Ga naar inhoud


[Edision] Twin Edision Argus Vip2 eerste ervaringen / korte test


Dutchsat

Aanbevolen berichten

Aangezien mijn Atom PVR systeem vanaf dit weekend ingezet wordt als Asteriks telefooncentrale, moet ik een alternatief zoeken. De PVR heeft zeer tot voldoening gewerkt, maar ik wil toch een scherper SD beeld en een gevoeligere DVB-T Tuner.

 

Ik wil niet teveel geld uitgeven, rond de Euro 200,00 en ik heb dit weekend deze ontvanger nu 2 dagen mogen testen (Edision Argus Vip2 met S2/DVB-T), dit zijn plug-in tuners, een belangrijke eis voor mijn nieuwe HD ontvanger. Hoewel 2x DVB-S2 flexibeler is, gebruik ik de PVR functies voornamelijk

voor het NL Pakket, en daar kan ik een gratis Digitenne kaart op het abo van een kennis voor gebruiken.

 

Beeldkwaliteit is zowel bij SD als HD uitstekend (HDMI). Ook via Scart / SD is deze uitstekend.

 

De beide Sharp Tuners:

Sat: gevoeligheid en scherpte Tuner goed, zelfde niveau als de Dreambox 7025 die ik voorheen had. Tuner blijft ook tijdens HD gebruik lauwwarm.

DVB-T: Gevoeligheid Tuner sensationeel goed, hij is nog gevoeliger dan mijn ingebouwde Tuner in de Samsung B650 LCD en zelfs gevoeliger en scherper dan de Digitenne ontvangers die ik heb mogen testen. Nimmer zo een goede DVB-T tuner getest in een Twin Tuner config. De DVB-T Tuner in mijn Dreambox 7025 was veel ongevoeliger en had ook minder goed beeld.

 

Menus en OSD: Vloeiend werkend.

 

Voeding is geheel uit te schakelen, maar is niet nodig. Energiegebruik: rond de 28 watt en 1 watt Standby. Ontvanger wordt niet noemenswaardig warm, maximaal lauwwarm als ik de ontvanger open maak bij de ingebouwde voeding, de rest van de box is koel, dit in tegenstelling tot veel andere HD ontvangers. Absoluut geruisloos, er is echter al ruimte gemaakt voor een koeler, maar ik denk dat dit ontwerp nog afstamt van de eerste generatie Vip, die meer stroom gebruikte en dus warmer werd.

 

Bootsnelheid: 30 seconden, is acceptabel.

 

Mindere Mediaplayer, ondersteund niet veel formaten, maar deze optie is voor mij niet interessant, ik gebruik de uitstekende HD mediaplayer in mijn Samsung TV. De EPG is van een minder niveau, je moet keuze maken tussen huidige programma's en latere programma's

 

Zapsnelheid/PIP:

Alle rond de 2 seconden, SD/HD, HD/HD, gecod/Ongecodeerd

PIP werkt goed, vloeiend en zappen met PIP werkt goed en snel

HD zenders hebben rond een fractie van de eerste seconde pixelvorming maar dit is niet storend. Hier moet toch aan gewerkt worden.

 

Externe HD 500 GB (2.5") zonder problemen herkent. Fat32, wel af en toe kritisch als deze zo losgekoppeld wordt tijdens timeshift of opnames anders wil de receiver formateren. Je zult dan chkdsk moeten doen op een computer. Timeshift werkt goed. De box heeft voldoende ruimte om een HD in te bouwen, ik mis hier een interne SATA aansluiting. Du moment dat enigma2 uitkomt of file-server soft beschikbaar wordt

zal ik de USB HD inbouwen, dat betekend dat ik een gaatje kom te boren aan de achterkant.

 

Twin Tuner werkt naar behoren, meerdere opnames mogelijk en mogelijkheid tot gelijktijdig kijken. PVR zover getest OK, wel vertraagd het zappen iets tijdens meerdere opnames. Maakt opnames in eigen formaat aan, maar conversie tools zijn beschikbaar.

 

Disecq 1.1 werkt naar behoren en heel makkelijk in te stellen (8 LNB's op Spaun). De software heeft zelfs een autoinstallatie functie en dan gaat ie zelf de Disecq poorten scannen op LNB's, maar dat kun je dan beter 's-nachts doen.

 

Afstandbediening is minder intuïtief en gevoelig als oa. bij de dreambox , maar voor mij niet belangrijk, ik gebruik de Logitech Harmony.

