Ga naar inhoud


nieuwe xp instal maar nu 2e hdd aansluiten


seije017

Aanbevolen berichten


Hetzelfde als de eerste.

 

Maar ik zou liever beide HD's op 1 IDE poort/kabel aansluiten en de DVD spelers/recorders op de andere.

 

Let hierbij wel op Master / Slave instellingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op een IDE poort kun je 2 apparaten aansluiten.

Eentje daarvan is altijd de master, de andere de slave.

Hiervoor moet je achter op je HD of DVD de jumpers verzetten.

Sommige apparaten hebben ook de optie Cable Select en dan gebeurt het min of meer automatisch.

 

Mogelijk heeft je 2e drive ook een active partitie. (wild guess)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: hummiesat
Maar ik zou liever beide HD's op 1 IDE poort/kabel aansluiten en de DVD spelers/recorders op de andere.


Dit ligt maar net aan je toepassing.

Op een IDE-controller kunnen welliswaar 2 apparaten aangesloten worden (controller heeft 2 apparaten in beheer), echter, de IDE-controller kan slechts 1 apparaat tegelijkertijd aanspreken.

Dus als je dan aan de toepassing denkt, het volgende:
voorbeeld 1:, je kopieert veel cd/dvd's (1:1 kopie, met als bron een cd/dvd)
Dan worden beide apparaten (de 2 cd/dvd spelers) tegelijkertijd gebruikt. Althans, dat wil de computer/software. De hardware-IDE-controller geeft het OS om beurten toegang tot de 2 verschillende apparaten. In dit geval krijg je dus wachttijden omdat beide cd/dvd spelers op dezelfde controller zijn aangesloten. Eerst lezen vanaf lezer A, dan schrijven naar lezer B. om en om. Wachten dus.

voorbeeld 2:, de 2e HDD die in je computer zit gebruik je primair om backups te draaien vanaf de andere HDD. deze wordt in het 'dagelijks-computer-gebruik' niet gebruikt als 'werk-schijf'. Echter bv. eens per dag (s'nachts) draait er een taak om alle documenten en gegevens van HDD A naar HDD B toe te schrijven. Wederom, als de schijven op dezelfde controller zijn aangesloten, zal dit wachttijden opleveren.


In real-life:, ik denk (puur persoonlijke mening hoor) dat, als je achter je computer zit er gewoon lekker mee wilt werken. en niet zozeer wilt wachten op I/O wachttijden, dus dan je HDD op een aparte controller wilt hebben. Als je een cd-dvd bakt moet je toch wel wachten. dan is het denk ik niet zo erg dat zich daar de wachttijden voordoen.

bij bv. SATA heb je deze ´bottleneck´ niet aangezien er maar 1 apparaat per poortje wordt aangesloten.


Hoe je het wend of keert, data-dragers (CD/HDD) zijn ´altijd´ de vertragende factor in een computer.
(zie het verschil in wachttijden van IDE, SATA, SCSI, SAS, SSD en rechtevenredig het prijs verschil en omgekeerd de opslag grootte)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: seije017
het volgende.
ik heb op ide 1 een hdd met daarop windows en een dvd speler.
op ide 2 een hdd en ook een dvd speler.
maar dat gaat niet goed.
sluit ik beide aan zie ik niks ,haal ik de hdd eraf dan zie ik een dvd speler.
dus wat ik wil kan volgens mij niet.
2x hdd
2x dvd


Dat kan volgens mij wel. Ik denk dat je de jumpers verkeerd hebt *beide master* of verkeerd op de kabel hebt zitten. Master moet aan het einde, slave in het midden.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjattuh
Dat kan volgens mij wel. Ik denk dat je de jumpers verkeerd hebt *beide master* of verkeerd op de kabel hebt zitten. Master moet aan het einde, slave in het midden.


Dat kan zeer zeker wel. Ik heb zo'n opzet zelf jaren gehad.
Probleem zit hem inderdaad waarschijnlijk in de jumpersettings al dan niet in combi met de aansluitpositie op de IDE kabel.

Op iedere kabel heb je een master en een slave, waarbij het niet echt uitmaakt wat voor apparaat de master of de slave is.
Wat wel belangrijk is is dat, zoals Sjattuh zegt, de master aan het einde van de kabel zit.

En zoals eerder vermeld is er naast de jumperinstellingen master en slave nog een derde die cable select (cs) heet.
Als je de jumpers van beide devices op dezelfde kabel die jumpersetting geeft hoef je je niet druk te maken over welke de
master of de slave is.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: seije017
mooi gaan we zo maar ff weer aan de gang.
maar nu het volgende.
de onderste ide aansluiting heeft 40 pin aansluiting terwijl de bovenste in de midden , inde midden 1 pin niet heeft.
wat is daar de reden van ?


Daar waar dat ene pinnetje mist kom je op de connector ook vaak een extra 'nokje' tegen.
Dit is om ervoor te zorgen dat je de connector op de juiste wijze (er is er dan maar 1) er in steekt.
Zeg maar om er voor te zorgen dat pin 1 t/m 40 van de HDD ook op pin 1 t/m 40 op het moederbord wordt aangesloten i.p.v. 1-40 aan 40-1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...