Ga naar inhoud


Casema Motorola surfboard kabelmodem frustaties


boaz

Aanbevolen berichten

Een vriendin heeft een Ziggo abonnement en ik heb nog een ngebruikte Fritzbox 7170 liggen dus ik dcht slim te zijn en die Fritz even als router te installeren. Had me voorbereid op Ziggo modems, maar ze bleek nog een Casema Motorola suffboard modem te hebben.

Uitermate frustrerend. De Fritz werkte prima als switch om haar laptop toegang tot Internet te geven. De Fritz zelf was ingesteld op HDCP maar totaal onbereikbaar op welk adres dan ook. Ook mijn laptop kreeg geen toegang tot Internet. Uiteindelijk de netwerkinterface van mijn laptop vast ingesteld op de instellingen van haar laptop en direct achter het Motorola modem gehangen, maar geen toegang tot Internet.

Vreemde is dat het modem te vinden is op 192.168.100.1, wel uiterst spartaans qua mogelijkheden, maar vooruit. Haar laptop heeft een IP in de 83.80.24x.x range met een subnet 255.255.248.0.

De DHCP zit op 212.54.38.80 terwijl de gateway weer op 83.80.255.253 zit.

Maar zoals gezegd, met deze instellingen vast op mijn netwerkinterface, geen toegang.

Kennelijk werkt de toegang tot Internet via MAC adressen.

 

Na uitvoerig googlelen is mij duidelijk dat het een kwestie van lang wachten is na installeren voordat het werkt. Aangeraden wordt de zaak 's avonds van de stroom te halen en de volgende dag na verlopen van de lease op te starten in de nieuwe opstelling.

Nu meen ik te herinneren dat ik een lease van enkele dagen heb gezien, daarom; is er een mogelijkheid een nieuwe lease te forceren om zo sneller resultaat te krijgen?

 

En tot slot, "normaal" netwerk is gesneden koek, maar zo'n kabelmodem....??????

 

Iemand een link naar wat info over de structuur en instellingen of anders wat uitleg?

 

De instellingen voor de Fritz! verder gelijk aan de Ziggo modems?

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zit thuis nog even te puzzelen, en ping even naar wat ik bij haar als host gevonden heb, te weten een adres in de vorm van xxxxyyyy.static.ziggozakelijk.nl (xy = hexadecimaal adres) en tot mijn verbazing blijkt dat een ping naar haar IP adres.

 

Kan dit dan wel zijn wat ingevuld moet worden bij host in de Fritz!box?

Dit n.a.v. onderstaande invulinstructie:

De volgende settings heb ik op de Fritz!Box ingesteld:

 

- Internet connection via LAN 1;

- Establish own internet connection

- no account information acquired

- obtain IP adress automically (DHCP) -> via www.watismijnip.nl ben ik achter de hostname gekomen, deze hier ingevuld.

 

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziggo gebruikt ook nog steeds die Motorola Surfboards. Ik denk dat je ergens iets verkeerd hebt staan want met mijn Asus router was het niets meer dan even instellen op DHCP en gááán met die banaan.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat idee heb ik inderdaad ook, 't is overigens nu ook Ziggo.

 

Blijft het vreemd dat mijn laptop ipv de hare geen toegang krijgt, niet via DHCP, niet via clonen van de instellingen.

 

De ipconfig /renew inderdaad vergeten en de cross cable staat inderdaad in de handleiding van Motorola.

 

Binnenkort maar weer eens testen.

 

Dat de laptop overigens geen IP krijgt in de range van het modem, blijf ik toch ietwat vreemd vinden.

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de laptop een extern IP-adres krijgt komt omdat zo'n kabelmodem een bridge is, die zet dus alles door naar het eerstvolgende apparaat (in casu de laptop).

 

Ik zit ook in oud Casema-gebied, toen ik het modem installeerde hing hij direct aan mijn computer. Het werkte daarna direct op mijn router maar ik zal ongetwijfeld voor het overhangen een ipconfig /release gedaan hebben. Misschien dat dat helpt, anders moet je de DHCP-lease af laten lopen.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...