

Geert

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je reaktie Adupont,

 

Bij de kaart zat een cdrom met drivers en software echter deze werkte niet met Vista. Allemaal voor XP. Even op Technisat website deze software gedownload. Het is Software-Version 1.3 (incl. DVBViewer TE2)

 

De zipfile uitpakken en setup starten.

 

k4l23pe.jpg

 

Gewoon de schermen volgen.

 

80mg9pi.jpg

 

6l2iiws.jpg

 

zkjxhmx.jpg

 

3pw0gxl.jpg

 

Na de installatie de computer opnieuw starten.

 

Straks weer verder,

 

Geert

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even over je kast. Niet bedoeld om negatief te zijn hoor maar ter lering en vermaak voor iedereen die enthousiast geworden is en ook een HTPC wil gaan bouwen.

 

Die kast is al van 2004 ik neem aan dat je hem goedkoop hebt kunnen krijgen. In de loop van de jaren is de component opstelling van veel uATX borden gewijzigd waardoor jij nu veel problemen hebt bij het inbouwen.

 

Mijn advies aan eventuele nabouwers is een actuele HTPC kast te kopen. Als je dan ook op de bekende sites nazoekt welke koelers anderen bij de door jou gekozen kast hebben gebruikt heb je ook geen problemen met de hoogte of het in de weg zitten bij inbouwen van andere componenten.

 

En laat nu je volgende posting maar komen :D

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volg dit al sinds het er staat. Toen er sprake was van een lage kast begon ik alweer te bibberen. Ooit ook een low profile kast gehad, nix dan ellende ivm risercard EN warmte. Heb daarom nu gekozen voor een origen X10 ook niet 1 van de hoogste maar de kaarten passen "normaal" in de kast. Even over het OS, waarom Vista en niet windows 7 home premium? Hoop dat het bij jouw HTPC toch goed uitpakt. Mijn HTPC draait nu naar volle tevredenheid en meestal een uurtje of 10 probleemloos per dag indien nodig.

 

Martin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reaktie op mijn post, Psychosammie, BokkieBok en Skystar,

 

@ Psychosammie

 

Het klopt en niet alleen die behuizing heb ik al een tijdje. Had er eerlijk gezegd eerder geen moed

in om aan mijn eigen HTPC te beginnen. Ik las wel al op de fora om niet zomaar iets

te gaan doen zonder te weten waar je aan begint. Ik had de kast en satkaart in een opwelling

gekocht en de rest heb ik pas recent aangeschaft.

 

@ Skystar

 

We zullen het gaan zien wat betreft warmte. Wat niet pas is dat zal ik wel pas maken wink

Dan wat betreft de software. Een XP HTPC wilde ik niet. XP is al oud in mijn ogen. Dan

had ik die Vista al en om eerst eens te kijken hoe alles een beetje werkt zal het wel voldoen.

Ga er zelfs vanuit dat het niet de laatste keer zal zijn dat ik alles opnieuw installeer.

Is alleen maar handig om genoeg handigheid te krijgen en wil alles voor me zelf ook documenteren

voor als er een keer een crash of nieuwe installatie nodig is ik precies weet hoe en wat.

Je vergeet met al die software en instellingen toch snel van alles als software een tijdje zonder

probs draait. Nu lees ik ook al over niet opnieuw opstarten ivm met updates, enz.

 

Die W7 zal er wel op komen maar momenteel heb ik die nog niet gekocht.

Is er dan een groot verschil tussen Vista en W7 wat betreft HTPC mogelijkheden met een satellietkaart?

 

----------------------

 

De Satkaart instellen.

 

Na het restarten na de installatie van de software de viewer gestart. Geen meldingen of popups maar ook nog geen beeld :S

Zal eerst wat in moeten stellen voor de diseq en kanalen laten zoeken.

 

nhr0592.jpg

 

Boven in de menubalk - channel - channelscan

 

klinxec.jpg

 

Hier eerst maar voor Hotbird gekozen. Deze zit op de diseqc op poort 3.

 

ostx88n.jpg

 

Standaard is er geen (none) diseqc actief dus geen beeld tot diseqc poort 3 was gekozen.

Denk nou niet dat er poort 3 ofzo staat nee dat moet moeilijk dus is het PosA/OptB.

 

4v27bi0.jpg

 

Ook in de transponderlist Hotbird gekozen en de scan voor kanalen kan beginnen.

 

pk48g5o.jpg

 

Er knippert van alles en ook de zoekbalk loopt op.

 

l6pws88.jpg

 

Zal dus wel goed zijn.

 

3e6bvr0.jpg

 

Na ongeveer 5 minuten zijn alle kanalen op hotbird gescand.

 

9yucodq.jpg

 

De temperatuur is nog steeds in het groene bereik laugh

 

6xwf37d.jpg

 

Nu Astra op 19,5 Diseqc op PosB/OptA

 

ff8iwhr.jpg

 

(bij teveel plaatjes zie je alleen de link daarom deze split.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Scan loopt en ook nu knippert er van alles.

 

6o7o4yr.jpg

 

De temperatuur is nog steeds in het groene bereik.

 

34ney8p.jpg

 

Nu nog voor Astra 23,5 Diseqc op PosA/OptA

 

lqc6koz.jpg

 

De 3 satteliets zijn gescand en de kanalen opgeslagen.

De temperatuur nog in het groene bereik.

 

jkvxegu.jpg

 

Tot zover,

 

Geert

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de menu balk onder settings zijn options te vinden.

 

cjc2b0o.jpg

 

Dit is aanklikken en invullen. De lokatie voor de files voor opnemen en timeshift zullen nog

weizigen en naar de D: drive worden geschreven.

 

lu5zovg.jpg

 

Dan de streaming settings. Dit is nieuw en wordt dus eerst de readme file lezen die in de zip

file was ingesloten. Kom op die streaming nog terug. Vraag me af hoe het zit op een wifi (54Mb)

netwerk met 192.168.0.XXX als netwerk adressen hoe je dan kan streamen naar een 224.0.0.1

adres of andersom dat 224.0.0.1 kan vinden vanuit een 192.168.0.XXX adres.

 

nguic6q.jpg

 

Onder hardware settings wordt de satkaart aangegeven smile

 

sv3n35m.jpg

 

Dan audio en video render.

 

Hier voor audio spdif geselecteerd om via spdif van de htpc naar de Logitech Z5500 controler

te gaan.

 

q6tx799.jpg

 

In decoder settings zijn de codecs te zien welke geladen zijn en welke er ontbreken.

Dit is simpel op te lossen door een codes pakket te installeren.

 

kofqqo0.jpg

 

In de tab remote laat ik alles even voor wat het is.

 

j05uecy.jpg

 

Nu kijken of het werkt laugh

 

In de menublak channel - channellist

 

p3zuwq3.jpg

 

Er komt een hele lijst met kanalen maar omdat BVN fta is deze via Search gezocht en gevonden.

Waarom BVN zo vaak in de lijst staat ???

 

uvb28qv.jpg

 

Niet alle BVN werkt maar deze wel.

 

691k1ye.jpg

 

Schrik me ziek ........ hahahaha maar het werkt laugh

Temperatuur blijft mooi gelijk. Ook na een uur nog steeds het zelfde.

 

(split want weer teveel plaatjes)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

r5yk3vn.jpg

 

Ook een HD kanaal geeft beeld. Was even zoeken want er is keuze genoeg in die kanalenlijst.

 

gluzqva.jpg

 

Het werkt tot zo ver allemaal naar wens.

 

2kw14wz.jpg

 

Nu eens kijken of dat streaming over het netwerk aan de praat wil.

 

Tot zover,

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...