Ga naar inhoud


inbouwen van 3tb harddisk mogelijk


spongebob

Aanbevolen berichten

Western Digital introduceert deze week overal nieuwe 3TB-schijven. Ik weet niet of ik hier de link mag zetten, maar op Tweakers via bijgevoerde link http://tweakers.net/nieuws/70315/western-digital-introduceert-3tb-schijven.html krijg je in ieder geval een idee van de (on)mogelijkheden.

 

Daarom ook mijn vraag: kan de DM8000 overweg met een dergelijke grote harddisk?

 

ps: als deze link hier niet mag gezet worden, mag hij gerust weggehaald worden.

dreambox 8000 2TB | 4x dvbS2 | image LT6 v5 | LG SL9000 LED47

visiosatG4 | 4x Spaun 411 4/1 | quadALPS | 13-19-23-28

TV Vlaanderen | Canal Digitaal | Sky UK | Telesat | CanalSat

Link naar reactie
Delen op andere sites


volgens mij zegt Dream dat er onbeperkt HDD gebruikt kan worden

 

maar heb hier ook een probleem voorbij zien komen met een WD HDD van 1.5TB en die deed het niet

 

misschien beter een ander merk!

 

moet toe geven dat ik slechte ervaring heb met WD HDD

 

alles wat ik aan PC's bouw gaat een Seagate in. nooit geen problemen mee

 

heb een 500G in min Dream zitten supper.en het liefst een 24/7

Mvrgr Sigma

DM8000HD-PVR/DvD_DM7020HD-V2_DM800Se-V2_DM525

Harddisk Samsung 2TB__Tuner A :draaibaar Tuner B :vast Tuner C Tuner D

Vantage 8000 S TWIN HDTV PVR

Link naar reactie
Delen op andere sites

WD in combinatie met Linux heeft al geen al te goede historie. Nu deze nieuwe schijf gaan gebruiken in een dm lijkt me niet verstandig, maar moet je natuurlijk helemaal zelf weten.

 

Ik zou even afwachten... En een 2 Gb schijf van Samsung kun je ook al wel heel veel op opnemen hoor... En die heb ik hier fluisterstil draaien, zonder enig probleem.

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien moet ik maar even wachten totdat concurrent Seagate met een 3tb-schijf op de proppen komt.

 

Dit zal mijns inziens wel niet al te lang meer gaan duren.

dreambox 8000 2TB | 4x dvbS2 | image LT6 v5 | LG SL9000 LED47

visiosatG4 | 4x Spaun 411 4/1 | quadALPS | 13-19-23-28

TV Vlaanderen | Canal Digitaal | Sky UK | Telesat | CanalSat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sla die WD maar lekker over in mijn QNAP ook gezeur mee gehad heb nu samsung erin en loopt lekker.

 

zie lijst QNAP: http://www.qnap.com/pro_compatibility.asp

 

WD All WD20EADS except WD20EADS-00R6B0 2000 Slow Performance or Unstable

WD All WD15EADS except WD15EADS-00R6B0 1500 Slow Performance or Unstable

WD All WD10EADS except WD10EADS-00R6B0 1000 Slow Performance or Unstable

 

en bij een andere lijn van WD moet je al helemaal ingewikkelde dingen doen:

Note10:

To use these models with QNAP NAS, please upgrade the NAS firmware to v3.2.5 or later (TS-109/209/409: v3.2.0), backup the NAS data to another location, and then follow this guide to re-initialize the hard disk drives to adopt the WD Advanced Format Technology. Currently these hard disk drives are not compatible with QNAP NVR.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals in de bron te lezen heb je GPT ondersteuning nodig om gebruik te maken van een 3TB partitie. In de kernel van de dreamboxes staat dit momenteel uit (# CONFIG_EFI_PARTITION is not set).

Daarnaast is er nog een programma nodig om de partitie daadwerkelijk aan te maken. Op de dreambox wordt standaard fdisk gebruikt, maar die ondersteunt zo geen gpt. Er is wel een speciale gpt variant van fdisk een ook parted kan gebruikt worden. Maar standaard staan die er dus niet op. Wat waarschijnlijk wel kan is de schijf in een pc voorbereiden en er een 2TB en een 1TB partities op zetten.

 

Mijn advies aan degenen die de schijf willen kopen en er vanuit gaan dat het direct werkt. Wacht er nog even mee tot er bevestiging komt dat het ook echt werkt. Als je het leuk vindt om kernels te compileren en images te bakken, dan kun jij die bevestiging natuurlijk geven wink.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het gaat inderdaad hard. Ik heb momenteel een 1tb harddisk en ik moet eigenlijk continu actief zitten wissen om toch maar wat plaats vrij te houden en te maken. Er worden hier heel veel films, series, nieuwsprogramma's en kinderprogramma's opgenomen. Wij kijken praktisch de hele tijd in een soort uitgesteld relais, maar die dingen staan natuurlijk wel op de schijf. Vandaar dat ik graag meteen de 2tb wil overslaan en onmiddellijk wil overstappen op de 3tb.

dreambox 8000 2TB | 4x dvbS2 | image LT6 v5 | LG SL9000 LED47

visiosatG4 | 4x Spaun 411 4/1 | quadALPS | 13-19-23-28

TV Vlaanderen | Canal Digitaal | Sky UK | Telesat | CanalSat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Conclusie: hoe groter je zolder is, hoe meer rommel je bewaart.

 

Nog even terugkomend op deze vraag: Ik zou even afwachten hoe deze schijf bij anderen bevalt. Omdat WD al vaker problemen op Linux heeft gegeven (tuurtje bevestigd dat ook, maar er zijn meer verhalen over) en omdat een nieuwe schijf niet perse beter is dan zijn voorgangers.

 

Ook Samsung heeft nieuwe F4 Ecogreen 2 Tb disks gelanceerd, die in de eerste tests langzamer blijken te zijn dan de oude F3 exemplaren. Ik heb dus nog maar snel een paar oude besteld, voor in mijn NAS.

 

Ik zou je gewoon de Samsung F3 2Tb aanraden. Draait hier prima in mijn 8000, stil en is volgens mij groot genoeg.

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...