Ga naar inhoud


probleem cv ketel


Frank1234

Aanbevolen berichten

Hallo, We hebben problemen met onze cv ketel met de verwarming. Lekker met dit weer... De ketel springt wel aan maar verwarmt dan maar even en gaat dan weer uit, terwijl de kamerthermostaat nog aan staat. Ik heb de ketelthermostaat al omhoog gezet ivm het koude weer. De radiatoren zijn voldoende gevuld met water. Warm water doet het ook. De ketel is een 14 jr oude Vaillant cwk nl 24-12ESO28. Tijd voor een nieuwe of heeft iemand een idee? De ketel door een monteur laten kijken heeft volgens mij geen zin ivm de kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoi,

 

Het is op afstand natuurlijk moeiljk te zeggen maar ik vermoed dat je omschakelventiel niet terugschakeld dwz dat de ketel denkt dat je warmwaterkraan nog openstaat, omdat dit contact nog gemaakt blijft zal als gevolg hiervan de voorkeurklep niet omlopen naar cv, gevolg toestel brand even op ww en schakelt vervolgens weer uit omdat het toestel al reeds op temperatuur is, oplossing het veertje op het omschakelventiel vernieuwen en opdrukstift van het watergedeelte goed schoonmaken en eventueel opnieuw afstellen, voor een tijdelijke oplossing, Het omschakelventiel zit links naast de pomp, zichtbaar als je de voorplaat van de ketel wegneemt.(de onderste voorplaat kun je met 2 schroeven demonteren.)

Dan zie je daar in het midden een heveltje met daaraan rechts een veertje.

Druk met je hand het heveltje aan de rechterkant naar beneden, en als het goed is slaat de verwarming weer aan.

 

Succes!

 

PS, Voorkeurklep = driewegklep maar dit is de officiële benaming van Vaillant

VU+ UNO 4K DVB-C OpenPLi ZIGGO

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok alvast bedankt voor de reacties. Sinds ik de ketelthermostaat omhoog heb gezet wordt het eindelijk weer een beetje warm in huis. De ketelthermostaat stond op 5 en nu voluit op 9. Zou dit met het koudere weer te maken kunnen hebben? Ik heb deze thermostaat echter nog nooit gebruikt. We wachten wel af wat hij verder doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pomp defect?

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac

Oh ja, ik heb ook nog een ouwe Vaillant hangen van uhmz 20 jaar oud, type weet ik zo niet (moet ik 300m lopen om op te zoeken). Deze heb ik middels gebruikte onderdelen laten oplappen en sindsdien gaat ie weer als een speer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Frank1234
De ketelhermostaat stond op 5 en nu voluit op 9.

Stand 5 betekent normaal gesproken dat de watertemperatuur rond
de 50° C. wordt gehouden, hoe was het dan de afgelopen weken toen
het een stuk kouder was dan nu?

Met een normale kamerthermostaat adviseert Vaillant vaak om de
ketelthermostaat op maximaal te zetten om zodoende snel je huis
op te kunnen warmen.


Singleslow
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag weer hetzelfde probleem. Rond 1600 uur het hele huis weer koud. kamerthermostaat eraf, draadjes door verbonden. De ketel verwarming loopt dan heel even ca een paar minuten en stopt dan weer. Wanneer je dan de ketel dan weer via de kamerthermostaat aan laat slaan dan loopt hij weer eventjes. Gisteravond deed hij het prima. Weet iemand nog iets?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is natuurlijk nagenoeg onmogelijk om vanachter

een PC de oorzaak van je probleem te achterhalen.

 

Maar eerder werd de vraag gesteld wat is de druk?

Kijk eens wat de druk is als de ketel koud is en

wat de druk is als de ketel aanslaat.

 

Zo een verwarmingsketel heeft legio beveiligingen.

Ga eens bij de ketel zitten, kijk en luister wat er

gebeurt als hij het doet en wat als de ketel stopt.

 

Ik vrees dat er niets anders op zit als een deskundige

er bij te halen, kost wel geld maar kou is ook niet alles.

 

Succes.

SingleSlow

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...