Ga naar inhoud


HD kijken in 720p of 1080i


M€®LïÑ

Aanbevolen berichten

Default heb ik mijn decoder DM500 HD ingesteld op 720p

 

Echter zie ik onder in mijn balk dat het voetbal wordt uitgezonden op 1920x1080i, De belgen zenden het voetbal uit op 1280x720p, terwijl BBC op 1440x720p uitzenden.

 

Ik heb altijd begrepen dat P beter is als i, maar vraag me dan wel af waarom NOB de beelden wel aanbied in 1080i.

Is een 1080i signaal dan toch beter van kwaliteit of toch 720p.

Ergens lijkt het me zo dat als het aanbod 1080i is, je deze dan ook zo moet bekijken.

Kortom wat zijn jullie ervaringen i of p

Denk eerst eens na voordat je een scherpe opmerking maakt !!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites


( net te laat voor een edit )

 

Waar ik op doel is de vraag, als de uitzending source 1080i is, deze ook in 1080i te bekijken of toch je decoder op 720p instellen.

 

Want met die resolution plugin kan je dit aanpassen zodat je tv om schakelt als je b.v zapt tussen TVV(720p) en CSD (1080i)

Denk eerst eens na voordat je een scherpe opmerking maakt !!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik ergens gelezen hier of op Digitalspy. De BBC houdt blijkbaar het midden tussen progressive en interlaced. Maar ik kan het ook verkeerd begrepen hebben!

 

Edit: ik heb het nog eens opgezocht via Google en de BBC zendt studio-opnames uit in 1080i25 en films en sommige series in 1080p25.

 

Deze link gaat over Freeview HD, maar ze doen nu al hetzelfde voor "dat gratis satellietplatform in de UK": klik

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is geen enkele zender die in 1080p uitzendt. Het is ofwel 1080i ofwel 720p (bij HD dan).

 

Als je TV 1080i kan weergeven en de uitzending is 1080i, dan zal het altijd mooier en scherper zijn om 1080i uit te sturen dan eerst het signaal door de receiver om te zetten naar 720p.

 

Omgekeerd (uitzending 720p) is een kwestie van proberen, dat ligt aan de kwaliteit van omzetting van de receiver en/of TV.

DM 500+

DM 800 HD PVR

DM 7000-S (voorheen)

Visiosat Bisat G4 Quadro (Hotbird, Astra 1/2/3) + 4x ALPS twin LNB

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast sjonnie123

Correct me if i'm wrong maar volgens mij wordt elke TV uitzending aangepast door eventueel de ontvanger maar altijd door de TV.

Stel je hebt een FULL-HD TV die up/downscaled dan toch alles naar de native resolution (=1080p)?

Dat betekend dus dat alleen een 1080p blu-ray 1 op 1 doorgegeven wordt en in theorie het beste beeld oplevert.

 

Voorbeeld: Ontvanger op 1080i

1080i uitzending -> ontvanger 1 op 1 en TV maakt er 1080p van

720p uitzending -> ontvanger maakt er 1080i van en TV maakt er 1080p van

576i uitzending -> ontvanger maakt er 1080i van en TV maakt er 1080p van

 

Voorbeeld: Ontvanger op 720p

1080i uitzending -> ontvanger maakt er 720p van en TV maakt er 1080p van

720p uitzending -> ontvanger 1 op 1 en TV maakt er 1080p van

576i uitzending -> ontvanger maakt er 720p van en TV maakt er 1080p van

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt grofweg ja. In de TV zit beeldverwerking voor o.a. scaling en deinterlacing (omzetting i naar p).

 

Daarom zeg ik ook dat een 1080i signaal het liefste onveranderd naar de TV moet worden verstuurd, omdat er zo de minste omzetting plaats vindt. In de TV moet je wel scaling uit hebben gezet (z.g.n. overscan of 1:1).

 

Bij een 720p signaal zal er ergens een omzetting moeten plaatsvinden naar de 1920x1080 native resolutie van de TV. En daar is het een kwestie van proberen wie de beste omzetting levert, de TV of de receiver.

DM 500+

DM 800 HD PVR

DM 7000-S (voorheen)

Visiosat Bisat G4 Quadro (Hotbird, Astra 1/2/3) + 4x ALPS twin LNB

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1080p50 is toekomst muziek, die standaard bestaat pas sinds juli 2008 en wordt nog nergens toegepast (zelfs niet op Blu-ray, wat normaliter 1080p24 is).

 

BBC HD is naar mijn weten 1440x1080i50 welke middens anamorphic widescreen wordt opgekrikt naar 1920x1080p. Dat zelfde principe wordt ook bij 16:9 DVD's toegepast.

DM 500+

DM 800 HD PVR

DM 7000-S (voorheen)

Visiosat Bisat G4 Quadro (Hotbird, Astra 1/2/3) + 4x ALPS twin LNB

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast sjonnie123

Ik ben blij dat we het eens zijn.

 

Toen ik -al weer een aantal jaren geleden- mijn HD tv uitzocht was voor mij het belangrijkste argument dat de TV 1080i en SD zo goed mogelijk kan weergeven.

 

De reden hiervoor is dat ik het meeste kijk naar uitzendingen in dat formaat (Bij TV uitzendingen is de max. 1080i).

 

Ik kijk ook wel naar 1080p opnames maar dat is nog steeds mondjesmaat.

 

 

Mijn ervaring is dat de hele resolutie discussie voor TV uitzendingen eigenlijk bijzaak is.

 

Wat veel belangrijker is:

- De originele resolutie van de uitzending

- De gebruiker up-/downscalers/interlacers

- De gebruikte bandbreedte

 

Als voorbeeld noem ik nu Ned 1 SD tijdens een WK wedstrijd, dit kun je met droge ogen zelfs geen SD kwaliteit meer noemen.

De oorzaak voor het slechte beeld is dat de NOS het HD signaal met een orrie-wokkel downscaler naar SD omzet.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Dreamer AB
1080p50 is toekomst muziek, die standaard bestaat pas sinds juli 2008 en wordt nog nergens toegepast (zelfs niet op Blu-ray, wat normaliter 1080p24 is).


Ik heb ook nergens beweerd dat ze 1080p50 zouden uitzenden. Ze nemen veel materiaal op in 1080p25 bij de BBC.

En er zijn al draadjes genoeg over 720p en 1080i.

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...