Ga naar inhoud


[Elektra] Het Grote Domotica topic


Gast Tha Great Mac

Aanbevolen berichten

Gast Tha Great Mac

Ik ben een tijdje geleden begonnen met de eerste stappen van Domotica. Zo heb ik standaard Busch Jaeger schakelmateriaal gecombineerd met X10 schakelaars uit het verre verre oosten.

 

Betreffende X10 schakelaars zijn niet zichtbaar aanwezig (weggewerkt) en aan te sturen middels PC, universele afstandbediening en een centrale regel-unit die ook te programmeren is. Er zijn ook web-oplossingen verkrijgbaar, maar dat heb ik (nog) niet. Ook heb ik nog geen aanleiding gezien om apparaten te schakelen, dus slechts en alleen maar verlichting.

 

Een voorbeeld van dat programmeren is bv mijn buitenverlichting. Deze gaat aan om 'schemer-tijd + 30 minuten', waarbij de tijd van zon-onder wordt berekend op basis van kalender + locatie op deze aarde. Werkt heel erg goed.

 

Ik ben benieuwd naar wat andere mensen hebben en wat de overwegingen voor aanschaf waren. Ik bijvoorbeeld had zin in een projectje om te prutsen met als doel: gemak.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Nogmaals mijn bericht van 8 oktober.

 

Citaat:
Ik wil me een beetje gaan orienteren op Home automation of domotica.

 

En dan denk ik niet direct aan het aan en uitzetten van lampjes maar aan besturing en controle voor gehandicapten.

 

In denk aan:

- Homeserver voor centrale besturing;

- Bediening via telefoon, tablet PC of TV (via HTPC)

- Verwarming / koeling

- Telefoonbediening

- Camera bewaking / beeldopslag

- Koppeling met huisalarm

- Bediening van audio en TV

- De onvermijdelijke lampjes

 

Zoiets is wel te koop maar dan moet je wel een hele rijke gehandicapte zijn.

 

Zijn er misschien losse componenten of ontwikkeltools om zoiets te realiseren?

 

Ik heb zoiets al gevonden bij een commercieel bedrijf. Kan ik hier dus niet vermelden.

 

Ik zoek dus wel een modulair systeem en niet dat geknutsel van BWired. Ik vind dat overigens wel prachtig.

 

Maar ik zoek dus geen lampschakelaars als ik dat met een timer van de Hema ook al kan.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: Psychosammie
Ik zoek dus wel een modulair systeem en niet dat geknutsel van BWired.


Modulair systeem in de zin van bv...
* garagedeur opener
* voordeur opener
* verlichting (of toch niet)
* koffiezetten

Dat soort dingen?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Meer in de zin van:

Ik begin met een server + domotica software + bedienscherm.

 

Ik begin met lampjes, gestuurd door de server/bedienpaneel.

Ik voeg toe deuren openen (in huis en voordeur)

Ik voeg toe camara's

Ik voeg toe koppeling alarmsysteem

Ik voeg toe bediening HTPC / TV / Audio etc

 

Dus meer gestuurd vanuit de behoefte en de beschikbaarheid van apparatuur en euries.

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: Satdorus
Ik bedoel een unit die je aan je pc kan hangen waarmee je poorten (digitaal en analoog) kan bedienen.


Hier is het protocol PLC-Bus bij uitstek voor geschikt. Er zijn ook mogelijkheden om X10 en PLC-Bus te combineren om zo te komen tot best of both worlds.

Met andere woorden, je moet niet beginnen met zoeken naar een unit, maar eerst bepalen welk protocol het best past bij je wensen. Erna natuurlijk wel naar apparatuur etc gaan zoeken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: Psychosammie
Ik begin met lampjes, gestuurd door de server/bedienpaneel.
Ik voeg toe deuren openen (in huis en voordeur)
Ik voeg toe camara's
Ik voeg toe koppeling alarmsysteem
Ik voeg toe bediening HTPC / TV / Audio etc


Deuren openen kan met X10 net als verlichting. Alarmsysteem, dan heb je het al snel over PLC-Bus (te koppelen met X10). Camera's... IP Camera's? Je systeem moet dus via UTP/WiFi bedienbaar zijn.

