Gast BBsat Geplaatst: 7 oktober 2010 Geplaatst: 7 oktober 2010 Sinds vandaag ook SAT4US En aangezien het nu al goed bevalt ga ik verder met mijn plan om een serieuze schotel neer te zetten Dat gaat als het doorgaat zo'n Visiosat Big Bisat worden. Nou zie ik van die metertjes om je schotel uit te richten van zo tussen 10 en 20 euri, heb je daar nou wat aan? Of kan ik die net zo goed bij de satboer in het schap laten liggen? De man van CD die vandaag de schotel kwam hangen had zo'n mooi profi kastje bij zich maar daar leent mijn budget zich bij lange na niet voor. Ik stop m'n centen nu liever in een extra LNB. Maar hoe krijg ik die dan zo goed mogelijk uitgericht?
Ventura Geplaatst: 7 oktober 2010 Geplaatst: 7 oktober 2010 Dat is appels met peren vergelijken . Met een professionele satelliet meter haalt men het maximale uit een schotel. Zoals de BER, S/R en C/N. Deze opties heeft een simpele sat finder niet. Vandaar het prijs verschil.
Gast BBsat Geplaatst: 7 oktober 2010 Geplaatst: 7 oktober 2010 Dat snap ik. Maar mijn vraag is of je uberhaupt iets met zo'n goedkoop ding kan. Of kan ik dan net zo goed de moeite van het aanschaffen en het geld uitsparen en via de ontvanger op het tv scherm kijken wanneer ik het beste beeld of sterkste signaal krijg? Heb ik iets aan zon goedkoop metertje of niet? Ik hou wel van appels minder van peren die vergelijking heb ik ooit al eens gemaakt
Fatfreddy Geplaatst: 7 oktober 2010 Geplaatst: 7 oktober 2010 Ik heb heel wat schotels met zo een goedkoop analoog metertje uit gericht. Het antwoord is dus ja je kunt er wel wat mee.
Fatfreddy Geplaatst: 7 oktober 2010 Geplaatst: 7 oktober 2010 Met een analoge meter stel je je decoder in op een transponder van een satelliet die je wilt ontvangen. Vervolgens ga je naar de schotel en ga je de schotel draaien om de paal tot dat het wijzertje uitslaat. Vervolgens loop je naar je tv en laat je je ontvanger zenders zoeken om te kijken of je ook daadwerkelijk op de desbetreffende schotel staat gericht het is namelijk mogelijk dat je een andere satelliet te pakken hebt. Is het de satelliet die je wilt dan kun je gaan finetunen door weer naar de schotel te gaan en het uiterste er uit te persen. Is het niet de juiste sat dan herhaal je het voorgaande net zo lang totdat je wel de juiste sat hebt.
Gast BBsat Geplaatst: 8 oktober 2010 Geplaatst: 8 oktober 2010 Fatfreddy bedankt voor je antwoord met uitstekende toelichting.
Ventura Geplaatst: 8 oktober 2010 Geplaatst: 8 oktober 2010 Met een simpele sat finder is de het uit richten van een schotel op maximale signaal sterkte en niet op signaal kwaliteit (veel belangrijker). De meeste gemaakte denk fout is, dat signaal sterkte altijd beter is dan signaal kwaliteit. Het is goed mogelijk bij een lager signaal sterkte een veel betere signaal kwaliteit te kunnen uit richten (zelf meegemaakt). Men kan alleen een schotel echt goed finetuning met een professionele satelliet meter en niet met een simpele sat finder.
drz Geplaatst: 8 oktober 2010 Geplaatst: 8 oktober 2010 Origineel bericht van: BBsat Sinds vandaag ook SAT4US En aangezien het nu al goed bevalt ga ik verder met mijn plan om een serieuze schotel neer te zetten Dat gaat als het doorgaat zo'n Visiosat Big Bisat worden. Nou zie ik van die metertjes om je schotel uit te richten van zo tussen 10 en 20 euri, heb je daar nou wat aan? Of kan ik die net zo goed bij de satboer in het schap laten liggen? De man van CD die vandaag de schotel kwam hangen had zo'n mooi profi kastje bij zich maar daar leent mijn budget zich bij lange na niet voor. Ik stop m'n centen nu liever in een extra LNB. Maar hoe krijg ik die dan zo goed mogelijk uitgericht? Ik zou die 2 tientjes investeren in een mede hobbyist met een professionele satelliet meter die je graag wil helpen. Dan hoef je zelf geen dure aanschaf te doen en is je schotel toch goed uitgericht! "Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."
