Ga naar inhoud


SNR,BER en ACG waardes


Gast dancis

Aanbevolen berichten

Hallo

 

Ik ben bezig om voor het eerst de schotel uit te richten. ik wil gaan ontvangen 19.2 - 23.5 en 28.2 Als middelste LNB heb ik de 23.5 daar heb ik nu beeld op met een SNR waarde van 84% , een ACG van rond 50% en een BER van 0

 

Zijn deze waardes? of kan het nog beter???

 

Ik weet wel dat de SNR zo hoog mogelijk moet zijn maar de ACG hoor ik weer verschillende verhalen over , de ene zegt die moet ook zo hoog mogelijk zijn en andere zeggen weer hoe lager die is hoe beter want hoe lager de percentage hoe minder de LNB moet versterken.

 

Wat is nou waar en wat niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 maand later...

Ik kom niet hoger dan 75 tot 80 procent maar met een ber van 0. Maar op de 28.2 is de ontvangst wel slecht want veel zenders blijven hangen en blokken in beeld maar BER blijft altijd 0.

 

Ik krijg 'm niet hoger dan die 80 procent is het dan misschien verstandig om iemand te laten komen met profesioneel aparatuur of moet ik 'm zelf toch beter kunnen uitrichten nog?

 

Naar welke kant ik 'm ook draai hoger dan 80% komt ie niet. Er staan wel bomen in de baan van de ontvangst maar volgens mij gaat hij erover heen. Mocht de bomen toch in de weg staan heb je dan slechter ontvangst of meer BER?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer je een blokkerig beeld hebt, maar de ber op je ontvanger blijft 0, kan je ervan uitgaan, dat die ber aanwijzing defect , of tenminste zeer ongevoelig is.

 

Probeer eens een andere ontvanger te lenen, en dan je schotel en LNB's beter uit te richten.

 

Vergeet daarbij vooral niet de skew van je LNB's.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had er nooit van gehoord.

maar nu ik mijn DB heb geeft hij dit aan.

wat ik ook niet begrijp is dat er beweerd word dat AGC 0 moet zijn?

ik heb de volgende gegevens

SNR 8,5 db ,deze begrijp ik deze is niet zo goed beter is 11 of 12

AGC 99%,deze begrijp ik dus niet. deze moet 0 zijn??? ik heb hier 2 topfields op dezelfde schotel met 85% signaal en 99% kwaliteit. en met de regen van gister gewoon beeld ook op astra2. Dan zou je toch zeggen dat dit goed is?

BER 0 ,geen idee wat hier mee bedoeld word

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

SNR is een beetje laag, maar is ook een beetje afhankelijk van merk en type ontvanger, om er een waarde oordeel over te kunnen geven.

Over het algemeen krijg je beeld vanaf 6 dB S/N, en is bij normale ontvangst omstandigheden 9dB een redelijke waarde.

Een hogere waarde krijg je meestal met een grotere antenne.

10,5 tot 12 dB S/N is een waarde die je bij een goed afgestelde Waveform kunt zien.

 

AGC, of te wel de automatische gaig(versterking)regeling is een relatieve waarde, die iets zegt, hoe hoog de versterking van je ontvanger is opgeregeld, voor de signaal verwerking.

Wanneer je een kortere of langere antenne kabel gaat gebruiken, zal deze waarde veranderen.

Ook wanneer je een andere LNB gebruikt met een hogere midden frequent versterking zal de agc meestal een hogere waarde aangeven. Het is eigenlijk een waarde, ter controle van je antenne kabel.

 

De BER of block error rate is wel belangrijk.

Het is een waarde, die nauw samenhangt met de S/R waarde.

Hij geeft aan, hoeveel bitjes voor foutcorrectie defect zijn.

Vanaf een waarde van ongeveer 1x10-3 heb je een storingsvrije ontvangst. Wanneer die waarde hoger wordt, kan de foutcorrectie de ontbrekende bits niet meer reconstrueren, en ga je blokjes in het beeld zien. Hoger is bijvoorbeeld 1x10-2,

Bij waarden lager dan 1x10-5 heb je een prima ontvangst.

 

De waarden, die je ontvanger aanwijst,BER=0, wijzen erop, dat men bij jouw ontvanger niet veel moeite heeft gedaan, om je informatie m.b.t. de ontvangstkwaliteit te verstrekken.

 

Je kan er in ieder geval niet een schotelantenne optimaal mee uitrichten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Inderdaad, s/n zo hoog mogelijk, en ber zo laag mogelijk.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Daar was ik weer.......

 

Heb de 7000 nu inmiddels verkocht en zit nu met een 800HD , maar de haperingen op de 28.2 blijven bestaan.

 

Er zit al een nieuwe LNB op maar nu zat ik te denken aan de switch , kan die deze haperingen ook veroorzaken?

 

Het is een hele eenvoudige en goedkoop dingetje , misschien toch maar eens kijken voor een andere?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zet eens een avond via een doorverbindings stukje de schakelaar buiten spel en kijk alleen naar 28 graden.

 

Dan weet je of het daaraan ligt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een paar weken geleden heb ik een Rebox-8000 in gebruik genomen.

De switch, die op mijn oude ontvanger altijd goed werkte gaf ook problemen.

Ik heb nu Spaun switches in gebruik, en geen problemen meer.

Waarom mijn nieuwe ontvanger problemen had met de oude switch heb ik niet kunnen achterhalen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast SatMann

bij SAB heb je dat nu ook.

de laatste geleverde stukken geven zeker problemen met Enigma2 toestanden.

 

ik blijf erbij : EMP-Centauri is iets duurder dan de rest (nog goedkoper dan triax enzo) en heeft mij nog nooit in de steek gelaten op gelijk welke ontvanger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...