 

Geen CI Slot, 2 kaartlezers, de alternatieve ILTV software icm met de CCcam emus werkt naar behoren, HD+ kaart werkt, Digitenne en CD Mediaguard ook. Diverse kaarten kunnen activeren en getest. De Emu is ideaal voor diegene die hier geen omkijken naar willen. Hoewel ILTV als alternatief software geld, komt deze altijd samen met de gewone firmware releases uit, ik vermoed dan ook dat Edision toch een flinke vinger in de pap bij de ontwikkeling hiervan heeft.

 

Er zijn een flink aantal pakketten, grootste deel AU, open met de softcam, meer als met enigma/2. Pakketten op Amos, 1w, 23.5E, 19.2E, 13E,9w en 4.8W zijn open in de Emu.

 

 

De ILTV SW van mei 2010 heeft voor CCcam zowel een server modus als een Client modus.

 

- Kanaleneditor is beschikbaar, ondersteund alle gangbare functies, maar geen combinatie mogelijk in een zaplijst van Sat en DVB-T zenders, dat moet ik nog uitzoeken hoe dit precies zit. Ik heb ze voorlopig op de ontvanger zelf samengevoegd en niet verder doorgezocht.

 

Settingslijsten voor alle posities ben ik nog niet tegengekomen, maar ik ben zelf op de duitse en de NL pakketten gericht en daar zijn voldoende lijsten van te krijgen. De Eurobird lijst moet ik wel zelf maken, maar goed dat is een half uurtje werk in de editor.

 

- Netwerk/Lan voorlopig alleen voor updates en CS.

 

Conclusie:

De prijs/kwaliteit vind ik uitstekend, een HD twin tuner met verwisselbare tuners voor totaalprijs van Euro 199,00. De ontvanger heeft de laatste energiezuinige onderdelen en Tuners erin, dit is een voorwaarde voor een lange storingsvrije levensduur, daar heeft de concurrentie een zware dobber aan. Het is weliswaar basic firmware, maar daarom zitten er ook niet veel bugs in, meest storende is de pixelvorming bij HD zenders en de EPG zonder NOW/NEXT in een scherm en het feit dat de LAN aansluiting geen mogelijkheden voor file-sharing biedt. Het wachten is op enigma2 om de capaciteit van de box volledig te benutten, maar zelfs als dit project niet lukt, dan is het een goede ontvanger. Aan E2 wordt hard aan gewerkt volgens de diverse fora.

 

Als enigma2 even stabiel werkt als met de huidige firmware, met volledige twin-tuner ondersteuning, dan is mi de prijs/kwaliteit verhouding sensationeel.

 

De keuze voor mij is makkelijk, de ontvanger doet wat ie moet doen en voorlopig ben ik tevreden, ik ga de ontvanger dan ook kopen. Ik wilde eerst wachten op de Qbox mini HD omdat ik het ontwerp en specs mooier vind, maar ik heb weinig vertrouwen in fabrikant Duolabs en twijfel heb of deze een echte Twin gaat worden. Het feit dat CD/IrdetoII ook open ligt op de Edision ontvanger (de AU werkt echter niet meer), is een extra toetje, maar voor mij niet belangrijk.

 

Wat mij over de streep heeft getrokken is dat de ontvanger nu 2 dagen absoluut storingsvrij heeft gewerkt. Dat heb ik wel eens anders met Linux ontvangers meegemaakt, zeker omdat de ontvanger pas 2 maanden in deze versie op de markt is.

VU+ Duo2 met  4x DVB-S2 / 2x Dual DVB-S2 Tuner. Plugin remote channel stream converter

Wavefrontier T90. 6x Google TV Android 4K clients.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 47
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: Dutchsat

Maakt opnames in eigen formaat aan, maar conversie tools zijn beschikbaar.



Wat voor soort files zijn het? moet je ze converteren voor een dvd of kun je ze wel afspelen op een gemiddelde mediaplayer, zoals WD tv?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van Edision de Argus Mini ip voor 109,90€ gekocht. Met ILTV software erop werkt de CCcam client perfect. Geen poespas: simpel en eenvoudig programma. Geen Enigma2 opkomst. HD en SDbeeld zeer mooi. Ik kan opnemen op een USBstick in .ts formaat.

Leuk toestel, voor die prijs een aanrader.

Het is hoogstwaarschijnlijk dat er binnenkort iets onwaarschijnlijks gaat gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de review! Was net het forum aan het doorzoeken naar de Argus Vip. Wist niet dat er nu ook al een twin versie was. Sinds seca drie heb ik steeds gedoe met m'n Topfield met zappen tijdens opnemen (opnames dan vaak niet meer te bekijken) Heb daarom geen zin aan een dure twin HD, dan nog liever twee singels boven elkaar. Als alles werkt is een twin wel super handig. Voor dit geld hoef je het echter niet te laten.