Gast Merkedesch Geplaatst: 8 oktober 2010 Geplaatst: 8 oktober 2010 Origineel bericht van: Ventura Men kan alleen een schotel echt goed finetuning met een professionele satelliet meter en niet met een simpele sat finder. Dit gaat niet altijd op!Ik heb dit diverse malen bewezen toen ik het certificaat behaalde van het Satelliet Platform. Ook met een simpel metertje is het belangrijk dat je weet hoe je er mee om moet gaan..!! Gewoon regelmatig doen..Heb je ooit een Pool een schotel zien uitrichten vanuit de vrachtwagen??? Gr.Merkedesch
Gast SatMann Geplaatst: 8 oktober 2010 Geplaatst: 8 oktober 2010 Origineel bericht van: Merkedesch Gewoon regelmatig doen..Heb je ooit een Pool een schotel zien uitrichten vanuit de vrachtwagen??? Merkedesch, das wel een ander verhaal hoor. Die blijft niet ter plaatse staan en ik vraag mij af bij een fikse bui hoeveel beeld de pool heeft? Ik heb zelf een prof. meter en vrienden, kennissen die dit met zo'n goedkoop metertje regelen hebben zeker beeld, daar werkt het voor, maar als je dan met de prof meter gaat kijken dan hebben ze een te hoge BER waarde of een niet ideale afregeling. en die bekom je mijn inziens enkel met goed materiaal. maar voor eerste installatie is zo'n meter niet mis, alhoewel een kompas en gezond verstand met je sat box naast u en tv, lukt het evengoed. das louter mijn mening hé
Gast BBsat Geplaatst: 8 oktober 2010 Geplaatst: 8 oktober 2010 Origineel bericht van: Ventura Dat is appels met peren vergelijken . Met een professionele satelliet meter haalt men het maximale uit een schotel. Zoals de BER, S/R en C/N. Nou dat is toch een voor mij wel interessante en leerzame discussie geworden Ik ga in ieder geval zo'n eenvoudig en niet zo duur metertje aanschaffen, daar kan ik toch wat mee, ga me er geen buil aan vallen. Maar zoals Ventura en nu ook weer SatMann aangeeft krijg je er bepaalde waarden niet zomaar goed mee. Waar kan ik wat vinden over BER, S/R en C/N? Ik vind dit leuk genoeg om dat eerst eens te onderzoeken en ja dan is het ook een goed idee om daarna als t allemaal staat eens wat te investeren in een mede hobbyist die wel met een profi piepbox met alle toeters en bellen er op door het leven gaat
vGnp Geplaatst: 8 oktober 2010 Geplaatst: 8 oktober 2010 Origineel bericht van: BBsat Waar kan ik wat vinden over BER, S/R en C/N? Wikipedia vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
Fatfreddy Geplaatst: 8 oktober 2010 Geplaatst: 8 oktober 2010 Het hangt er maar net van af welke satelliet ts wil ontvangen. Ik heb mijn channelmaster (180cm) eerst ook met een simpele satfinder op Nilesat uitgericht en die werkte prima, heb later een satlook micro op de kop weten te tikken en die toen aan de lnb gehangen en er was niets mis met de afstelling welke ik met dat simpele metertje gedaan had. Ook diverse usalmotoren met schotel uitgericht en ook dat ging altijd goed. Het grootste voordeel van de satlook tegenover het satfindertje vind ik eigenlijk het gemak dat ik niet steeds naar binnen hoef te lopen om te kijken of ik wel de juiste sat heb.
Gast Auggie Geplaatst: 9 oktober 2010 Geplaatst: 9 oktober 2010 Wat mij altijd een kick geeft is als ik op gevoel de schotel in één keer goed uitricht. Zo van "daar ongeveer" en dan de maximale ontvangst scoren. Als je een sat-kaart in je PC hebt kun je fastsatfinder proberen. Die heeft eerst een luid signaal om de satelliet te vinden en daarna een stem die de ontvangststerkte uitspreekt. Een beetje prijzig, maar ze hebben een trialperiode: http://www.fastsatfinder.com (Dat signaal en die stem zouden eigenlijk in elke ontvanger moeten zitten: dan hoor je draaiend aan de schotel met het raam open hoeveel procent ontvangst je hebt).
wilhelm Geplaatst: 9 oktober 2010 Geplaatst: 9 oktober 2010 Origineel bericht van: Fatfreddy Het hangt er maar net van af welke satelliet ts wil ontvangen. Ik heb mijn channelmaster (180cm) eerst ook met een simpele satfinder op Nilesat uitgericht en die werkte prima, heb later een satlook micro op de kop weten te tikken en die toen aan de lnb gehangen en er was niets mis met de afstelling welke ik met dat simpele metertje gedaan had. Ook diverse usalmotoren met schotel uitgericht en ook dat ging altijd goed. Het grootste voordeel van de satlook tegenover het satfindertje vind ik eigenlijk het gemak dat ik niet steeds naar binnen hoef te lopen om te kijken of ik wel de juiste sat heb. Dat is ook zo'n beetje mijn ervaring. Altijd een kleine goedkope satfinder gebruikt en sinds 1 jaar gebruik ik nu de Schwaiger SF9000. Handig is dat ik nu direct kan zien naar welke sat de schotel kijkt, maar verder is het hetzelfde 'geklooi' als met de goedkope satfinder. Ik denk dat iemand met een kleine satfinder en een beetje ervaring net zo snel een schotel kan uitrichten dan iemand met dure apparatuur. DM7020S/160gbHDD + DM800/250gbHDD + Visiosat G3D (13,0/19,2/23,5/28,2 ) in cascade met de Triax TD110 + STAB HH120. Schwaiger SF 9000 Satfinder Plus.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen