Ga naar inhoud


Waterdruk op verticale wand berekenen


The Iron Maiden

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik ben bezig om een vijver aan te leggen en nu vraag ik me af hoeveel waterdruk er op de wanden uitgeoefend wordt.

 

De vijver is 1,60 x 2,40 meter en 1,1 meter diep

Ik begrijp dat de druk onderin de vijver hoger is dan bovenaan, maar ik kan nog een goede formule vinden om dit te berekenen

 

Wie kan me verder helpen?

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites


Water geeft bij benadering een druk van 1 bar per 10 meter hoogte/diepte. Dus onderin die vijver ongeveer 1.1x0.1 = 0.11 bar. De andere afmetingen doen er in het geheel niet toe, alleen de diepte.

 

Ik vraag me trouwens af wat het belang is van die berekening, want je zal normaal gesproken sowieso al voldoende tegendruk aan de andere kant van de vijverwand krijgen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast roger4007

maar als de vijver nu eens boven de grond komt ? en er een raam in zou moeten dat spreek je toch niet meer over de druk in bar's maar over KG per vierkanter centimeter

 

dus wat wordt het in de grond of op de grond ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De grootte erachter maakt niet uit.. als je op het strand een geul maakt kun je ook simpel met je hand de hele Noordzee tegenhouden.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: roger4007
maar als de vijver nu eens boven de grond komt ? en er een raam in zou moeten


Dan heet het een aquarium...

Zonder gekheid. bars en kg per vierkante cm is het zelfde. 1 bar betekend net zo veel als 1kg/cm2. Oftewel 10.000kg/m2

Dus tegen de zijwanden van 1,60 lang staat een gemiddelde druk van 0,05 bar te drukken. Dit resluteert in een kracht van 500kg/m2 x 1,6m x 1,1m = 880kg op de gehele wand.

op de wanden van 2,4m is dit 500kg/m2 x 2,4 x 1,1 = 1.320kg.

VU+ Solo2,

VTI

Visiosat BIG Bisat met Alps op 28,2E; 23,5E; 19,2E; 13E; 5E; 1W; 5W; 15W

Link naar reactie
Delen op andere sites

hebben we het over waterdruk of gronddruk ?

afhankelijk van waar je bouwt is dat een relevante vraag.

 

bouw je onder het niveau van de hoogste grondwaterspanning (waterstand peilbuizen gemiddeld tijdens seizoen)

of bouw je boven de hoogste grondwaterstand

 

het natuurlijke talud van de grondsoort speelt mee

ciao

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de berekening kun je beter niet de gemiddelde druk gebruiken maar de maximale druk. Dus de druk op de bodem.

Omdat de druk per vierkante cm daar het grootst is en je bij dit soort berekeningen altijd van het meest ongunstige moet uit gaan.

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

De reden waarom ik dit wilde weten is omdat ik me af vraag hoe dik een muur zal moeten zijn om de kracht van het water tegen te kunnen houden.

 

Aan de andere kant van de muur zit vaste grond, maar ik weet niet of de de grond even veel druk op de muur uitoefent als het water.

 

Ik heb nu de muur gemaakt met betonblokken van 20 cm breed, dan kan ik dit de breedte van de muur meteen gebruiken als plateau voor de waterplanten

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb zelf een vijver van 3 bij 1,5 meter en 1,2 meter diep waarvan 30 cm boven de grond.

Hij is gemetseld met 10 cm brede stenen.En tot nu toe zonder problemen.

Maar ik durf echt niet te zeggen wat een muur als kracht kan verdragen.

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast roger4007

ik heb zelf een vijver gemaakt die op een punt meer dan 60 cm hoger is dan de grond met keien met specie en de wand is niet meer dan 20 cm dat is nu al 4 jaar zo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...