Ga naar inhoud


[Zelfbouw] Ik zoek een 4 (of meer) kanaals counter IC welke uitleesbaar is met I2C


Big fellow

Aanbevolen berichten

Ik heb al op de verschillende sites van de fabrikanten gezocht maar ik kan het dus niet vinden.

Voor een projectje zoek ik een meer kanaals 8 (of meer) bits counter ic welke een I2C interface heeft om de teller standen uit te lezen en te resetten. Ik moet 4 kanalen monitoren, voor pulsen (max. 5 pulsen per seconde) en nog wat schakelaars. De schakelaars zijn eenvoudig, dat ga ik (hoogstwaarschijnlijk) doen met een PCA8574.

 

Wie heeft voor mij een link naar een IC wat aan deze specs voldoet?

 

Of... Wie heeft er een applicatie voor een PIC of AVR welke dit kan doen? Ik heb al jaren niets meer gedaan met PIC's, en AVR's ben ik nooit mee bezig geweest. Ik heb gezocht op internet en heb gelezen dat de PIC niet echt eenvoudig als I2C slave te gebruiken is. Een AVR daarintegen is een stuk eenvoudiger. Maar ik heb de kennis niet om dit te programmeren in een AVR... Misschien heeft iemand op S4A de kennis wel en wilt deze delen/gebruiken om mij te helpen?

Als er toch een µcontroller in gaat komen misschien dat dan ook de schakelaars via de µconroller in de gaten kunnen worden gehouden..?

 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nee. Die zijn volledig ongeschikt.

(Het zijn RTC's met watchdog timers...)

 

Ik heb al een paar uur met google zitten zoeken, en die IC's komen als "top results" terug terwijl ze onbruikbaar zijn.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, duidelijk Heb eens gegoogled op "counter with embedded i2c interface filetype:pdf" en krijg een 17.400 hits.

 

Ipv i2c te gebruiken kan je ook eens zoeken op TWI of het woord sensor toevoegen in de zoekopdracht.

 

Zoek je het toevallig in de hoek van een MDA300 oplossing.

 

MDA300.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nog steeds zoekende met Google... Ik vind het vreemd dat er geen IC's bestaan die doen wat ik zoek... Het is toch een vrij normale functie dacht ik.

 

De functie van de interface is dat het pulsjes naar een mechanische teller moet tellen. Dit om de mechanische teller remote te kunnen uitlezen. (De logica die de teller aanstuurd is 100% closed, dus ik kan er niets aan veranderen.)

De µcontroller die het hart vormt van de schakeling moet in totaal 16 van deze 4 kanaals tellers kunnen uitlezen. Tevens doet de µcontroller ook alle communicatie via een serieel aangesloten GPRS modem. Ik kan jammer genoeg de µcontroller niet gebruiken om alle pulsen zelf te tellen aangezien dat veel bedrading vereist en ook nog time critisch is. (Als de µcontroller bezig is de seriele communicatie af te handelen is het mogelijk dat de controller een puls mist... En dat mag dus niet gebeuren.)

 

Ik denk dus dat ik iemand moet gaan zoeken die voor mij een AVR kan programmeren, of dat ik het zelf moet gaan uitvogelen...

 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad wel de simpelste oplossing.

 

Zat al zo ver te zoeken dat ik in PXI-Watchdog/Counter module terrecht kwam die ook nog eens de communicatiepoort in de gaten hield. Mooie was wel een Ethernet communicatie-bus naast een seriele bus.

Had ook een ingebouwde buffer, zodat communicatie er altijd uitging. De oplossing heet een FP-2000

Vrij dure grap iig.

 

Zit gewoon te ver te zoeken, datasheetboekjes er maar eens bij gaan pakken. blush

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je suggestie. Maar dat zal dus neerkomen op 9 IC's per bord. (8 IC's voor het tellen van de pulsen + 1 voor het monitoren van de schakelaars...) Dit terwijl het hoogstwaarschijnlijk allemaal in 1 IC kan (een µcontroller).

Het is een "last resort", maar ik denk niet dat het zover gaat komen.

Ik heb inmiddels een goed gedocumenteerde library gevonden voor een AVR in I2C slave mode. Deze is geschreven in C, en ik heb de AVR studio geinstalleerd met WinAVR (GCC), dus ik kan de µcontroller in C programmeren. Dat gaat hopelijk wel lukken smile .

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je wat vind in een van je datasheet boeken, dan graag laten weten. Want er is een mogelijkheid dat ik voor hetzelde systeem ook een "counter only" nodig ga hebben. En dan is een "standaard" IC wel zo eenvoudig. smile

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...