Ga naar inhoud


Waterafvoer bij houten kozijnen met dubbelglas


Psychosammie

Aanbevolen berichten

Ik heb in mijn huis houten kozijnen met daarin 6 dubbelglas ruitjes en daartussen dus houtwerk. Deze ramen zijn vast, kunnen niet open.

 

Met westenwind en regen slaat de regen recht tegen het raam. Zo zag ik van de week water naar binnen druppelen uit de glaslat aan de onderkant van het raam.

 

Het eerste probleem is dat ik niet weet waar dat water naar binnen komt. Maar ik heb ook begrepen dat er aan de buitenkant ook altijd een waterafvoer moet zitten vanwege condens die aan de zijkanten van de dubbelglas ruitjes kan ontstaan en dus in het houdwerk blijft staan.

 

Wie weet hier wat meer van?

 

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Lijkt er op dat je probleem aan de buitenkant zit. Is het kitwerk niet aan vervanging toe? Hoe is het schilderwerk? Ik zou er snel wat aan doen, voor je aan een nieuw kozijn toe bent. Rotten gaat sneller dan je denkt en mogelijk is het al even bezig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

van buiten uit beglaasde opbouw

van binnen uit beglaasde opbouw

Citaat:
binnen druppelen uit de glaslat aan de onderkant van het raam

 

<binnen dus?

 

dan dienen in de roeden tussen de ruiten inderdaad ontwaterings sleufjes te zitten,

hetgeen echter bijna onuitvoerbaar wordt indien die roeden een kleine maat hebben (hetgeen natuurlijk wel mooier is)

in dat geval is het zaak dat beglazingskit en schilderwerk correct zijn uitgevoerd en elk jaar nagelopen worden.

 

in traditioneel gemaakte houten kozijnen dorpels en raamvleugels zitten ronde afwateringskanaaltjes, gemaakt met roodgloeiende spijker, die een verkoold oppervlak nalaten in het kanaaltje waardoor het water niet in het hout kan dringen

enkele schilderfreaks kitten dat dicht en verven er overheen hetgeen natuurlijk fout is

 

al met al is nat beglaasde (kit) en binnenbeglazing in hout een moeilijke oplossing maar wel een stuk inbraak veiliger

 

om het op te lossen zou je moeten herbeglazen en vooraf de sponningen schoon slijpen/krabben alsmede voor glas plaatsen sponningen in de verf moeten zetten

 

en een goede glasboer nemen die weet hoe het moet

gesloten cellenband in de sponning en uv-bestendige - overschilderbare kit

alsmede het glas op nylon glasdragers

 

veel werk en beslist niet goedkoop

anders wachten tot het rot is en het kozijn vervangen.

ciao

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

kun je er ook een foto van de binnen en buitenkant maken volgens mij is het gewoon kit probleem

heb je de glas lat aan de binden kant dat komt dit probleem meer voor

en als er bij een regen bui water naar binnen kom dan is de kit niet goed meer

en als er gaatjes aan de buiten kant zitten dat is voor de condens afvoer

niet voor het regen water .

 

hier even foto als het er zo ziet zou ik maar gauw de schilder bellen

 

post-33015-1318260832,9905_thumb.jpg

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: satencom

en als er gaatjes aan de buiten kant zitten dat is voor de condens afvoer
niet voor het regen water .



als we overeen kunnen komen dat het voor beiden is, dan mag je door naar het volgend jaar MTS-bouwkunde
als je weet waarom, mag je door naar het volgend jaar HTS-bouwkunde
als je weet waarom er toch water binnendringt, dan heb je enkele jaren ervaring
als je zo'n foto van je eigen huis maakt, ben je architect :D

ciao

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zit altijd buiten... Je moet ook altijd vanaf de buitenkant de boel waterdicht maken. Binnen kitten heeft geen zin hiervoor. Het regent niet binnen en wanneer het water eenmaal in je kozijnen/muren weet te dringen dan vindt hij zijn weg naar binnen wel.

 

Het zou in theorie kunnen dat je lekkage van je dak af komt.

 

Waar ik eens mee zou beginnen is al het oude kit werk wegsnijden en opnieuw, goed en helemaal, afkitten. Als je iemand kent die netjes kan kitten dan kun je dit bij al die ruitjes heel strak krijgen.

 

Blijft het dan lekken dan zit het waarschijnlijk hoger. Misschien aan de bovenkant van je kozijn. Ik weet niet of deze iets terugvalt in de spouw?