Google eens op 'home control box'
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet er de ballen van, maar volg jullie geknutsel vol belangstelling. Zou ook graag uitgevoerde schema's tegenkomen en daarvoor gebruikte onderdelen.

Helemaal mooi een kostenplaatje!

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijna alle electromerken hebben inmiddels domotica in hun pakket. Om er maar een paar te noemen Busche Jaeger, Gira,Jung, Berker,Hager.

Wil je universeel dan moet je KNX gecertificeerd pakken. Maar let wel wil je echt een systeem met touchscreen etc van bijv. Gira. Er wel software gemaakt moet worden.

Wat ook zeer belangrijk is om er goed over na te denken hoe en wat je wilt.

En wat natuurlijk ook belangrijk is, moet je het intregeren in bestaand of nieuwbouw. Kan ik nog een buskabel leggen of kan ik de bedrading terug halen naar een meterkast oid. Of ga ik voor draadloos ?

Persoonlijk vindt ik het systeem van Gira erg mooi. Je ziet deze dan ook vaakin het hogere segment. Maar je kunt er echt alle kanten mee uit. Bediening via touchscreen of via iphone, ipad of pc het kan.

Er zijn uiteraard meerdere systemen zoals bijv. X10 dit is ook wel leuk maar toch weer beperkt.

Ik heb reeds alles in huis geautomatiseerd behalve mijn binnen verlichting. Ik ben aan het proberen om vanuit Priva KNX te besturen. Maar ik heb eerst nog een converter nodig om te kunnen communiceren met KNX (lan==>KNX) deze moet ik eerst nog eens Op de kop zien te tikken. Misschien dat iemand nog een tip heeft?

Sinds ik een dreambox heb, heb ik geen tijd meer om tv te kijken.
Dreambox: 8000, VU+ DUO2, VU+ SOLO Wavefrontier 8 LNB T90, SG2100, Qnap 219 pro+ , 2bay Asustore Nas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: freaky
Wil je universeel dan moet je KNX gecertificeerd pakken


Deels mee eens. Je kunt ook prima een mix van spullen nemen en die aansturen middels een interface die betreffende protocols kan 'spreken'. Ik denk overigens dat het woord budget enorm belangrijk is in de keuze. X10 en PLC-Bus spullen zijn niet erg duur, Z-Wave en Xanura zijn wat duurder en wat de spullen van Gira/Berker etc kosten weet ik niet.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht bij plc-bus aan geautomatiseerde productie machines maar het blijkt een aparte wereld te zijn.

Twee weg communicatie om lampen en apparaten te schakelen via het lichtnet.

X10 ook via het lichtnet.

 

Het is weer een hele hobby op zich.

Kant en klaar kopen gaan we niet doen :D

 

Thx. voor de tips

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: Satdorus
Kant en klaar kopen gaan we niet doen :D


Een installatie is nooit kant en klaar. Onderdelen van de installatie vaak wel. Na montage volgt vaak het adresseren en programmeren, leuk om mee te spelen. Vergeet dan ook de macro's niet, hier kan ik het huis met 1 druk op de knop van licht ontnemen (poef, alles donker). Erg handig als je de deur uitgaat of gaat slapen :-)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste allen,

 

 

Ik ben me dus ook een beetje aan het oriënteren in de domotica-wereld.

 

Na veel gelezen te hebben ben ga ik voor z-wave.

Ik heb namelijk niet de mogelijkheid nieuwe kabels te trekken en vind via het lichtnet te ingewikkeld.

 

Ik wil beginnen met het aansturen van 2 dimmers en de kamerthermostaat.

 

Dimmers heb ik al gevonden alleen welke thermostaat is voor mij een raadsel.

 

Heeft iemand een tip. Ik heb een Remeha Avanta C5 en wil hier dus een geschikte Z wave thermostaat voor gaan gebruiken.

 

 

gr Newbier

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...