 

Twee vragen, je schrijft dat er geen CI slot aanwezig is, is dat niet erg onhandig?

 

Hoe is de zenderlijst? Topfield is wel erg handig dat door op OK/list te drukken je 10 zenders in de lijst ziet staan (bij een Philips die ik onlangs te leen had maar twee tegelijk). Met twee keer verder drukken heb je al 30 zenders gezien. Ook erg handig is dat je die lijst met één knop op alfabetisch kan zetten. Dan is een zender die je normaal nooit kijkt toch snel op te zoeken.

 

Ik ga zelf ook even zoeken naar wat meer info

Keep sending 'm up! VU+Duo op Pli, Amiko 8900 Alien, Visiosat Bisatellite G4 + 17/8 multiswitch (en op reserve een TF 4000plus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: jepe
Origineel bericht van: Dutchsat

Maakt opnames in eigen formaat aan, maar conversie tools zijn beschikbaar.



Wat voor soort files zijn het? moet je ze converteren voor een dvd of kun je ze wel afspelen op een gemiddelde mediaplayer, zoals WD tv?


Het zijn TRP files, dat zijn Mpeg4 transport streams. Ik speel die af met Mediaplayer Classic, maar niet elke mediaplayer speelt dit af. Je kunt ze omzetten met diverse video converters:
http://www.videohelp.com/tools/sections/digitaltv-dvb-hdtv

VU+ Duo2 met  4x DVB-S2 / 2x Dual DVB-S2 Tuner. Plugin remote channel stream converter

Wavefrontier T90. 6x Google TV Android 4K clients.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Endeavour


Twee vragen, je schrijft dat er geen CI slot aanwezig is, is dat niet erg onhandig?



Je hebt geen CI sloten nodig, CCcam ondersteund op dit moment bijna alle gangbare kaarten, zeker de NL Kaarten. En als Enigma2 uitkomt, dan kun je zelf externe kaartlezers aansluiten.

Met de zenderlijsten werkt de editor wel zolang je binnen dezelfde tunersoort blijft. Daar kun je vrij in verplaatsen. Maar zoals ik normaal doe, 2 keer programma openen met ieder aparte lijsten en dan cut/paste, dat werkt niet met de standaard editor. Maar goed je doet dit werk niet dagelijks dus zo een probleem is het ook weer niet. En als enigma2 uitkomt kan ik dreamboxedit gebruiken, dat is de beste editor die ik tot nu toe gebruikt hebt.

VU+ Duo2 met  4x DVB-S2 / 2x Dual DVB-S2 Tuner. Plugin remote channel stream converter

Wavefrontier T90. 6x Google TV Android 4K clients.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb er nu het een en ander over gelezen. Is deze ergens in Nederland te krijgen? Heb nog nooit iets besteld in Duitsland maar porto schijnt ook mee te vallen

Keep sending 'm up! VU+Duo op Pli, Amiko 8900 Alien, Visiosat Bisatellite G4 + 17/8 multiswitch (en op reserve een TF 4000plus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ga maar eens naar de duitse website van Edision en kijk bij die marke en klik dan op de kaart

 

http://www.edision.de

 

Ik zit er zelf ook aan te denken om er eentje te bestellen, heb zeer goede recenties op duitse websites gevonden

 

 

Gigablue Quad Plus, Maximum T90, Inverto Black Ultra Quad LNB's uitgericht op 13-19.2-23.5-28.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Ik vind het altijd prachtig als iemand een testbericht op een forum plaatst, want kennis is macht, maar ik heb wel sterke twijfels aan jouw kennis.

 

Origineel bericht van: Dutchsat
De beide Sharp Tuners:

Sat: gevoeligheid en scherpte Tuner goed, zelfde niveau als de Dreambox 7025 die ik voorheen had. Tuner blijft ook tijdens HD gebruik lauwwarm.

DVB-T: Gevoeligheid Tuner sensationeel goed, hij is nog gevoeliger dan mijn ingebouwde Tuner in de Samsung B650 LCD en zelfs gevoeliger en scherper dan de Digitenne ontvangers die ik heb mogen testen. Nimmer zo een goede DVB-T tuner getest in een Twin Tuner config. De DVB-T Tuner in mijn Dreambox 7025 was veel ongevoeliger en had ook minder goed beeld.

 

Grotere onzin heb ik zelden gehoord. wink

 

Een tuner in een digitale ontvanger heeft helemaal niets met de scherpte en de kwaliteit van het beeld te maken.