 

Maar die afwaterings strips heb je in princiepe niet voor al die ruitjes nodig als je het goed afkit van buiten.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch


herbeglazen dus...
lapmiddelen en al aanwezig water opsluiten met verkeerde kit is dus fout
ciao


Dat is nu dus het probleem: het water zit er al in. Je zou een weekje volle zon moeten hebben om dat er weer enigszins uit te krijgen en dan alsnog dicht kitten, maar voorlopig zie ik dat weekje zon nog niet komen. Dit zal wel gaan uitdraaien op een nieuw kozijn. Je zou het nog een paar jaar kunnen rekken als het toch vaste ramen zijn.
Link naar reactie
Delen op andere sites

kijk eens in de uitleg en vraagstelling vd TS

regen en westenwind

 

het wordt door de pompende werking van de wind erin gedrukt + de onzichtbare zuigende werking van de onder "onderdruk" zijnde binnenruimten...

 

of er nu enkele haarscheuren in de kit zijn of niet

dat water moet weg of verdampt

anders Is de kans op houtrot in de toekomst mogelijk

er is dus een kans maar moet niet

 

als het hout in de sponning onbehandeld is/was en er open cellenband (als sponsje) in die sponning achter de kit zit is de kans op voortdurend nat blijven HOOG

 

hout rot niet als het ook kan drogen

 

als de temperatuur binnen hoger is dan buiten, zal er overigens een dampspanningsverschil zijn dat ertoe leidt dat het opgesloten water in die sponningen vanzelf wil diffunderen naar binnen (eerder dan naar buiten natuurlijk)

 

dus het is niet enkel afhankelijk van de zonneschijn buiten.

 

ciao

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch
kijk eens in de uitleg en vraagstelling vd TS
regen en westenwind

of er nu enkele haarscheuren in de kit zijn of niet
dat water moet weg of verdampt
anders Is de kans op houtrot in de toekomst mogelijk
er is dus een kans maar moet niet



Het ´zuidwester´ was me al opgevallen. Maar als vocht eenmaal binnen is, dan is er weinig houden meer aan en blijft het gewoon werken. Vroeger werden er nog wel eens stukken kozijn vervangen, maar ook dat is en blijft een lapmiddel. In feite is verf de grote boosdoener, dus als iedereen morgen die troep eraf zou gaan branden, zou een hoop rottende kozijnen gaan schelen .... maar het likje verf staat zo mooi wink
Link naar reactie
Delen op andere sites

voor zoverre je de dampdichte film vormende schilder lagen bedoelde vanuit eerder aangebrachte onderhoud beurten heb je een goed punt.

 

en voor de doe het zelver:

er wordt ongelooflijk veel rommel op de markt gebracht met verkeerde verwerkingsadviezen

men wil immers snel en goedkoop klaar zijn.

 

let wel:

ook slecht schilder advies van een bedrijf dat het werk dringend nodig heeft komt voor

 

echt vakwerk is duur maar is z'n geld waard.

 

dekkend

3 jaar nalopen

5 jaar opnieuw

 

transparant

1 jaar nalopen

3 jaar opnieuw

 

 

EN DAN NOG, kan die kluns van een glaszetter je hele plan en voorbereiding ook teniet doen

OOk HIJ moet vakwerk leveren.

 

ciao

 

 

 

 

 

 

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de duidelijkheid. De boel is door een echte schilder geschilderd en staat nog strak in de verf. Waarschijnlijk is dat in 2006 gedaan.

 

De grap is dat er geen kit zichtbaar is en ook geen slechte plekken. De schilder heeft een klein randje over het glas geschilderd.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie
Voor de duidelijkheid. De boel is door een echte schilder geschilderd en staat nog strak in de verf. Waarschijnlijk is dat in 2006 gedaan.

De grap is dat er geen kit zichtbaar is en ook geen slechte plekken. De schilder heeft een klein randje over het glas geschilderd.


Rembrandt van Rijn? :D
geintje

maar dan is het correct uitgevoerd indien er geen haarscheuren te ontdekken zijn
zie je als je met beide handen er goed tegen drukt van buiten

indien geen haarscheuren verf en de kit in orde
dan is het wellicht condens van waterdamp dat van binnen (uit de ruimte / relatieve vochtigheid) condenseert op het door de wind en regen koudere hout oppervlak in de sponning.

als dat weg kan uit de sponning en kan opdrogen niks aan de hand

ligt ook een beetje aan de situatie / plek
de laagste ruiten waar de invloed van CV-convectie minder invloed heeft door vensterbank

meer analyses en raad kan ik daar niet meer over geven zonder het gezien te hebben.
ciao

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie
Voor de duidelijkheid. De boel is door een echte schilder geschilderd en staat nog strak in de verf. Waarschijnlijk is dat in 2006 gedaan.

De grap is dat er geen kit zichtbaar is en ook geen slechte plekken. De schilder heeft een klein randje over het glas geschilderd.



Ja dat is normaal doe ik ook altijd een klein randje er overheen schilderen. Maar er kan altijd onthechting van de kit laag plaats vinden en dat zie je zo niet,mijn advies is toch even een vakman naar laten kijken.

Grt Rudie

 

Rebox 9000.

Logitech Harmony 900.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...