Ga naar inhoud


Rechter weerlegt verbod op schotelantenne!!!


Gerdy

Aanbevolen berichten

Bron: "Footprint" (een maandelijkse uitgave van ses-astra)

Datum: uitgave mei 2010

Auteur: redactie footprint

 

Citaat:

Rechter weerlegt verbod op schotelantennes.

 

De plaatsing van schotelantennes mag niet zonder meer worden verboden. Dat volgt uit een recente uitspraak van het Gerechtshof in Amsterdam. Hierin werd een vordering tot verwijdering van een schotelantenne, onder verwijzing naar een eerder arrest van het Europees Hof, afgewezen.

 

In dit arrest werd overwogen dat alleen zwaarwegende algemene belangen het recht op vrije informatievergaring, zoals vastgelegd in artikel 10 EVRM, kunnen beperken. Het Gerechtshof in Amsterdam oordeelde dat hiervan in dit geval geen sprake was.

Voolgens het Europees Hof mag daarnaast niet snel worden aangenomen dat er sprake is van een redelijk alternatief. Die situatie is pas aan de orde als dit alternatief minstens hetzelfde biedt als de schotelantenne. In de zaak die voor het Gerechtshof in Amsterdam speelde, werd vastgesteld dat via internet een beperkter aantal zenders kan worden ontvangen. Internet werd om die reden dan ook niet beschouwd als redelijk alternatief voor de ontvangst van televisiezenders via een schotelantenne.

Daarbij geeft het Europees Hof nog nadrukkelijk aan dat het soort informatie niet belangrijk is. Ook puur entertainment valt onder de reilwijdte van artikel 10 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM). In dit artikel is bepaald dat iedereen de vrijheid heeft om de informatie te ontvangen die men wenst.

 

Gerdy

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nieuws dateert al van 26 maart 2010, maar neemt niet weg dat het zeer relevant is en steeds andere argumenten worden gezocht om de schotelaars te weren.

 

Een verweerschrift is van Astra te vinden op >>> DEZE <<< link.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze kunnen er geen genoeg aandacht aan geven naar mijn mening en hier ook niet.

 

Schotelaars moeten de vrijheid hebben.

 

Voor die uitgave's zullen het wel(hot)items zijn die steeds terug keren.

 

Kwam het linkje naar het verweerschrift hier nog niet tegen, dus vandaar mijn reactie.

 

wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Welke belangen spelen een rol?

De huisbaas vindt schotelantennes lelijk staan en zegt met de weigering „de leefbaarheid van de buurt te beschermen en te bevorderen”. Ook is er een risico op schade aan de gevel door het plaatsen van antennes. Internet en digitale televisie vindt hij goede alternatieven. De huisbaas wil de schotel ook weg hebben om één lijn tegen andere huurders te trekkeen.

 

Is ook een prima alternatief. Analoge schoteltijdperk is zooo jaren 90.

 

Brief erheen Voorbeeldbrief SES ASTRA (linkje nogmaals)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet wel opletten!!!

Eerst moeten de nationale rechtsmiddelen uitgeput zijn alvorens ge U tot het Europees Hof kan wenden...

Reken eens uit met al je recht aan Uw zijde wat het U kost om Uw gelijk te halen...

Daarna ga je naar het europees hof, en niet de eerste de beste mag daar pleiten, dus die gast rekent ook extra... plus daarbij nog eens de som die je moet neertellen om je zaak te kunnen starten...in afwachting van wat je ook haalt ben je al een aardige stuiver kwijt...

Daarop en met dit in het achterhoofd wordt "recht" gesproken, zodat het gelijk halen alleen voor een bepaalde klasse is weggelegd...

Hier zouden de satzendgemachtigden een voortrekkersrol moeten spelen zoals CD of TVV, want het gaat tenslotte toch onrechtstreeks om hun bestaan!!!

Ik vermoed niet dat de EU uitspraken dwingend zijn voor de lagere nationale rechtbanken, maar hoogstens een juris prudentia kunnen uitmaken, dus geen directieve!

 

Verhuizen en Uw eigen eisen stellen bij intrekken in een andere locatie is vaak de enige oplossing, ofwel sluw zijn en de schotel verdekt opstellen als het gaat...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast satnov2

wij hebben een appartement en hebben een heeeeel klein schoteltje

geplaatst binnen de ballustrade,

dat laatste is belangrijk.

 

zolang hij aan de gevel hangt, mag er niets gezegd worden,

dan hangt hij als het waren op het balkon en is net zo hindelijk

als een zonnescherm.

 

echter, toen de goedkeuring binnen was, (foto gemaakt en

opgestuurd) hebben we gelijk een 3x grotere opgehangen

en ik heb dus schiftelijke toestemming en kunnen ze me nergens

wat mee maken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Pedro Newbie
Origineel bericht van: satnov2
echter, toen de goedkeuring binnen was, (foto gemaakt en opgestuurd) hebben we gelijk een 3x grotere opgehangen
en ik heb dus schiftelijke toestemming en kunnen ze me nergens
wat mee maken.


Ja toestemming voor dat schoteltje wat op de foto staat en je hebt ze zelf het bewijs opgestuurd.
Ik denk dat zij sterk kunnen staan mocht het ooit tot een geschil komen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast satnov2

nee, want nergens op papier wordt er verwezen naar de foto.

ik heb gewoon toestemming, mits ik binnen de balkon rand blijf

en de gaten wegwerk als ik weer vertrek.

 

dezelfde rechten als iemand die een zonnescherm ophangt.

 

de goedkeuring is iets wat nieteens verplicht is,

die heb ik puur gedaan om later niet in de problemen te komen.

 

de extra toestemming heb ik alleen gevraagd omdat ik ook toestemming

voor het verbouwen van de keuken, badkamer en slaapkamer ook

van te voren afstem, zodat er later geen gezeur kan ontstaan

en ik bij verlaten van de huurwoning ineens met extra (terug-)

bouw kosten komt te zitten.

 

het is wettelijk bepaald dat jij een schotel op je eigen balkon

mag plaatsen, zolang deze maar niet uitsteekt buiten het balkon;

alsof jij dus een schotel op een poot gewoon los op het balkon zet.

 

de goedkeuring heb ik aangevraagd voor de 5 gaten waar mijn schotel

mee tegen de muur geschroefd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik betwijfel of "wettelijk bepaald" is, dat een schotel is toegestaan binnen een balkon.

Lokaal is verboden, zonder vergunning een schotel te plaatsen voor de voorgevel. Plaatsen binnen de grenzen van een balkon is

m.i. een gedogen van verhuurders.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...