 

Echt werkelijk helemaal nada niets! :D

 

Een hele slechte tuner kan hooguit wat blokvorming veroorzaken, eventueel in combinatie met een erg slecht uitgerichte schotel, maar het beeld dat je krijgt is identiek, ongeacht de tuner.

 

Citaat:
Tuner blijft ook tijdens HD gebruik lauwwarm.

 

Nog zo'n fraaie opmerking :D

 

Sinds wanneer maakt het verschil in temperatuur of de tuner DVB-S2/HD signalen of DVB-S/SD signalen moet verwerken.

 

Ook daar is het niet de tuner, maar eerder de CPU en de eventuele harddisk die warmer wordt omdat ze meer data moeten verwerken, maar in ieder geval zeker niet de tuner.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

De tuner is alleen het blikje waar het LNB op aangesloten wordt.

 

Jij hebt het duidelijk over het hele apparaat, de receiver dus.

 

Uiteraard kan er tussen totaal verschillende apparaten of zelfs modellen (receivers dus), verschil in beeldkwaliteit zijn.

 

Dutchsat had het overduidelijk alleen over het blikje zelf (Sharp Tuner) en dat kan onmogelijk voor verschil in beeldkwaliteit zorgen.

 

Bij een digitale satellietontvanger zijn heel andere componenten verantwoordelijk voor de beeldkwaliteit.

 

Dat is allemaal slechts een kwestie van terminologie vervuiling en gebrek aan (voldoende) kennis. wink

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Michel
Ik vind het altijd prachtig als iemand een testbericht op een forum plaatst, want kennis is macht, maar ik heb wel sterke twijfels aan jouw kennis.


Beste Michel,

Het is heel simpel, ik heb ter vergelijking hier nog een DB7025 gehad met hetzelfde signaal op DVB-T. Het beeld is gewoon beter bij de Edision op mijn Samsung (meer en ik heb stukken meer zenders in de zenderlijst het beeld van de Dreambox op DVB-T is gewoon beter maar dat kan ook met de upscaler te maken hebben (hoewel de upscaler van de Samsung toch wel een referentie is) of instellingen in de kleurverhoudingen/helderheid etc.. Maar goed daar klooit de gemiddelde gebruiker dus echt niet mee.

En inderdaad ik heb te weinig kennis, ik heb pas 5 ontvangers mogen testen met DVB-T/S/S2 waaronder de Mvision, Abcom en dreambox en de edision heeft subjectief bij mij het beste beeld. Er zijn nog minstens 100 andere merken, maar goed het blijft subjectief. Maar ik heb ter bevestiging in het grootste duitse edision forum het commentaar opgezocht, maar hier omtrent niets negatief.

En mbt de temperatuur, ook hier heb ik meerdere ontvangers getest en met name de DVB-S2 tuners werden bij andere ontvangers flink warm. En je kunt mij veel wijs maken, maar net de ontvangers die een hoge binnentemperatuur hadden hebben op de lange termijn wel eens problemen met de hardware of men moet geforceerd gaan koelen wat alleen maar herrie maakt of inderdaad dat het systeem traag wordt hierdoor of dat voedingen instabiel worden. Ik ben na de DB7025 fiasco hier heel kritisch op geworden. Ik heb nergens gezegd dat je hierdoor beter beeld hebt. Alleen blijken nu net de nieuwere HD tuners/chipsets minder gevoelig voor de warmte-ontwikkeling en kennelijk zit er in de Envision zo een modernere tuner. Nogmaals dat is een vermoeden. En ik heb op dit moment zelfs een de hele bovenkant van de Edision met een plaat overdekt en daar een plant op, geen problemen met de temperatuur, ik vind dit ongelofelijk, zeker omdat er een interne voeding in zit.

Maar goed het geluk is dat ik zeeeeeeeer tevreden ben met deze ontvanger en dat mag jij grote onzin vinden.

VU+ Duo2 met  4x DVB-S2 / 2x Dual DVB-S2 Tuner. Plugin remote channel stream converter

Wavefrontier T90. 6x Google TV Android 4K clients.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Het gaat niet om beter beeld, of niet, tevreden of niet.

 

Jouw verhaal klopt simpelweg niet. Een tuner is niet veranwoordelijk voor het beeld, maar alleen voor het ontvangen van de data.

 

Ook wordt een tuner niet warmer of minder warm afhankelijk van of je de receiver op een HD of SD kanaal zet.

 

Dat zijn gewoon twee feiten. De rest kan ik niet over oordelen.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...